carburateur uitboren?? of tog niet

Problemen met het maken van je eigen minibike ? Of tips en trucks (bouwtekeningen), post ze hier.

English: Post your technical questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Gesloten
Gebruikersavatar
jeroenvanel
forum gebruiker
Berichten: 199
Lid geworden op: vr 02 mei 2003, 14:09
Locatie: 's-Gravenpolder
Contacteer:

carburateur uitboren?? of tog niet

Bericht door jeroenvanel »

hallo ik ben nu met mijn miniracer bezig heb hem bijna af maar nu heb ik wel eens gehoord dat je een 12 mm carburateur kan uitboren naar 14/15mm heeft iemand hier ervaring mee of wordt het afgeraden :?: :?:

alvast bedankt :D :?:
www.t-1racing.tk
Gebruikersavatar
John_W
forum gebruiker
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 07 jan 2004, 23:09
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Carburateur opboren

Bericht door John_W »

Heb meerdere mensen gehoord die dit gedaan hebben, echter vanuit de theorie is het eigenlijk minder gunstig. De positie van de naaldgeleider komt relatief dichter naar de rand van de doorlaat en dat werkt ongunstig op het mengsel.

Zoek gewoon een groter carburateur van eventueel andere brommer. Heb zelf erg goede ervaringen met de Mikuni carburateurs zoals die vroeger vaak op bijvoorbeeld Honda MB/MT zaten.
Voordeel van deze Mikuni's is dat door de extra remluchtsproeier (instelbaar) de motor met name in het laag belaste gebied beter presteerd.

Dit afstellen van de remluchtsproeier vraagt wel wat "Fingerspitzengefühl"
Gebruikersavatar
jeroenvanel
forum gebruiker
Berichten: 199
Lid geworden op: vr 02 mei 2003, 14:09
Locatie: 's-Gravenpolder
Contacteer:

Bericht door jeroenvanel »

dus eigenlijk raad je het gewoon af en kan ik beter een grotere carburateur kopen?
www.t-1racing.tk
Gebruikersavatar
John_W
forum gebruiker
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 07 jan 2004, 23:09
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Opboren carburateur

Bericht door John_W »

Uiteindelijk kent alles zijn grens. Vaak klein beetje opboren kan wel, echter vaak kom je vrij snel in het gebied dat het niet netjes meer loopt en dan is er geen weg meer terug. Daarom zou ik als je echt groter wil een andere carburateur aanraden.

Een goed afgestelde kleine carburateur is vaak gunstiger als een slecht afgestelde grote. Als je een grote carburateur hebt en je de koppeling te vroeg laat aangrijpen, is de luchtsnelheid in de venturi laag is en verloopt de menging slecht. Bij een kleinere carburateur is de snelheid hoger en heb je dus een beter mengsel, echter deze komt bij hogere toeren adem te kort. Persoonlijk heb ik met Puch en 50 cc erg goede ervaring met 16 mm carburateurs.

Wil je echt beter worden met de huidige carburateur, kijk dan goed naar je inlaattraject. Hiermee bedoel ik niet alleen een mooi vloeiend spruitstuk, maar ook een goede ademhaling rond het luchtfilter (bijvoorbeeld groot powerfilter).

Maakt het spruitstuk ook niet te kort. Als je namelijk met 50 snel cylindertjes werkt en je hebt de inlaatpoort relatief lang openstaan, dan krijg je drukpulsaties die terugblazen in de carburateur. door een iets langer spruitstuk te maken ben je ze al snel kwijt. Deze pulsaties kenmerken zich door een filter wat snel vet slaat door de benzine dampen.

Dit afstemmen vraagt veel experimenteren wat natuurlijk tweetakt machines eigen is. Een goed afgestelde motor is net een klassieke piano. Als je iets aan de afstelling veranderd, klinkt ie direkt vals.
Gebruikersavatar
jeroenvanel
forum gebruiker
Berichten: 199
Lid geworden op: vr 02 mei 2003, 14:09
Locatie: 's-Gravenpolder
Contacteer:

Bericht door jeroenvanel »

maar ik rijd met een 70 cc en daar werkt een 12 mm tog niet egt goed op??

mvg jeroen
www.t-1racing.tk
Gebruikersavatar
John_W
forum gebruiker
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 07 jan 2004, 23:09
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Opboren carburateur

Bericht door John_W »

Met 70 cc zou ik eigenlijk meer voor een carburateur rond de 19 mm gaan om echt het vermogen te halen. Ik weet alleen niet of jij een uitlaat voor een 50 cc of een 70 cc hebt. Hoe groter de cylinderinhoud, des te meer volume de uitlaat moet hebben (groter diameter middendeel). De lengte kan gelijk blijven, daar je toch bij ongeveer dezelfde toerentallen werkt.

Ik weet niet of er mensen ervaring hebben met bijvoorbeeld de bekende Proma uitlaatjes en 70 cc.
Gast

Bericht door Gast »

neem gewoon een 19 of 18mm jeroen

een 12 uitboren is geen reed waard
Gebruikersavatar
jeroenvanel
forum gebruiker
Berichten: 199
Lid geworden op: vr 02 mei 2003, 14:09
Locatie: 's-Gravenpolder
Contacteer:

Bericht door jeroenvanel »

oke bedankt
www.t-1racing.tk
Gebruikersavatar
Markie
forum gebruiker
Berichten: 1858
Lid geworden op: za 21 jun 2003, 17:56
Locatie: Kats-Curacao

Bericht door Markie »

als je geld wilt besparen is het een goede oplossing, je gaat er immers harder door. maar een echte mikuni 16 mm is wel wat anders dan een bing van 12 naar 16 mm helpen. ik heb het bijdeze ff geprobeerd en hij gaat er wel degelijk harder door.
Beter 10 minibike's dan 1 gare computer.....
Gesloten