zelf zuiger + cilinder maken

Zelfbouw bikes gerelateerde vragen - Home made bikes related questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

nylus
forum gebruiker

Bericht door nylus »

ja idd, ontopic blijven is wel fijn mensen.

mijn vader wees me net trouwens nog op iets belangrijks : welke soort aL moet ik precies gebruiken ? ik heb net al 2 uur lopen speuren op het internet maar ben er niet echt aan uitgekomen. er staat wel een nmr in de zuiger en een tekeningentje erachter, zou dat meschien een code ergens van kunnen zijn ?

2704 Afbeelding
http://video.google.nl/videoplay?docid=-849845263071309493
Wim
forum gebruiker
Contacteer:

Re: zelf zuiger + cilinder maken

Bericht door Wim »

nylus schreef:hallo

ik had laatst mijn 65cc polinie cilinder op een vriend zijn puch blok gezet en is door een of andere vreemde reden blijven steken, met de achterkant, in een inlaat waardoor er een stukje is afgebroken
grt niels

hoi

je zuiger is niet blijven steken.....

maar gewoon vastgelopen....

Polini cilindertjes lopen (bijna) altijd op deze plek vast.....

als je in het smalle gedeelte, daar waar de zuiger langsloopt in de cilinder
(net achter de kleine spoelopening)
2 gaatjes boort van 5 mm...gewoon achter elkaar...
creeer je daar een beetje extra smering......loopt ie niet meer vast!

succes

Wim
Laatst gewijzigd door Wim op do 28 sep 2006, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
nylus
forum gebruiker

Bericht door nylus »

:idea: bedank. ik had zelf een vastloper eigenlijk heel anders voorgesteld. vooral omdat ik er al een end mee had gereden en de cilinder al door en door warm was.

van jou leer ik trouwens een hoop dingen waar ik zelf niet op was gekomen :!: ik zal in mijn eigen zuiger die gaatjes proberen te maken, hopen dat het probleem daarmee verholpen is.

ik heb nu alleen nog de precieze naam van de soort aL nodig voor de zuiger..... iemand een idee ?
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Contacteer:

Re: zelf zuiger + cilinder maken

Bericht door Lg tweewielers »

Wim schreef:
nylus schreef:hallo

ik had laatst mijn 65cc polinie cilinder op een vriend zijn puch blok gezet en is door een of andere vreemde reden blijven steken, met de achterkant, in een inlaat waardoor er een stukje is afgebroken
grt niels

hoi

je cilinder is niet blijven steken.....

maar gewoon vastgelopen....

Polini cilindertjes lopen (bijna) altijd op deze plek vast.....

als je in het smalle gedeelte, daar waar de zuiger langsloopt in de cilinder
(net achter de kleine spoelopening)
2 gaatjes boort van 5 mm...gewoon achter elkaar...
creeer je daar een beetje extra smering......loopt ie niet meer vast!

succes

Wim
ik keek net ook al naar mijn polini cilinder en zag ook al dat hij niet kan blijven steken ....

Wim zijn oplossing is wel erg mooi jha en ook veel toegepast bij zuiger , alleen wist ik deze ook niet :P

Nou ik wens je nog veel suc6 , want dit zal wel het laatste zijn dat ik type want ik krijg een Ban wegens het zogenaamt offtopic gaan in dit topic 'sommige mensen hebben het zelf fout en weten het niet eens .. LOL

Dit is oftopic :
We hebben het niet over cilinders maar zuigers alleen deze wil hij eerst maken en later ooit een keer een cilinder ..
Whwhahahah hij gaat zelf offtopic :P

Groeten

Lars
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Wim
forum gebruiker
Contacteer:

gaatjes

Bericht door Wim »

heey heey

HHOOO HHOOOO

niet in de zuiger boren.....!!!

maar ik het smalle brugje....in het inlaatdeel van de cilinder.....vlak achter de opening van het boost-poortje...past precies...

Groetjes

Wim
Neluhz

Bericht door Neluhz »

je bedoelt boren in de spijl in je inlaat?
imho lijkt het dan verstandiger om in je zuiger te boren, zo zit dat orgineel bij verschillende zuigers ook zo.
weet niet precies hoe een polini zuiger er aan de inlaatkant uitziet, iemand een plaatje of tekening?
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Contacteer:

Neluhz schreef:hoe een polini zuiger er aan de inlaatkant uitziet, iemand een plaatje of tekening?
Page 1 ,..... bovenaan

De alle krachten op de zuiger worden verdeeld over de kleine spijl dus lijkt me het ook verstandig om inde cilinder te boren voor een smeergaatje

*Lg*
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
nylus
forum gebruiker

Bericht door nylus »

Afbeelding

Het cilindertje waar het allemaal over gaat. Zoals je kunt zien is het middelste gaatje het smeer gaatje en Wim bedoelde dus om daaronder 2 smeer gaatjes te maken.

