hydraulische remmentest

Informatie over NMC, en andere races

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Gerry
forum gebruiker
Contacteer:

hydraulische remmentest

Bericht door Gerry »

Vandaag effe de befaamde hydraulische remmen aan de tand gevoeld,
daarover zal ik even mijn eigen ervaring over schrijven met alle voor en nadelen,

wat me in eerste instantie opvalt is dat er iets minder knijpkracht nodig is tijdens het remmen,
maar ik ga niet later of harder remmen, dan wat ik gewend ben met de normale remmen, het enige wat verschil maakt is dat het remmen steeds constant blijft en je dus niet hoeft te stellen,
en zolang je geen lekage gaat krijgen zal er geen vuiltje aan de lucht zijn...
voor zover ik ze een paar keer getest heb vandaag functioneerde het allemaal perfect , wat het in wedstrijdniveau bij 30 graden op de baan is is nog steeds het raden naar, waar ik toch heel benieuwd naar ben of dit wel uiterst betrouwbaar blijft ( wat ik bedoel is warmte opbouw en afvoer bijgevolg fading om dat het allemaal zeer klein is en heel weinig olie aanwezig is )
nu fabeltjes van plotseling een seconde sneller te gaan rijden, daar heb ik weinig geloof in,
een volgende stelling : ik wissel nogal vaak van minibike van mijn rijders waarbij toch ook snelle junior en senior piloten mee rijden, is dat de meeste van deze remmen maar half zo strak geregeld zijn dan mijn eigen remmen , wat wilt zeggen dat er in het algemeen maar de helft geremd wordt van wat echt wel mogelijk is .
dus bijgevolg , hoeveel rijders zouden die remmen dan echt nodig hebben .... niet zoveel naar mijn mening....
nu wordt er reeds geregeld de opmerking gemaakt dat het minibiken vrij duur wordt door het aanpassen van regelementen, maar deze nuteloze dure remmen dan?
waarvan gezegd wordt dat ze "standaard" door fabrikant geleverd worden,
nou maakt dat de kat wijs... dit betreft een optie, om even duidelijk te zijn , in het Italiaans regelement word dit nog steeds niet toegestaan..
er wordt enkel gepraat over het mischien toestaan in senior open...

Mischien toch niet te voorbarig zijn met sommige zaken....

als ik fout ben graag rechtzetting dan...
4 Stroke producer sinds 2003
Sleutel
forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door Sleutel »

Dank je Gerry.

Dit is informatie, waar ik op zat te wachten.
Voor zelfbouw is het regelement vrij.
De remmen die ik nu gebruik bevallen mij uitermate goed...
maar je wil natuurlijk altijd beter.
Maar omdat het hydro setje best aan de prijs is
en ik ze zelf nog niet heb kunnen testen, word de keuze wat moeilijker.

Maar naar aanlijding van jou test verslag ben ik eruit,
ik blijf gewoon bij de mechanische remmen.

Groet Cees
Wie in bovenstaande tekst fouten vind,... mag ze houden.. !
mark#41
forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door mark#41 »

Als ik even diep in mijn geheugen graaf.....................ik heb eigenlijk nog nooit iemand gehoord over gebrek aan rem vermogen.
Dus daar zullen hydraulische schijfremmen niet direct voor verbetering zorgen.
Meeste verbetering is denk ik te halen in het gebruik van zowel voor als achter,er zijn niet veel rijders die zowel voor als achter remmmen gebruiken,sterker nog er zijn er die ALLEEN de achter rem gebruiken.
JamesB

Bericht door JamesB »

Ik moet me in deze toch wel bij Gerry aansluiten.
Ik was vorig jaar al in de weer met mogelijke oplossingen voor hydraulische remmen.
De belangrijkste reden voor mij was dat, mede door mijn gewicht, en het feit dat volgens mij een DM !CENSUUR!-remmen heeft, ik heel erg vaak de remmen moest bijstellen. Na een rondje of 7-8 zat ik meestel met het remhendel tegen de clipon aan.

Een van de problemen die volgens mij zeer zeker de kop gaat opsteken is fading.
Door de heel beperkte olievoorraad is er dus heel weinig volume om de warmte af te voeren. Als het echt warm gaat worden, dan gaat die olie koken, zoveel is zeker. En of dat nou zo veel beter is als het regelmatig moeten stellen van de remmen is natuurlijk een idiote vraag. Als je dan ook nog eens de prijs bij in overweging neemt, dan ben je er volgens mij snel uit.

Nu zullen er vast wel mensen zijn die direct aan remolie denken met een hoger kookpunt etc etc, maar denk niet dat dit veel zal helpen.
Alleen een beetje bijkomende engineering (grotere voorraad olie, langere leidingen...)kunnen een oplossing bieden.

