Sharkbite schreef:Even een theorie zoals ik dank dat het is:
Water gaat van vloeibare toestand over naar gas bij 100°C, wat je hopelijk nooit haalt in je bike.
Maar hoe kan het verdampen je ontLUCHT je koeling waardoor er geen mogelijkheid tot verdamping kan zijn lijkt mij, enkel water in de leidingen. Als het water kon verdampen gaat dat toch niet want in een gesloten systeem gaat er dan drukt opgebouwt worden waardoor het water vloeibaar blijft bij meer dan 100°C.
Kunnen hier geen wetenschappers duidelijkheid in scheppen?
Wat jij zegt klopt, opgeloste stoffen blijven alleen achter als het water verdampt. Die stoffen kunnen dan namelijk niet mee en blijven dan achter als een residu, de gemeenste daarvan is dus kalk. Maar om er voor te zorgen dat echt helemaal niks verdampt zal je een gesloten systeem moeten hebben dat onder druk staat. Dat dopje dat je resevoir dicht houdt is niet zo super naar mijn weten, onder druk spuit het er gewoon uit.
Hierdoor zal er toch een beetje kalk achter blijven, niet veel maar toch een beetje. Ook zo dat water met kalk erin "Hard" is, en dat vinden plastic deeltjes niet zo leuk. Ik weet het niet zeker maar volgens mij is je waterpomp van plastic?
Ook wat er eerder gezegd werd over water koken heeft geen zin... dan zou je het verdampte water moeten opvangen en dat in je systeem moeten gooien, en niet wat nog in je koker ligt. Nu dood je alleen de evt. bacterien.