jordy 15 schreef:Ja dat dacht ik al ..
Maar waarom tekent Patrickn het dan zo ??
sorry klein foutje
de waterpomp komt dus tussen de cilinder en radiator
En op die bovenste slang wand water wat warm is word lichter(drijft boven koud water) dus is het efficenter(hoe schrijf je dat? ) om hem vanboven te doen
de winter schreef:Ja ok maar ging hier over een "Beginner" en dan wil je toch zo veel mogelijk rijden om er een beetje in te komen.. Met een waterkoeler begin je al direct met koelproblemen, met een luchtkoeler heb je toch nog wel eens kans dat het inrijden goed gaat. Daarna is het meestal maar een beetje onderdelen vervangen, en weer poosje rijden, toch weer harder willen en dan weer kapot gaan! kun je dan beter hebben dan dat je steeds koelproblemen heb.
Grt Rik
Niet elke watergekoelde machine heeft problemen met de koeling, en als je ze hebt is het simpel op te lossen.
Waar je de waterpomp plaatst is niet zo belangrijk, het gaat erom dat je water met voldoende snelheid circuleerd.
Het voordeel van een watergekoelde machine is ook dat hij veel beter zijn vermogen behoud omdat hij minder warm/heet word als een luchtgekoelde.
de winter schreef:Ja ok maar ging hier over een "Beginner" en dan wil je toch zo veel mogelijk rijden om er een beetje in te komen.. Met een waterkoeler begin je al direct met koelproblemen, met een luchtkoeler heb je toch nog wel eens kans dat het inrijden goed gaat. Daarna is het meestal maar een beetje onderdelen vervangen, en weer poosje rijden, toch weer harder willen en dan weer kapot gaan! kun je dan beter hebben dan dat je steeds koelproblemen heb.
Grt Rik
Niet elke watergekoelde machine heeft problemen met de koeling, en als je ze hebt is het simpel op te lossen.
Waar je de waterpomp plaatst is niet zo belangrijk, het gaat erom dat je water met voldoende snelheid circuleerd.
Het voordeel van een watergekoelde machine is ook dat hij veel beter zijn vermogen behoud omdat hij minder warm/heet word als een luchtgekoelde.
Jaa ok nu met die Polini 911 repiblica's zijn de koelproblemen naar mijn idee volgens mij eind opgelost(heb er zelf geen ervaring mee hoor..)
Patrickn schreef:
maar in theorie zou het zo ook kunne ZONDER waterpomp
Thermosifonkoeling, als een vloeistof (en dus ook koelvloeistof) wordt verwarmd dan wordt hierdoor de soortgelijke massa lager. Als in een koelsysteem de vloeistof wordt verwarmd, dan zal het warmste deel van de vloeistof naar het hoogste punt van het koelsysteem willen stijgen. Van deze eigenschap wordt gebruik gemaakt bij de zogenaamde thermosofinkoeling. Door de radiateur hoog te plaatsen kan een natuurlijke stroming van de koelvloeistof ontstaan. Een pomp is dan ook niet nodig.
dus zonder pomp zou het ook moeten werken
mss handig voor de zelfbouwers die bezig zijn met een LC blok
mvg
Deze manier van koelen, heeft zundapp altijd toegepast.
Ik ga dit systeem in eerste instantie ook gebruiken bij mijn nieuwe projekt.
Misschien is deze manier van koelen niet voldoende voor op een minibike,
maar ik wil het toch proberen
Wie in bovenstaande tekst fouten vind,... mag ze houden.. !
Gerard S schreef:Precies de 911 heeft geen koelproblemen, en bij de tai chi zijn ze zo opgelost.
Dus als je het niet weet, oordeel er dan ook niet over!!
Nu kan het zijn dat ik het niet goed weet maar tai chi is toch zeker luchtgekoeld
Koelproblemen
Nee heb blata B1 rep. geen koelproblemen en zo wel zijn die toch wel op te lossen , en hij loopt goed en is nu ingereden ,alleen nog ff dopie kopen en over 2 weken weer losgaan in poeldijk
inmiddels heb ik ook al problmen zelf opgelost
- uitlaat zat niet goed vast
- koeling slang tegen uitlaat
- radiator opnieuw vullen
ik zeg het zijn geen mega klusjes