Ontsteking zonder vliegwiel

Problemen met het maken van je eigen minibike ? Of tips en trucks (bouwtekeningen), post ze hier.

English: Post your technical questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Gast

Bericht door Gast »

een groot vermogen vraagt om een grote stroom p=u*i en dan trek je in een paar tellen je accu leeg of hij doet het gelijk al niet

:!:
Gebruikersavatar
rossi-nr.1
forum gebruiker
Berichten: 2483
Lid geworden op: di 07 okt 2003, 11:58
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door rossi-nr.1 »

nee dat ligt aan het aantal ampherage(amphere) wat hij heeft

nee het is neit zo dat je na elk rondje de pits in moet om je accu te vervangen of op te laden :P

kan aardig wat hebben denk ik!(half uur of meer)
het is officieel! ik ben onhandig met de techniek!(H)

EEN NIEUWE SITE!!!

http://raceteamvangeel.nl/
Gast

Bericht door Gast »

ik heb hier een 12v gras maaier bobine liggen en die gaat heel lang mee op een accu
Gebruikersavatar
rkpdude
forum gebruiker
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 21:56
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

Bericht door rkpdude »

Miniracer schreef:
rkpdude schreef:Ik heb een 6 volt accu getekend omdat de onsteking van een puch volgens mij 6 volt is. Maar dit is wel wisselspanning. Je kan wel 12v proberen, alleen gaat er wel een grotere stroom door de bobine lopen. Deze zal dan warmer worden, en misschien doorbranden. Je kan een bobine van een auto proberen, deze is voor 12volt gelijkspanning........
maar waarom dan 6 volt, je hebt toch zoiezo geen stroom als je geen vliegwiel hebt, je zou jouw constructie dan toch nooit kunnen aansluiten....( correct me if I`m wrong)
Dit is nou de hele truuk. Omdat je geen vliegwiel meer hebt, wek je ook geen stroom meer op, en dezo komt nu dus van een accu.

Ik zal het princiepe proberen uit te leggen.

Door de primaire spoel van de bobine laat je een stroom lopen met een bepaalde spanning. Ik ben uitgegaan van 6 volt. deze stroom loopt vanaf de accu door de primaire spoel door de contactpunten naar de massa. wanneer de punten opengaan, krijg je dmv inductie een spanningspiek in de secudaire spoel in de bobine waardoor de bougie een vonk geeft. De condensator zit er alleen om de vonk overslag tussen de contactpunten te verminderen en inbranden tegen te gaan, en spanningswisselingen op te vangen.
wanneer je dus een bobine die bedoelt is voor 6 volt een 12volt voedingsspanning aansluit zal er een grotere stroom door de primaire spoel gaan lopen, wat als resultaat heeft dat de accu sneller leeg is, en deze spoel wordt warmer, met misschien doorbranden als gevolg. De orginele bobine van puch werkt op wisselspanning en dit princiepe werkt iets anders als het hierboven beschreven verhaal. Dus raad ik een ieder aan het eerst met 6v uit te testen, en als dit onvoldoende resultaat geeft de spanning naar 12v op te voeren. Van een auto bobine weet je iig zeker dat deze voor 12 gelijkspanning gemaakt is..............................
Gast

Bericht door Gast »

rossi-nr.1 schreef:nee dat ligt aan het aantal ampherage(amphere) wat hij heeft

nee het is neit zo dat je na elk rondje de pits in moet om je accu te vervangen of op te laden :P

kan aardig wat hebben denk ik!(half uur of meer)
dat bedoel ik ook p=u*i
p vermogen is u spaning x i stroom (amperage)
dus groter vermogen kost meer ampere's
want stroom is variabel en spanning niet hij vraagt bijvoorbeeld
60Watt bij 6 volt dan is de stroom p/u is 60/6= 10 ampere
maar jullie zullen het beter weten ik heb er nog nooit mee gereden :D
Gebruikersavatar
Koen
forum gebruiker
Berichten: 1232
Lid geworden op: di 10 dec 2002, 08:54
Contacteer:

Bericht door Koen »

Klinkt interresant! maar in dit geval gaat dat niet helemaal op :-)

Die formule geldt bijvoorbeeld wel voor een gloeilamp. Daar is de stroom constant.

In het geval van deze onsteking, simpel gezegd laadt de accu de spoel op. De spoel wordt opgeladen met een stroom! De spoel zal magnetisch energie opslaan. Als de contactpunten opengaan dan "ontlaadt" de spoel en geeft de energie af.

De spanning over de spoel is: U = L di/dt
Het vermogen welke de spoel opneemt: E = 1/2 L I^2

De energie die opgenomen wordt uit de accu is niet constant, zoals bij een lamp, hier zeg maar pulserend met het toerental.

Het onsteken gebeurt een paar keer per seconde.. Daarmee kun je wel het vermogen uitrekenen..

