basjee schreef:nylus schreef:maar Wim vertel is, heeft het nou veel voordeel?
wim ze blok loopt als de brandweer.
dat komt ook omdat wim gewoon veel verstand heeft van tuning enzo.
lol
verstand van tuning heb ik niet zoo heel veel
alleen een blokje aan de pruttel maken lukt me wel aardig.....
@Nylus
je krijgt nu een technisch verhaal, dat ik verder niet ga uitleggen...okiedokie? anders krijgen we hier weer zo'n ellenlange discussie van piepels die misschien de helft snappen, en onlogische vragen gaan stellen....work soms moe van
er is een goed vergelijk te maken tussen "aangedreven roterende massa"
en je "werkelijk gewicht"
aangedreven roterende massa is alles wat draait, en aangedreven word door de verplaatsing van de zuiger
krukas, koppeling, secundair tandwiel, ketting, achterwiel.
werkelijk gewicht is het totale gewicht van rijder en bestuurder...
je kunt er "theoretisch"van uit gaan dat 40 gram "aangedreven roterende massa" is te vergelijken met 5 kilo "werkelijk gewicht".....
uitgaande van een totaal werkelijk gewicht van 100kg(bike 25 kg, berijder 75kg)
is je werkelijk gewicht hoger, word het voordeel t.o.v. aangedreven roterende massa kleiner..andersom ook, ben je lichter, is het voordeel iets groter....
het gewicht van het secundaire tandwiel en de complete koppeling (van een puch) verminderd met het gewicht van een Blata koppelin, incl koppelingsklok, is zo'n 400 gram
door het secundaire tandwiel weg te halen ben je dus in 1 klap
50 kilo lichter geworden......lijkt me wel gunstig voor je acceleratievermogen..
maar zoals al gezegd, dit is theoretisch....
je hebt ook nog te maken met rolweerstand (van je banden)
en de "wind" weerstand....
deze beide weerstanden hebben (zonder secundair tandwiel) een veel grotere invloed op het acceleratievermogen, dan met een motorblok waar wel een secundair tandwiel inzit, het secundaire tandwiel is ook een vliegwiel......
dus 50 kilo gewicht eraf klopt niet doordat de andere invloeden zwaarder gaan wegen...
maar je bent (in verhouding) wel een stuk lichter, als met een secundair tandwiel
duideljk antwoord?
Groetjes
Wim