Lassen van ronde pijp.

Problemen met het maken van je eigen minibike ? Of tips en trucks (bouwtekeningen), post ze hier.

English: Post your technical questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Gesloten
Gast

Lassen van ronde pijp.

Bericht door Gast »

Hallo ik heb even een vraagje.

Ik zal me eerst ff voorstellen want ik ben nieuw hier. Ik heb zo'n jaar geleden een minibike gebouwd en die rijd allemaal goed en zo (misschien dat ik nog wat foto's doormail naar de site)

Maar ik wil nu een tweede minibike gaan bouwen. Ik wil daarvoor ronde pijp gaan gebruiken als basismateriaal voor het frame. Bij de vorige minibike heb ik vierkante koker gebruikt maar dat ziet er dus wat minder mooi uit (vind ik). Maar nu de vraag: Hoe lassen jullie een ronde pijp haaks op een andere ronde pijp? Er ontstaat dan vanzelf een grote kier... Lassen jullie die gewoon dicht of word eerst de kopse kant een beetje hol gemaakt of.... nog iets anders?

Ik hoor het (hopelijk) wel!

Groetjes Marijn
Gast

Bericht door Gast »

Mijn frame is ook helemaal van rond pijp gemaakt. Je moet een inkeping maken aan het uiteinde van de pijp. Dus dat de pijp beter op de andere pijp past. De kier die je krijgt las je gewoon dicht. Ik heb ff een schetsje gemaakt van de inkeping.

Afbeelding
Koentje

Bericht door Koentje »

Een inkeping is niet voldoende. Je moet dan nog een behoorlijk stuk dicht lassen, wordt er niet mooier op. Je moet er een ronding in maken, dit gaat heel erg gemakkelijk met een schuurband. Je houd de buis schuin tegen de schuurband en zie daar een hele mooie ronding. Als je de mogelijkheid hebt zou ik de frame TIG lassen (ook voor ijzer!) dan krijg je hele mooie lassen!
Gast

Bericht door Gast »

Bedankt voor de antwoorden. Ik heb alleen geen schuurband thuis... :oops: en om nu elke buis met de hand rond te vijlen schiet ook niet op. Dus misschien toch maar weer vierkante koker pakken.

Ik ga het frame trouwens met MIG/MAG lassen. Ik heb net een week geleden een nieuw lasapparaat gekocht (Tico) dus wil ik die ff goed gaan uitproberen!

Mzzls
Koentje

Bericht door Koentje »

Succes er mee! Oh.ja.. Je kunt het ook wel mooi rond krijgen met lammellenschijfje (schuurpapier) op de slijptol! Gaat sneller dan vijlen :-)
Gast

Bericht door Gast »

Ow ik heb vanmiddag besloten dan het geen minibike maar een MIDIbike word :lol:

Ik heb nog een 80cc Yamaha DT motorblok liggen wat ik er voor ga gebruiken! Het blok is nog eens extra getuned, kheb nog een 25mm mikuni carbarateur liggen dus dat moet gaan blazen als de ziekte!

Zelf probeer ik een expansieuitlaat te lassen (kan dat zonder berekeningen!?!?) Ik heb al een paar tekeningen gemaakt en hij word zo'n 160 cm lang en 80 cm hoog..

Nog iemand die ooit een MIDIbike heeft gebouwd?

Mzzls
m

Bericht door m »

Ja k heb ook een MIDIbike, alleen dan met een mt 5 blok. Eerst met snelle 50 en toen ging die 65Km/h mar trok als een gek. Maar k heb er een tijdje geleden een 70 malossie en 20 carb erop gelegt en een zwaardere vertanding 16-35 en toen ging die 90 Km/h.
Maar het is zeker wel vet om een midi bike te hebben met een schakel blok. Het is zeker een aanrader :lol:
Gast

Bericht door Gast »

midibike??

met schakelblok??

ik ben gek op schakelblokjes heb 2 zundapps (waarvan 1 nog niet rijdt) en ik heb nog een skelter met een dkw schakel (3 versnellingen). ben me nog aan het bedenken een 2 versnellingen puchblok op de minibike te maken voor de fun. Als jullie foto's hebben van midibike's met schakelblokjes dan zou ik die wel eens graag willen zien, het mooiste was hier op het bord dan hebben andere er ook nog wat aan maar anders kan het ook wel op de mail bikemouse@jpnet.nl. en dan heb ik misschien ook weer een nieuwe uitdaging om te maken!!
Gast

Bericht door Gast »

Ik heb er geen foto's van maar kben dus wel deze week begonnen met de bouw van een midibike.

Dit zijn de onderdelen die ik er voor gebruik; (ipv foto's)

-80cc getuned Yamaha DT blok
-25mm Mikuni carb.
-Uitlaat: of originele 80cc of zelfbouw (lieftste die laatse alleen kweet nog niet hoe :? )
-citta wielen
-citta voorvork die nog wat word ingekort
-Frame: zelfbouw
-Achtervering: dubbele Citta achterschokbrekere naast elkaar (dus dan lijk het een soort van monoshock)

Ik ga denk ik regelmatig foto's maken (heb ik bij mn vorige minibike helaas niet gedaan) dus die kan ik dan af en toe op dit forum plaatsen.

Mzzls
Gast

Bericht door Gast »

ik heb eens een keer ergens iets gelezen over de berekening van een expansieuitlaat. :shock: :shock: ik kon dat niet helemaal volgen :shock: :shock:

is natuurlijk wel leuk om alles zelf te kunnen dus mij lijkt het makkelijk als je het zelf wilt maken eerst een uitslag van papier te maken zodat je precies weet hoe je het ijzer moet zagen/knippen
Gast

Bericht door Gast »

Jah met dat papier had ik ook bedacht alleen ik weet niet hoe ik het in een mooie ronde vorm gebogen kan krijgen. Waarschijnlijk kloppen ofzo rondom een rond voorwerp...
Gesloten