Het aantal keer per seconde ontsteken x energie in Joule van de spoel (zie boven) = Vermogen in Watt.

Met de capaciteit van de accu, max toerental en stroom.. kun je nu dus de levensduur van de "accu" uitrekenen. De stroom moet je meten met een shunt en een scoop (ivm pulsen). Maar je kunt ook uitgaan van gegeven wattage van de spoel..

Succes er mee!
Gast

Bericht door Gast »

zal ik ook ff mijn mts boeken er bij pakken :D
bij een spoel is het inderdaad anders ik zat ff fout te denken ik had een startmotor in mn hoofd
je hebt gelijk :oops:
Gebruikersavatar
Wim
forum gebruiker
Berichten: 1043
Lid geworden op: za 04 jan 2003, 11:57
Locatie: Hengelo ov
Contacteer:

Bericht door Wim »

Koen schreef:Klinkt interresant! maar in dit geval gaat dat niet helemaal op :-)

Die formule geldt bijvoorbeeld wel voor een gloeilamp. Daar is de stroom constant.

In het geval van deze onsteking, simpel gezegd laadt de accu de spoel op. De spoel wordt opgeladen met een stroom! De spoel zal magnetisch energie opslaan. Als de contactpunten opengaan dan "ontlaadt" de spoel en geeft de energie af.

De spanning over de spoel is: U = L di/dt
Het vermogen welke de spoel opneemt: E = 1/2 L I^2

De energie die opgenomen wordt uit de accu is niet constant, zoals bij een lamp, hier zeg maar pulserend met het toerental.

Het onsteken gebeurt een paar keer per seconde.. Daarmee kun je wel het vermogen uitrekenen..

Het aantal keer per seconde ontsteken x energie in Joule van de spoel (zie boven) = Vermogen in Watt.

Met de capaciteit van de accu, max toerental en stroom.. kun je nu dus de levensduur van de "accu" uitrekenen. De stroom moet je meten met een shunt en een scoop (ivm pulsen). Maar je kunt ook uitgaan van gegeven wattage van de spoel..

Succes er mee!


D'r klopt wat niet, als eerste het verhaal over de werking van de ontsteking van RKPdude, de condensator zit er niet alleen in om de spanningspieken op te vangen en het inbranden van de contactpunten tegen te gaan!!

de condensator is diegene die ervoor zorgt dat de spanning die nodig is voor de vonk (zo'n 10.000 volt) aanwezig is

dit sluit gelijk aan bij het verhaal van Koen, de spoel ontlaad niet, de condensator ontlaad, het mooie van een vliegwielonsteking is, bij 1 omwenteling is er door de vorming van het magnetich veld voldoende spanning in de condensator aanwezig om de vonk te vormen!!

het toerental van de motor heeft wel invloed op de sterkte van het magnetich veld in de spoel, dit effect heb je nodig omdat de condensator , tijdens het stijgen van het toerental, steeds sneller op moet laden!!

het lastige nu is, als je een accu wilt gebruiken, de condensator moet bij hoge toerentallen steeds sneller worden opgeladen, dit geeft problemen!!


'k heb 't vanavond geprobeerd met 3 (volle) accu's

eerst de 7.2V 1700Mili ampere, deze ging nog geen minuut mee, blokje liep wel goed, en inderdaad een belachelijk snelle gasreactie!!
de accu werd wel erg heet, het plastic om de accu was gesmolten!!

daarna een 6 volts scooteraccu, met 4Amp/h deze ging zeker 35 minuten mee, bijzonder lang!! zou op zich voldoende zijn
maar, wel een hete accu(kweenie of een accu zo lang meegaat)

daarna hebben we nog een autoaccu achter op de mini geknoopt!!

hier een half uur mee gereden, daarna gaf de accu nog gewoon 12.4 volt af met een accutester!! (de auto accu heeft een capaciteit van 48Amp/h)


dus, het werkt absoluut, alleen word een accu behoorlijk vreemd belast, waardoor deze erg heet wordt, maar absoluut een keer aan te raden, al is het alleen maar om de sensatie van acceleratie te voelen!!


Groeten, Wim
Gebruikersavatar
rkpdude
forum gebruiker
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 21:56
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

Bericht door rkpdude »

Ik citeer uit het technisch zakboekje van het vam:

De condensator dient voor: 1 het sneller doen veranderen van het magnetisch veld, waardoor een zeer hoge inductie spanning in de secundaire spoel onstaat. 2 het voorkomen van het overspringen van de zelfinductiestroom tussen de onderbreker punten, waardoor deze kontacten tegen inbranden worden beschermd.

@Wim. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel ampere er door je bobine loopt. Normaal is dit ongeveer 3 ampere. Dit is een aardige stroom en dus een beetje teveel voor je kleine accu'tje. Je moet dus proberen deze stroom zo laag mogelijk te houden, zodat hij toch nog een vonk geeft. Dit kun je doen door een voorschakel weerstand in je schakeling op te nemen. Dan moet je denken aan 1 tot 10 ohm. watvoor bobine heb je gebruikt?

