Ontsteking zonder vliegwiel
Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab
Hallo Mede-forum gebruikers! lees het topic nou eens een keer goed door. Snap je het niet, blijf dan lezen, of stel vragen.. maar niet allerlei bla.. bla..., wel eens-van-gehoord antwoorden / oplossingen geven! Voor sommigen is het misschien iets te technisch.. Sorry hoor..
Maar deze ontsteking heeft alleen nog maar het nokje, waartegen de contact-punten lopen.. Dus sparcon werkt niet, omdat er geen magnetisch veld is door de magneten in het vliegwiel.. En "tjoenen" hoeft dus ook niet meer..
Maar deze ontsteking heeft alleen nog maar het nokje, waartegen de contact-punten lopen.. Dus sparcon werkt niet, omdat er geen magnetisch veld is door de magneten in het vliegwiel.. En "tjoenen" hoeft dus ook niet meer..
- dennis
- forum gebruiker
- Berichten: 587
- Lid geworden op: zo 02 mar 2003, 21:27
- Locatie: beverwijk
- Contacteer:
koen
oke over de zwevendecontactpuntjes.ff wat ander koen 8feb is in grootebroek minibike wedstrijd ik weet niet of je tijd heb maar dan kan je ff oefenen voor NK minibike.daar ga je toch ook aan mee doen?
jammer dat ik je niet meer kan spreken op 2 meter mijn antennes zijn er af.
ik weet dat dit niet hier hoort soory daar voor
dennis
2dns
jammer dat ik je niet meer kan spreken op 2 meter mijn antennes zijn er af.
ik weet dat dit niet hier hoort soory daar voor
dennis
2dns
- rossi-nr.1
- forum gebruiker
- Berichten: 2483
- Lid geworden op: di 07 okt 2003, 11:58
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
- Wim
- forum gebruiker
- Berichten: 1043
- Lid geworden op: za 04 jan 2003, 11:57
- Locatie: Hengelo ov
- Contacteer:
Re: toeren
dennis schreef:mijn vraag is, haal je meer toeren wim of blijf dat het zelfde op zijn top.dan alleen gasreactie. als dat zo is geen last van zwevende puntjes?
top bleef 't zelfde!!
Ggrrttz
Wim
bobine van een kever en 12V scooteraccu, voila!
vliegwiel moet je dan zo maken dat je het binnenste deel (het nokje) nog overhoudt. Hoe je het dan verder aan moet sluiten weet ik niet, zou je misschien op http://www.puchforum.nl eens moeten vragen, AB-tuning had dit op zijn sprintpuch ook nl.
vliegwiel moet je dan zo maken dat je het binnenste deel (het nokje) nog overhoudt. Hoe je het dan verder aan moet sluiten weet ik niet, zou je misschien op http://www.puchforum.nl eens moeten vragen, AB-tuning had dit op zijn sprintpuch ook nl.
- John_W
- forum gebruiker
- Berichten: 713
- Lid geworden op: wo 07 jan 2004, 23:09
- Locatie: Oldenzaal
- Contacteer:
Onsteking zonder vliegwiel
Heb zelf veel met Kreidler gesleuteld en geraced en eeen van de dingen die we direct aanpaste was de ontsteking. Deze ontsteking lijkt erg veel op de Puch ontsteking en daarom wil ik mijn ervaringen met jullie delen.
De drie spaken van het vliegwiel werden afgezaagd en de resterende kern werd op een oud krukasuiteinde in de draaibank gespannen en vervolgens draaide we de buitenring mooi rond af. De kontaktpunten bleven en de bobine kwam extern met een transistor-ontsteking op 12 Volt. Deze transistorontstekingen waren zelfbouw varianten zoals deze in vele bladen als de Electuur beschreven staan.
Voor een minibike is waarschijnlijk deze 12 Volt een probleem door de afmetingen van de accu.
Door de transistor-onsteking branden de puntjes niet meer in en door op tijd de punten te vervangen konden we toch lange tijd rijden en werk-toerentallen draaien van zo'n 12.500 rpm zonder zweven van de puntjes. Echter de bladveer verslapt relatief snel en deze oplossing is niet geschikt voor veelvuldig gebruik op bijvoorbeeld de openbare weg. Voor race of minibike gebruik is dit natuurlijk geen probleem.
Nu de grote hamvraag : Brengt deze onsteking voordelen ???
Jazeker. De gasresponse wordt idioot veel beter, echter met de Kreidlers waren minimale toerentallen van 2000 rpm nodig om de motor aan het draaien te houden. De ervaring leert dat je met deze zelfbouwontsteking (zonder vervroegingscurve) niet harder gaat, echter dat de bike beter loopt in lagere toerentallen en ook heel makkelijk start. Door de accu-ontsteking is de vonksterkte niet afhankelijk van het toerental. Bij de gewone onsteking wordt de vonk krachtiger naarmate het toerental stijgt.
