Mijn "kettingzaag-mini"

Alleen voor zelfbouw bikes - Only for custom made bikes

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Jopie

Mijn "kettingzaag-mini"

Bericht door Jopie »

Goed, mijn project is dan nog niet zo ver, maar ik zet hem hier toch maar neer.

Ik kwam op het idee om een minibike te gaan bouwen, toen mijn broer zijn sectorwerkstuk moest kiezen.
Ze zouden of een trike gaan bouwen, of een minibike.
Toen zij de trike gingen bouwen begin ik aan de minibike, onder het motto: als zij het niet doen, doe ik het wel!
Ik moest natuurlijk eerst een blok ergens vandaan halen, en omdat iedereen als een puchblok gebruikt wou ik wel iets anders.
Ik had op deze site ook een minibike met kettingzaagblok gezien, en dat leek me wel wat!
Ik ging dus op zoek naar een blok.
Bij de buren had ik wel eens wat afgedankte kettingzagen zien liggen, dus ik naar de buren en 5 minuten later liep ik, een husqvarna rijker, weer naar buiten.
Eenmaal thuis eerst alle kappen eraf en schoonmaken.
Alle onderdelen leken nog, maar toen ik probeerde te starten gebeurde er niks. De bougie vonkte goed, de carburateur was schoongemaakt dus lag het aan de compressie.
Toen ik eenmaal de cilinder eraf had bleek de zuigerveer gebroken te zijn.
Na de aanschaf van een nieuwe liep het blokje weer helemaal goed.
Toen nog een oplossing voor het tandwiel..
Ik heb er uiteindelijk gewoon een 12-tands tandwiel van een vreemde brommer die nog bij de brommerboer lag opgelast.

Hier het blokje, schoongemaakt:
Afbeelding

hier het blok zonder kap erover:
Afbeelding

Dan nog de tillotston carb:
Afbeelding

en de binnenrotor:
Afbeelding

en hier zie je het tandwiel (onduidelijke foto)
Afbeelding

Toen ik eenmaal zover was, ben ik ijzer gaan halen. Gewoon bij de plaatselijke ijzerhandel 2 meter kokerstaal van 40x20x3 gehaald en een tekening van polini-minibikes.
Na alles afgemeten en afgetekend te hebben heb ik dit bij kennissen laten zagen. Daarna de achterbrug gemaakt en zo ligt het nu nog in de schuur, bijna klaar om gelast te worden.

Afbeelding

Het balhoofdsetje komt van een puch en heb ik nieuw gekocht.
De voorvork word helemaal zelfbouw, alleen de binnenbuis waarschijnlijk niet.

Afbeelding

De wielen heb ik gewoon gemaakt van puchnaafjes met steekkarwieltjes.
Ik gebruik het originele 45-tands tandwiel van puch omdat ik een blok heb zonder interne vertanding. Hier klopt nu nog geen hout van, maar ik ga het gewoon eerst 'ns proberen.

Afbeelding

Tot zover mijn minibike.
Zondag de 15e ga ik waarschijnlijk het frame in elkaar lassen en het balhoofd draaien. Dan weer een update.

Hier nog even de specificaties van het blok:
67cc (boring: 50, slag: 34)
19mm tillotston membraangestuurde carb.
binnenrotor zonder vervroeging.
Tandwielverhouding: 12-45

Als jullie nog tips hebben zijn die altijd welkom!

Jopie
minibike rulez
forum gebruiker
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 09 mar 2003, 23:01
Locatie: udenhout
Contacteer:

Bericht door minibike rulez »

heeey, leuk project om een minibike met motorzaag blok te maken, ben er zelf ook mee bezig geweest maar heb t helaas nooit verder afgemaakt. Ik heb nu gewoon een minibike gemaakt met een puchblok. dit is wel veel makkelijker. Want je komt veel meer problemen tegen met een motorzaag blok.
Ik zou als ik jou was wel een andere vertanding pakken want die je nu hebt is veelste zwaar. je moet meer aan een overbrenging denken als een fabrieksminibike, want een motorzaagblok is ongeveer hetzelfde, het is ook "gelijk" van de krukas naar t achterwiel. En als je achter tandwiel 45 pakt is dit ook bijna evengroot als je achterwieltje :? .
Maar ik ben benieuwd als i af is.
Het ziet er tot nu toe allemaal heel goed uit =D>
Zelfbouw 911
Nieuwe zelfbouw kriebels

check mijn mini op:[url]http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?t=661&start=0[/url]
Nieuwe zelfbouw:[url]http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?t=15013[/url]
Jopie

Bericht door Jopie »