Ik heb mijn plaatje aan het begin van het topic een beetje veranderd.......
Gebruikersavatar
Koen
forum gebruiker
Berichten: 1232
Lid geworden op: di 10 dec 2002, 08:54
Contacteer:

Bericht door Koen »

Een weerstand is zeker nodig! De accu wordt n.m. elke keer eventjes kortgesloten.. Als de spoel "opgeladen" is, neemt deze "geen" energie meer op (alleen inwendige weerstand).. De rest van de stroom loopt dan naar aarde.. De tijd hoe lang deze stroom naar aarde loopt is afhankelijk van het toerental.. De bobine wordt dan ook extra warm door de hoge kortsluit stroom. Zeker met een accu kan deze groot zijn..

Dit verklaart dat de accu's warm worden.. Deze ene accu kan er beter tegen als de andere.

De waarde van de weerstand moet je eigenlijk zo bepalen dat er net genoeg stroom loopt om de bobine op te laden, binnen twee vonken bij max toerental.

Ik zal eens een proefje doen op mijn werk. Kan dan alles meten en een weerstandswaarde bepalen. Ik gebruik dan een switcher in plaats van de contact punten, kan dan toerental zo regelen.. test en meet iets makkelijker..
Gast

Bericht door Gast »

koen heeft inderdaad gelijk want als de bobine geladen is gaat hij geleiden en krijg je een korsluitstroom omdat hij bijna geen weerstand meer heeft
Gebruikersavatar
Wim
forum gebruiker
Berichten: 1043
Lid geworden op: za 04 jan 2003, 11:57
Locatie: Hengelo ov
Contacteer:

Bericht door Wim »

[quote="rkpdude"]Ik citeer uit het technisch zakboekje van het vam:

De condensator dient voor: 1 het sneller doen veranderen van het magnetisch veld, waardoor een zeer hoge inductie spanning in de secundaire spoel onstaat. 2 het voorkomen van het overspringen van de zelfinductiestroom tussen de onderbreker punten, waardoor deze kontacten tegen inbranden worden beschermd.

@Wim. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel ampere er door je bobine loopt. Normaal is dit ongeveer 3 ampere. Dit is een aardige stroom en dus een beetje teveel voor je kleine accu'tje. Je moet dus proberen deze stroom zo laag mogelijk te houden, zodat hij toch nog een vonk geeft. Dit kun je doen door een voorschakel weerstand in je schakeling op te nemen. Dan moet je denken aan 1 tot 10 ohm. watvoor bobine heb je gebruikt?




hoi

okee 'k ben overtuigd, ik haalde diverse ontstekingstypes door elkaar, denk ik!


'k heb een bobine en condensator gebruikt van een 1 pk grasmaaiermotor, 'k heb net gekeken, maar, er staat totaal niets op!

'k zal volgende week een keer de amperetang van m'n werk meenemen, en zo de stroom meten!



Ggrrttzz

Wim
Gebruikersavatar
Koen
forum gebruiker
Berichten: 1232
Lid geworden op: di 10 dec 2002, 08:54
Contacteer:

Bericht door Koen »

Je kunt de stroom die nodig is om de bobine te laden niet meten met een amperetang. Deze is niet zeker snel genoeg..

En sommige zijn niet geschikt voor DC-stroom.

Je krijgt een soort "gemiddelde" waarde van laadstroom en kortsluitstroom.. Je kunt daarmee niet bepalen hoe groot de weerstand moet zijn. Wel als je een weerstand in serie hebt staan, hoe lang de accu het vol houdt.

Het is een gelijkstroom, deze kun je dus makkelijker meten met een kleine weerstand en een scoop.. Ik heb geen bobine hier op mijn werk.
Anders had ik een plaatje kunnen laten zien hoe de stroom eruitziet in de tijd.. en een waarde kunnen bepalen, zodat je nog een maximale vonk hebt bij bv 10000 toeren..
Gebruikersavatar
dennis
forum gebruiker
Berichten: 587
Lid geworden op: zo 02 mar 2003, 21:27
Locatie: beverwijk
Contacteer:

toeren

Bericht door dennis »

mijn vraag is, haal je meer toeren wim of blijf dat het zelfde op zijn top.dan alleen gasreactie. als dat zo is geen last van zwevende puntjes?
Gebruikersavatar
Koen
forum gebruiker
Berichten: 1232
Lid geworden op: di 10 dec 2002, 08:54
Contacteer:

Bericht door Koen »

Dat van die zwevende puntjes blijft. Omdat je daar niets aan verandert.
Het vliegwiel wordt alleen veel en veel lichter.. dat resulteert in gasreactie.
Gesloten