185cc zijspan: update P.12
Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab
ziet er leuk uit, maar heb je ook al een beetje aandacht besteed hoe je op je zijspan gaat zitten? want ik denk dat dat niet het zelfde is als bij je gewone mini. en als dat wel zo is, is dat misschien een beetje lastig schakelen? want ik denk dat het een schakel blok is.
gr
btw. super mooi frame en heb je dat van dat achterwiel ergens vandaan gehaald of gewoon zelf bedacht?
gr
btw. super mooi frame en heb je dat van dat achterwiel ergens vandaan gehaald of gewoon zelf bedacht?
-
gobert
het lijkt mij dat het hand geschakeld word door het schakelpendaal te verlengen lijkt mij teminste de gemakkelijkste optie.taz22 schreef:ziet er leuk uit, maar heb je ook al een beetje aandacht besteed hoe je op je zijspan gaat zitten? want ik denk dat dat niet het zelfde is als bij je gewone mini. en als dat wel zo is, is dat misschien een beetje lastig schakelen? want ik denk dat het een schakel blok is.
gr
grtz
Met de rechtervoet zal geschakeld worden. Ik schat zo dat ik vooral in de 2e en 3e versnelling zal rijden (van de 6 ofzo). De motor waar het blok onder hangt gaat namelijk iets van 140. Ik gebruik de 2e versnelling om aan te rijden en voor bochten, op de rechte stukken zal er wat hoger in toeren in de 3e versnelling gereden worden schat ik zo.
Even een plaatje ter verduidelijking van het schakelsysteem:

Dit is dus niet mijn frame.
Met de hand schakelen zou ook een goede optie zijn
Even een plaatje ter verduidelijking van het schakelsysteem:

Dit is dus niet mijn frame.
Met de hand schakelen zou ook een goede optie zijn
- Marvin15
- forum gebruiker
- Contacteer:
Reken er maar op dat je met dezelfde vertanding op je sidecar straks echt geen 140 gaat...
Jij gebruikt veel kleinere bandjes.. dus is je Rollout een stuk kleinder, en trek je veel harder maar looptie veel zachter op top.
Je zuld dus denk ik nog wel een paar extra voor en achter tandwielen moeten aanschaffen om de ideale gearing te vinden.
Als je de gearing optimaal hebt gevonden voor een baan dan zou je dus gewoon vanuit 1 kunnen beginnen, en net zolang opschakelen totdat je weer moet afremmen.
Jij gebruikt veel kleinere bandjes.. dus is je Rollout een stuk kleinder, en trek je veel harder maar looptie veel zachter op top.
Je zuld dus denk ik nog wel een paar extra voor en achter tandwielen moeten aanschaffen om de ideale gearing te vinden.
Als je de gearing optimaal hebt gevonden voor een baan dan zou je dus gewoon vanuit 1 kunnen beginnen, en net zolang opschakelen totdat je weer moet afremmen.
net alsof die 140 wilt !!
hij verduidelijkt alleen ff welke versnellinge (wss) zulle worde gebruikt maar de motor ziet er goed uit royal want het moet nogal wat vooruit slepen ben echt benieuwd lijkt me echt supergaaf hoop ook voor je dat je op veel kartbane terecht kunt met zon ding en dat het op het einde niet voor niets is geweest allemaal gezien de tijd/geld die er nu al in gaat
het frame is echt geweldig
suc6 ik w8 met smart op de volgende update 
het frame is echt geweldig
is overgegaan op de scooterwereld...
Natuurlijk hoef ik geen 140, wanne gekMarvin15 schreef:Reken er maar op dat je met dezelfde vertanding op je sidecar straks echt geen 140 gaat...
Maareh, er komen wel degelijk andere tandwielen op. Het is nog even rekenen welke. Het is namelijk niet de bedoeling dat de bike nog sneller gaat trekken als hij nu doet.
De tandwielen die er nu op liggen, daar zijn de tanden vele malen groter van dan van een bromfiets/minibike. Ik ga er bromfietstandwielen op maken, van een puch waarschijnlijk.
Ik ga er van uit dat de gearing hetzelfde blijft als nu, de laatste paar versnellingen zullen dus ongebruikt blijven. Ik wil niet te veel hoeven te schakelen en bovendien trekt het blokje snel genoeg op. Je moet ook rekening houden met de passagier die nog vast moet kunnen houden
- steurtje
- Moderator