Maar er zijn ook zeker twee essentiele nadelen. Bij het starten door de brommer aan te duwen gaat deze soms achteruitlopen zonder dat je het direkt merkt. FF aanduwen en erop springen kan vervelende gevolgen hebben, jij wil nog vooruit, de brommer achteruit. Resultaat dat je direkt met brommer evenwijdig aan het wegdek ligt.
Gelukkig door de slipkoppeling van de Puch gebeurd dit in ieder geval niet.
Tweede nadeel wat ik ervaren heb is dat wanneer je langzaam rijdt met weinig gas, de motor relatief onregelmatig rondloopt. Dit rijdt niet alleen vervelend, je Big-end lager van de krukas vindt het nog veel minder. Even niet opletten en een krukas revisie komt om de hoek kijken.
Conclusie
Ga je voor de oplossing zonder vliegwiel, dan klinkt je bike erg racie. Zorg ervoor dat je ook zo racie blijft rijden en niet stapvoets door de buurt stuurt maar gewoon volgas blijft gaan. Alleen dan is je bike een lang leven beschoren.
De drie spaken van het vliegwiel werden afgezaagd en de resterende kern werd op een oud krukasuiteinde in de draaibank gespannen en vervolgens draaide we de buitenring mooi rond af. De kontaktpunten bleven en de bobine kwam extern met een transistor-ontsteking op 12 Volt. Deze transistorontstekingen waren zelfbouw varianten zoals deze in vele bladen als de Electuur beschreven staan.
Voor een minibike is waarschijnlijk deze 12 Volt een probleem door de afmetingen van de accu.
Door de transistor-onsteking branden de puntjes niet meer in en door op tijd de punten te vervangen konden we toch lange tijd rijden en werk-toerentallen draaien van zo'n 12.500 rpm zonder zweven van de puntjes. Echter de bladveer verslapt relatief snel en deze oplossing is niet geschikt voor veelvuldig gebruik op bijvoorbeeld de openbare weg. Voor race of minibike gebruik is dit natuurlijk geen probleem.
Nu de grote hamvraag : Brengt deze onsteking voordelen ???
Jazeker. De gasresponse wordt idioot veel beter, echter met de Kreidlers waren minimale toerentallen van 2000 rpm nodig om de motor aan het draaien te houden. De ervaring leert dat je met deze zelfbouwontsteking (zonder vervroegingscurve) niet harder gaat, echter dat de bike beter loopt in lagere toerentallen en ook heel makkelijk start. Door de accu-ontsteking is de vonksterkte niet afhankelijk van het toerental. Bij de gewone onsteking wordt de vonk krachtiger naarmate het toerental stijgt.
Maar er zijn ook zeker twee essentiele nadelen. Bij het starten door de brommer aan te duwen gaat deze soms achteruitlopen zonder dat je het direkt merkt. FF aanduwen en erop springen kan vervelende gevolgen hebben, jij wil nog vooruit, de brommer achteruit. Resultaat dat je direkt met brommer evenwijdig aan het wegdek ligt.
Gelukkig door de slipkoppeling van de Puch gebeurd dit in ieder geval niet.
Tweede nadeel wat ik ervaren heb is dat wanneer je langzaam rijdt met weinig gas, de motor relatief onregelmatig rondloopt. Dit rijdt niet alleen vervelend, je Big-end lager van de krukas vindt het nog veel minder. Even niet opletten en een krukas revisie komt om de hoek kijken.
Conclusie
Ga je voor de oplossing zonder vliegwiel, dan klinkt je bike erg racie. Zorg ervoor dat je ook zo racie blijft rijden en niet stapvoets door de buurt stuurt maar gewoon volgas blijft gaan. Alleen dan is je bike een lang leven beschoren.
- John_W
- forum gebruiker
- Berichten: 713
- Lid geworden op: wo 07 jan 2004, 23:09
- Locatie: Oldenzaal
- Contacteer:
Transistor ontsteking
Er zijn diverse bouwpaketten voor een transistorontsteking te vinden. Voor de echte hobbyist zelf in elkaar te solderen, maar ook kompleet gebouwd.
Een firma die bijvoorbeeld dit spul leverd is de Velleman. Dit soort paketten zijn bij diverse electronicazaken te koop.
hier een voorbeeld zo van het net geplukt.
http://www.dil.nl/NL/details.asp?artcode=K2543
pas hier wel mee op, alles is origineel voor 12 Volt bedoeld en vraagt ook om een 12 Volt bobine (bijvoorbeeld van normale motorfiets).
De grootste uitdaging bij de minibike blijft de plek voor de accu, deze moet voldoende groot zijn om toch even te kunnen rijden.
Een firma die bijvoorbeeld dit spul leverd is de Velleman. Dit soort paketten zijn bij diverse electronicazaken te koop.
hier een voorbeeld zo van het net geplukt.
http://www.dil.nl/NL/details.asp?artcode=K2543
pas hier wel mee op, alles is origineel voor 12 Volt bedoeld en vraagt ook om een 12 Volt bobine (bijvoorbeeld van normale motorfiets).
De grootste uitdaging bij de minibike blijft de plek voor de accu, deze moet voldoende groot zijn om toch even te kunnen rijden.