Mijn mening : leuk om te zien, als verkoper leuk om te verkopen...maar als rijder : neen, bedankt.
MX_Melvin
forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door MX_Melvin »

Gisteren weer getest.. En toch heel hard gereden met Benno met de remmen en toch echt geen druppeltje gelekt en ook niet gekookt.. Dus ik denk dat de remmen prima zijn en dat het kwa temp gewoon prima in orde blijft :oops:

Benno heeft er ook op gereden en vond het ook zeer en zeer goed..Je hebt altijd druk en hoeft dus nooit meer te stellen :P Daar werdt ik echt gwoon .... ziek van dat gestel maar nu is het opgelost en ben er zeer tevreden over
KTM SX-F 250 4 Takt! :$:$
[img]http://img195.imageshack.us/img195/7831/forumding.jpg[/img]

http://melvinoracing.come2me.nl/ <-- me site
http://everyoneweb.com/melvinracing <--cross site
TnTnelis
forum gebruiker

Bericht door TnTnelis »

Melvin hou er rekening mee dat jij niet zoveel weegt. Als een grote volwassene erop rijd heb je veel meer massa wat tot stilstand moet komen, dus meer vrijving en warmte.

Niels
üntiej#21
forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door üntiej#21 »

Ik heb straks ook hydraulische voorrem op mn waterkoeler zelfbouw.

Ik doe het puur voor de uitstraling, het feit dat het "hydraulisch"is... een stukje techniek... doorontwikkeling.

Ik denk ook dat het wel goed zal remmen, helemaal in vergelijking met de 911 remmen op mn Puchje... want dat is gewoon ruk.

Ik denk dat ik er blij mee ben..

Tijdens de wedstrijden met fabrieks ? :
Mechanisch houden.... dit drukt de kosten enigzins.
Voor de modified: Zelf weten waarmee je remt... dit moet hier een keuze blijven
[img]http://www.wildeman-tweewielers.nl/pics/avater-jeroen.jpg[/img]NMC 2005: 11e | NMC 2006: 5e | NMC 2007: 4e | NMC 2008: 2e | NMC 2009: 1e !
MX_Melvin
forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door MX_Melvin »

IK weeg tog ook gewoon 68 kg met alles aan dus ben echt niet 1 van de ligste hoor.. Iedereen denkt altijd maar dat ik nog 40kg weeg fzo :oops:

Danny#8

Bericht door Danny#8 »

Ik heb zo ook getest en ze bevielen mij goed. en ik weeg geen 68 kilo zoals melvin :D . De Druk blijft super en ze remmen veel sneller, dus je kan ook later gaan remmen.
MX_Melvin
forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door MX_Melvin »

Hahahaha nee jij weeg wel wat zwaarder.. Maar de temp blijft gewoon in orde dus :?

dm # 21
forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door dm # 21 »

hallo
james als je remmen na 7 à 8 ronden op zijn zou ik ze maar eens wat losser zetten en niet vol gas op een bocht afrijden als je er maar stapvoets door heen gaat..
en het kookpunt lijkt me ook sterk het kookpunt van deze olie licht op een dikke 300 graden.. we zullen zien wat het gaat brengen
en gerry inderdaad door een remmetje win je nooit seconden!!
het gaat altijd nog om het rijden
gr ties
royal
forum gebruiker

Bericht door royal »

Ik snap niet waarom de olie zou gaan koken van een keertje remmen. Hydraulische remmen worden toch voor zoveel dingen gebruikt, ook in de racerij etc. Als ik flink ga scheuren met mijn auto blijven de remmen het ook prima doen.
Ik heb op mijn minibike nog nooit gevoeld dat mijn remschijven en blokjes heet waren. Mijn bike en remmen worden toch zwaar op de proef gesteld als ik er de baan mee op ga.

Maar je hoort mij niet zeggen dat ik jullie (wie het dan ook zei) ongelijk geef. Maar ik zou graag willen weten hoe hydraulische remmen dan voor problemen zouden kunnen zorgen.

Gegroet
JamesB

Bericht door JamesB »

Ok, blijkbaar is één en ander niet helemaal duidelijk.
Met kokende olie bedoelen we niet letterlijk kokende olie, alsof je er friet zou kunnen in bakken.

Ter verduidelijking: iedereen is het ongetwijfeld met me eens dat water pas kookt op 100 graden C.
Vanaf dat moment gaat water van vloeibare naar gasvorm over.

Waarom verdampt water dan, ook als het niet kookt?
Dit speelt zich op moleculair niveau af, dus daar gaan we nu even niet al te diep op in.

Met de olie die in hydraulische remmen wordt gebruikt is het net zo.
Vanaf een bepaalde temperatuur (en die ligt bij race-olie hoger dan bij gewone), beginnen moleculen ook te veranderen (eigenlijk op te breken)
Vergeet even niet dat olie een koolwaterstof verbinding is, dus heel wat chemische eigenschappen zijn hetzelfde.