- Contacteer:
koop de originele tandwielen!royal schreef:Natuurlijk hoef ik geen 140, wanne gekMarvin15 schreef:Reken er maar op dat je met dezelfde vertanding op je sidecar straks echt geen 140 gaat...
Als je de gearing optimaal hebt gevonden voor een baan dan zou je dus gewoon vanuit 1 kunnen beginnen, en net zolang opschakelen totdat je weer moet afremmen.![]()
Maareh, er komen wel degelijk andere tandwielen op. Het is nog even rekenen welke. Het is namelijk niet de bedoeling dat de bike nog sneller gaat trekken als hij nu doet.
De tandwielen die er nu op liggen, daar zijn de tanden vele malen groter van dan van een bromfiets/minibike. Ik ga er bromfietstandwielen op maken, van een puch waarschijnlijk.
Ik ga er van uit dat de gearing hetzelfde blijft als nu, de laatste paar versnellingen zullen dus ongebruikt blijven. Ik wil niet te veel hoeven te schakelen en bovendien trekt het blokje snel genoeg op. Je moet ook rekening houden met de passagier die nog vast moet kunnen houden
die zijn niet voor niets zo groot en dik ofzo gemaakt!
denk dat de tandjes van puch tandwiel of af breken of heeeel erg hard gaan slijten
nee duh ik kan ook lezenbasjee schreef:dit is niet zijn frame he.TaiChi16 schreef:
het frame is echt geweldigsuc6 ik w8 met smart op de volgende update
is overgegaan op de scooterwereld...
Er komen kartwielen op de bike, dus het achtertandwiel moet veel kleinder zijn. Naar mijn weten zijn er geen crossmotortandwielen in die maat.koop de originele tandwielen!
die zijn niet voor niets zo groot en dik ofzo gemaakt!
denk dat de tandjes van puch tandwiel of af breken of heeeel erg hard gaan slijten
Er zijn (zelfbouw)minibikes van +15pk met een ketting nog dunner dan die van mijn fiets. Deze blijven heel, dus puchtandwieltjes moeten ook wel heel blijven. Ik ben er achter gekomen dat 100cc karttandwielen de zelfde maten hebben als puchtandwieltjes trouwens. Bovendien denk ik niet dat het motorblokje dat ik heb zo ongelofelijk veel pk's heeft hoor..
En alvast een antwoord op de volgende vraag "waarom kartwielen?"
Nou..deze hebben echt supergrip, ik had er nog een aantal thuis liggen, een zijspan gaat niet schuin door de bocht. Ze zijn ook erg stevig!
De balhoofdhoek van mijn minbizijspan wordt iets kleiner dan van een gewone minibike, het sturen zal ook wel soepel verlopen (eenmaal rijdend).
Wel leuk dat jullie allemaal mee denken!
Ik heb me er echt in proberen te verdiepen. Misschien dat iemand nog op een probleem komt waar ik nog niet aan gedacht heb.
Laatst gewijzigd door royal op vr 10 nov 2006, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Haha ja dat zal ik wel nodig hebben met die kappentaz22 schreef:maar waar heb je dat idee nou vandaan over die wiel uit het midden? in theorie zit daar wel iets van logica in:D
damn.
veel suc6 met je kappen.
waar woon je dan eigenlijk? als je in bommel gaat rijden, wil ik wel bijrijder zijn hoor als je die nog steeds zoekt.
Ik heb eens wat navraag gedaan op het engelse minimotosidecar-forum, vandaar dat ik met deze info aan kom.
Ik hoop dat ik wel ergens de baan op mag
Gisteren heb ik bij een motorzaak mijn vliegwiel los laten halen, er zat een berg zand tussen het vliegwiel en de ontsteking...pff.
De man was nieuwschierig wat ik met het blok ging doen ook omdat ik het oliepompje er af had gehaald t.b.v. mengsmering. Dus ik het verhaal verteld. Volgens mij geloofde hij stiekem niet dat het ging lukken. Ik moest hem laten zien als hij klaar was, dat ga ik dan ook zeker doen
- antonie
- forum gebruiker
- Minibike:: zelfbouw
- Contacteer:
leuk bouwproject om te volgen.
ik had persoonlijk met een project als dit gewoon je kartblok gebruikt en daar een variosysteem van een scooter er opgebouwd.
scheelt een hoop gekloot met tandwieloverbrengingen en de onderdelen kun je bij iedere bromfietszaak halen.
maar het blok wat je nu gaat gebruiken is natuurlijk ook erg leuk en ik zou alle versnellingen gaan gebruiken en niet alleen maar een stuk of 2,er zitten er niets voor niets meerdere op.
ik had persoonlijk met een project als dit gewoon je kartblok gebruikt en daar een variosysteem van een scooter er opgebouwd.
scheelt een hoop gekloot met tandwieloverbrengingen en de onderdelen kun je bij iedere bromfietszaak halen.
maar het blok wat je nu gaat gebruiken is natuurlijk ook erg leuk en ik zou alle versnellingen gaan gebruiken en niet alleen maar een stuk of 2,er zitten er niets voor niets meerdere op.
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl/][img]http://www.zelfbouwbikes.nl/images/banners/banner_minibike.jpg[/img][/url]