Ik moet alleen nog steeds weten wat voor soort aL ik nou precies moet gebruiken voor de zuiger te maken want als ik een soort pak die te veel uitzet werken die extra smeer gaatjes ook niet meer..... :roll:

Ik zat er trouwens ook aan te denken om ipv een bolling op de zuiger een soort van holletje te maken en dan de kop wat verder afvlakken. Ik weet niet of het nut heeft maar leek mij wel eens leuk om uit te testen als ik toch bezig ben.
TnTnelis
forum gebruiker

Bericht door TnTnelis »

Heeft geen nut, ik heb hier weleens tests over gelezen. 1 van de nadelen in iedergeval was, dat je heel snel een gat in je zuiger krijgt, omdat je alle kracht naar 1 punt gelijd het diepste punt, inplaats van laten afvloeien over een bolling.

Niels
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Contacteer:

Afbeelding

Zo word het bedoeld ...

En ik zou er gewoon een bolling in laten :wink:

*Lg*
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
üntiej#21
forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door üntiej#21 »

De gaatjes hebben zeker weten wel zin.

1 gaatje van c.a 4/5 mm kan ook voldoende zijn.

Wat vaak het probleem is bij de polini`s is inderdaad de inlaat. En met name het smalle spijltje waar we het over hebben.

Wat er vaak gebeurd, bij het aandraaien van het spruitstuk met 4 boutjes, word het spijltje aangetrokken, en zet het zichzelf in een bolling naar binnen toe.
Dit zorgt ervoor dat je zuiger wel degelijk aanloopt tegen het spijltje, wat kan zorgen voor klemmertjes / vastlopers.

Een gaatje in het cilinder moet voldoende zijn.

Wat ook nog een goeie optie is ( naar mijn mening ), is om met een boortje 6mm een aantal "putjes" te boren aan de inlaatzijde van je zuiger.. Dus NIET door de zuiger heen, maar gewoon met de boor de zuiger een aantal keren aantippen, zodat er een aantal putjes inzitten, wat ervoor zorgt dat de olie in de brandstof, zich kan vullen in deze putjes wat voor iets meer, en veiligere smering kan zorgen..

Voorbeeldje, originele Polini Zuiger. De zwarte puntjes zijn als voorbeeld, de putjes die ik toen heb gemaakt.

Afbeelding

Succes..
Laatst gewijzigd door üntiej#21 op ma 02 okt 2006, 16:47, 2 keer totaal gewijzigd.
[img]http://www.wildeman-tweewielers.nl/pics/avater-jeroen.jpg[/img]NMC 2005: 11e | NMC 2006: 5e | NMC 2007: 4e | NMC 2008: 2e | NMC 2009: 1e !
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Contacteer:

hey ,

We hebben nu 2 optie's :

1: In de cilinder boren
2: Kuiltjes maken in de zuiger

Kan misschien een mooi discussie punt zijn ...

Is in de zuiger boren wel de beste optie ? het is maar een smalle zuiger en de kleine baan zal veelkrachten op moeten vangen en met de manier van wim is die last van de zuiger af ..

*Lg*

Edit : een gaatje van 4 a 5 mm vind ik wel erg groot :?
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
üntiej#21
forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door üntiej#21 »

4/5mm is niet te groot hoor, als je kleiner gaat heeft het naar mijn mening ook zo weinig zin.

4/5mm in de cilinder.. of een aantal putjes in de zuiger.

De putjes in de zuiger kunnen geen kwaad, je boort ze niet door, dus de stevigheid in de zuiger behoudt je.

Het oppervlakte wat de krachten opvangt blijft groot genoeg, het oppervlakte wat je wegboort is namelijk maar heel klein.

Mijn voorkeur is toch de 4/5mm in de cilinder, vlak onder je boost-poortje.

Mocht dat niet lukken ( blijft lastig, boren in nicasil ), dan kan je dus een aantal putjes boren.

Met de juiste smering en af en toe vervangen van je zuiger, moet dit hele lange tijd goed gaan
[img]http://www.wildeman-tweewielers.nl/pics/avater-jeroen.jpg[/img]NMC 2005: 11e | NMC 2006: 5e | NMC 2007: 4e | NMC 2008: 2e | NMC 2009: 1e !
basjee
forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door basjee »

Untiej Mini Racing schreef:
Met de juiste smering en af en toe vervangen van je zuiger, moet dit hele lange tijd goed gaan
het gaat er juist toch om dat hij de zuiger niet hoeft te vervangen.

cilinder was nog prima.
Grote kerels op een belachelijk klein fietsje
nylus
forum gebruiker

Bericht door nylus »

basjee schreef:
Untiej Mini Racing schreef:
het gaat er juist toch om dat hij de zuiger niet hoeft te vervangen.

cilinder was nog prima.
nee want ik moet ziezo een nieuwe zuiger maken. maar wilde eigenlijk een wat aangepaste zuiger maken voor betere prestaties. nu ben ik toch bezig dus wil ik het wel meteen goed doen.

ene de cilinder is wat beschadigd maar is wel weer bij te werken met watervast schuurpapier.
Plaats reactie