je moet is een tunings boek gaan kopen man
...........
De slijtage van een zuigerveer word te groot als de uitlaatpoort meer dan 67 % van de boring heeft in 1 poort ..
om dit te voorkomen hebben fabrikanten / tuners verschillende type uitlaat poorten ontwikkeld de W poort is daar 1 van ( de naam is gegeven omdat de vorm van de poort een W is )
Met een W poort kan je meer uitlaat poort Opp krijgen , maar nog beter is een vlinder poort ( deze naam omdat de poort de vorm van een vlinder heeft )
De vlinderpoort is eigenlijk niet 1 uitlaat poort maar het zijn er 2 , dus kan je verschillende delen van de zuigerveer belasten zonder dat je de maximale breedte overtreed en is dus effectiefer dan de W poort .
ik weet niet of je van een ovale poort een W poort kan maken ofzo , daar heb ik nog nooit naar gekeken , maar je kan wel extra fluit poortjes in de cilinder boren , dit zijn 2 kleine uitlaat poortjes naast je ovale poort en hierdoor heb je ook meer opp van de uitlaat poort ..
Een vlinderpoort in je cilindermaken zal een gigantisch duur geintje worden , je moet een spijl in de uitlaatpoort lassen en dan de cilinder honen en dan nog even nicasilen ( hoe het precies moet weet ik ook niet )
@ basje ..
je hebt het over een polini cilinder en dat je er een 70cc van moet maken , maar waarom denk je dat de bekende meren gaan voor een 65cc ... malossi en polini
Nou met een kleinere oppervlakte van de zuiger heb je minderweerstand en dus kunnen er hogere zuigersnelheiden gemaaktworden , tevens is de zuiger ook lichter en dat zal ook meehelpen aan de zuigersnelheid ... ik denk dat je een 65cc gewoon goed moet weten aan te passen en dan heb je wel een snelle cilinder , je zult het gebied onderin aan moeten passen lijkt me zo ..
*Lg*