Nu , op een bepaalde temperatuur begin je heel kleine luchtbelletjes te krijgen, luchtbelletjes afkomstig uit de koolwaterstof-verbindingen, dus eigenlijk "zuurstof-belletjes"

Als je genoeg van deze belletjes hebt, heb je ineens een groot probleem, want, terwijl olie niet samendrukbaar is, is een luchtbel dat natuurlijk wel.
Dat verschijnsel wordt "fading" genoemd. Je begint dus eigenlijk "lucht op de leidingen" te krijgen"

Hoe kan je dit voorkomen? Eigenlijk vrij simpel. Hoe meer vloeistof, des te minder snel deze zal opwarmen, cq des te sneller deze na opwarming ook weer afkoelt.

De oplossing is dus tweeledig: ofwel vergroot je de voorraad olie, ofwel zorg je ervoor dat deze minder snel opwarmt.

Dit minder snel opwarmen kan je doen door te experimenteren met verschillende remblokmaterialen (de temperatuursdispersie is voor alle materialen anders), verschillende materialen remschijven. Een aluminium remschijf zal bijvoorbeeld zelf zijn warmte veel beter afvoeren, en dus minder aan de blokken / zuigers / olie doorgeven, maar de levensduur is dus heeeeeel beperkt. Bij racers werd dit vroeger wel als achterste remschijf gebruikt. Gietijzer heeft weer andere warmte-eigenschappen, en ook dit vinden we in de racerij terug.

Ik blijf er dus bij dat wanneer de ambiente temperatuur hoog genoeg is, het remmen met voldoende enthousiasme gebeurt, en de blokjes bijvoorbeeld al een eindje versleten zijn, je last van fading gaat krijgen.
royal
forum gebruiker

Bericht door royal »

Bedankt voor je uitleg.

Maar worden die remblokjes van een minibike dan zo heet?
MuK

Bericht door MuK »

JamesB schreef:Ok, blijkbaar is één en ander niet helemaal duidelijk.
Met kokende olie bedoelen we niet letterlijk kokende olie, alsof je er friet zou kunnen in bakken.

Ter verduidelijking: iedereen is het ongetwijfeld met me eens dat water pas kookt op 100 graden C.
Vanaf dat moment gaat water van vloeibare naar gasvorm over.

Waarom verdampt water dan, ook als het niet kookt?
Dit speelt zich op moleculair niveau af, dus daar gaan we nu even niet al te diep op in.

Met de olie die in hydraulische remmen wordt gebruikt is het net zo.
Vanaf een bepaalde temperatuur (en die ligt bij race-olie hoger dan bij gewone), beginnen moleculen ook te veranderen (eigenlijk op te breken)
Vergeet even niet dat olie een koolwaterstof verbinding is, dus heel wat chemische eigenschappen zijn hetzelfde.

Nu , op een bepaalde temperatuur begin je heel kleine luchtbelletjes te krijgen, luchtbelletjes afkomstig uit de koolwaterstof-verbindingen, dus eigenlijk "zuurstof-belletjes"

Als je genoeg van deze belletjes hebt, heb je ineens een groot probleem, want, terwijl olie niet samendrukbaar is, is een luchtbel dat natuurlijk wel.
Dat verschijnsel wordt "fading" genoemd. Je begint dus eigenlijk "lucht op de leidingen" te krijgen"

Hoe kan je dit voorkomen? Eigenlijk vrij simpel. Hoe meer vloeistof, des te minder snel deze zal opwarmen, cq des te sneller deze na opwarming ook weer afkoelt.

De oplossing is dus tweeledig: ofwel vergroot je de voorraad olie, ofwel zorg je ervoor dat deze minder snel opwarmt.

Dit minder snel opwarmen kan je doen door te experimenteren met verschillende remblokmaterialen (de temperatuursdispersie is voor alle materialen anders), verschillende materialen remschijven. Een aluminium remschijf zal bijvoorbeeld zelf zijn warmte veel beter afvoeren, en dus minder aan de blokken / zuigers / olie doorgeven, maar de levensduur is dus heeeeeel beperkt. Bij racers werd dit vroeger wel als achterste remschijf gebruikt. Gietijzer heeft weer andere warmte-eigenschappen, en ook dit vinden we in de racerij terug.

Ik blijf er dus bij dat wanneer de ambiente temperatuur hoog genoeg is, het remmen met voldoende enthousiasme gebeurt, en de blokjes bijvoorbeeld al een eindje versleten zijn, je last van fading gaat krijgen.
even offtopic:

ik kan het fout hebben, maar volgens mij was fading dat je remblokken warmworden en je lijn waarmee de remblokjes vastzitten vormt dan een hele harde laag op je remvoering oppervlak.

de dampbellen in je remvloiestof doordat het te warm word heet dacht ik vapour lock.

correct me if i'm wrong,\

*MuK
Plaats reactie