Ja, dat met die vertanding weet ik, maar ik wil het gewoon geprobeerd hebben.
Misschien heb je het puchblokje al op de achtergrond zien liggen? :P
Juhroen, van dit forum, maakte mij er ook al op attent dat als ik hem gewoon normaal laat staan, met de "zaag" naar het achterwiel toen, ie dan achteruit loopt :? .
Daar moet ik dus nog wat aan doen, maar ik denk dat ik gewoon mn blok in een andere positie zet.
Blokophanging moet ik ook nog over na denken.
Gebruikersavatar
Markie
forum gebruiker
Berichten: 1858
Lid geworden op: za 21 jun 2003, 17:56
Locatie: Kats-Curacao

Bericht door Markie »

bij deze waarschuw ik je even... die koppeling wordt loei en loei warm...bij mijn step vloogt ie er af
Beter 10 minibike's dan 1 gare computer.....
Gast

Bericht door Gast »

EEJ

Je zou je blok onderste boven kunnen hangen, met zagen heb ik de kettingzaag ook weleens onderste boven en hij blijft draaien, misschien dat je de carb kan omdraaien maar ik ken jou blok niet zo goed.

greetz juhroen
Jopie

Bericht door Jopie »

Die carb zuigt zelf z'n benzine aan dus dat is geen probleem.
Zit dus ook geen vlotter in.
Ik heb de oplossing al gevonden alleen die koppeling gaat dus waarschijnlijk een keer fout, maar dat zien we vanzelf.
Gebruikersavatar
Markie
forum gebruiker
Berichten: 1858
Lid geworden op: za 21 jun 2003, 17:56
Locatie: Kats-Curacao

Bericht door Markie »

die koppeling krijgt het veel te verduren.. zou je er geen waaier op kunnen zetten?
Beter 10 minibike's dan 1 gare computer.....
Gast

Bericht door Gast »

zaterdag ben ik even wezen spelen met mijn kettingzaag en hij loopt nu andersom, ja dat wordt lastig zagen maar voor me minibike geeft het weer hoop nu eens kijkken of ik er geen problemen meej krijg
Jopie

Bericht door Jopie »

Je hoeft hem niet op zijn kop te houden hoor...
Als je hem met de cilinder naar voren toe zet, dus met de carb naar boven, dan kun je hem zo neerzetten dat hij wel de goede kant op draait.

Morgen laat ik het frame lassen en de kroonplaten maken en hopelijk ook al de clip-ons en de voorvork.
Dan meer foto's!
Jopie

Bericht door Jopie »

Wegens tijdgebrek geen voorvork en clip-ons, en de kroonplaten zijn ook nog niet gemaakt.

Het frame zit wel in elkaar maar ik moet de foto's nog op internet zetten.
Het blok word ook nog een probleem want dat past nog helemaal niet.
Dat word dus of aanpassen of een ander blok.
Ik moet nog even bekijken wat ik doe.

Ik zal zo snel meglijk de foto's erop zetten maar dat word waarschijnlijk morgen.

Jopie
Gast

band

Bericht door Gast »

hoe heb je die band er om heen gekregen ik ben nu ook bezig met me bandjes er om heen te leggen maar het lukt niet, (ik heb ze ook al een paar dagen in huis gehouden maar dat helpt ook niet). #-o ](*,)
Gebruikersavatar
Markie
forum gebruiker
Berichten: 1858
Lid geworden op: za 21 jun 2003, 17:56
Locatie: Kats-Curacao

Bericht door Markie »

dat probleem herken ik van die bandjes! :cry:

bij mij gingen ze er best makkelijk op. dat trukje d8 ik ook toe te passen bij een maat van me! Niet dus !!! niet erom te krijgen...
volgens mij zijn dat niet echt goede maten. verschillen nogal...
Beter 10 minibike's dan 1 gare computer.....
Jopie

Bericht door Jopie »

Het ging bij mij eerst ook niet..
Ik heb ze in heet water gelegd (best lang) en toen werden ze wat soepeler.
Daarna eerst alle 2 de randen op de velg. zonder de binnenband, en daarna een rand terug, binnenband erin, rand terug erover.

Een beetje vaseline wil ook nog wel helpen.

Het blok word nog een probleem, en het gaat waarschijnlijk niet passen in dit frame.
Ik vind het zonde om te gaan slijpen in dit blok, dus onder deze mini komt voorlopig eerst een puchblok.

Jopie
Jopie

Bericht door Jopie »

Hier dan toch nog de foto's van het frame zoals het eruitzag na het lassen.
Ondertussen heb ik als wat glad geschuurd aan de lassen en ik ga hier nog mee verder maar het is een begin.

Ik heb nu definitief besloten om een puchblok te gaan gebruiken (zie je al liggen op sommige foto's) .

hier dan de foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De strips die er tussen zitten (voor en achter) gaan er nog tussenuit natuurlijk maar die waren tegen het trekken.

Jopie
Gast

Bericht door Gast »

mooi gemaakt maar welke bouw tekening heb jij gebruikt gewoon die van polini 911.
Plaats reactie