GerbenW schreef:hallo mensee..
ik weet het nu echt niet meer..

daarom vraag ik jullie om advies;
zal ik zelfbouw gaan doen?
of juist een fabrieks bike?
mn pa vind zelfbouw ook hard stikke mooi, alleen tja, dan moet je toch ook weer de nodige apparatuur hebben, zoals draaibank etc etc...
dus dan is het beste eigelijk fabrieks bike, maar ik wweet het dus nu echt niet meer...
etc etc....
Gr. GerbenW
alvast bedanktt !!
heey
't eigenlijk net wat je leuk vind.....
als je een "sleutelaar" bent, en het lijkt je helemaal geweldig om zelf een
complete bike in elkaar te zetten...
en daarbij heb je ook nog de nodige kennis/ondersteuning om zoiets te doen, zou ik gaan voor een zelfbouwbike....
gereedschap zoals een draaibank o.i.d is altijd wel ergens te leen/regelen
het ligt er ook maar net aan wat voor fietsje je wilt bouwen, voor een bike met een puchblok heb je niet perse een draaibank nodig, lasapparaat e.d. wel, en natuurlijk de kennis om daarmee om te gaan!
zou je een watergekoelde bike willen, dat word een ander verhaal!
het kost in ieder geval ontzettend veel tijd en geduld om zo'n fietsje te maken!
wil je graag racen, zonder alle poespas eromheen, en je kunt een beetje sleutelen, zou ik gaan voor een fabrieksbike.....
qua kosten.....maakt het niet zo heel veel uit!
een goeie snelle bike met puchblok, ben je al gauw 800 tot 1200 euro kwijt, beetje afhankelijk van de onderdelen die je gebruikt....
een fabrieksbike (tweedehands) idemdito.....
kostprijs onderdelen.....verschilt natuurlijk wel een beetje.....is ook een kwestie van keuzes maken, goede onderdelen hebben een prijs...
bij een zelfbouwer kun je nog een keuze maken, chinese onderdelen, of onderdelen van een echte minibike....
dat is meestal ook de werkvolgorde...eerst een fietsje in elkaar prutsen van bijvoorbeeld chinese onderdelen, in de loop van de tijd vervang je die onderdelen voor onderdelen van een normaal merk, die wat duurder zijn....
een zelfbouwer kun je min of meer bij elkaar sparen.....
bij een fabrieksbike heb je die mogelijkheid (meestal) niet....maar...op een fabrieksbike zitten ook geen cheap-ass onderdelen, heb je die problemen dus ook niet!
't is dus ook afhankelijk van je begin budget, en wat je mooi vind!
gewoon om je heen kijken, wat heeft je meeste voorkeur, en daaruit een keuze maken!
beetje geholpen?
Groetjes
Wim