hydraulische remmentest

Informatie over NMC, en andere races

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

royal
forum gebruiker

Bericht door royal »

En ik vind hier op de site van een autotuningsbedrijf:

Wat is Fading en waarom het gebruik van RVS remleiding?

Een veroorzaker van het zachte pedaal gevoel is fading. Of eigenlijk: hitte. Nou, eigenlijk werkt het als volgt: de remblokken produceren gassen als ze goed heet worden. Deze gassen vormen een grenslaag op de schijven. Vervolgens maakt het niet meer uit hoe hard je de pedalen indrukt, de auto zal niet al te best meer remmen. Iedereen weet dat geperforeerde remschijven helpen tegen fading. Deze gaten voeren de gassen af.

Kijk, nu hebben we al 3 verschillende fadings :lol:

Ik weet niet wie er nu gelijk heeft maar ik laat me in elk geval niet zomaar iets wijs maken hier op het forum...

Ieders verhaal klinkt wel logisch in mijn oren, maar ik vraag me af of dit soort dingen wel van toepassing zijn op een minibike.
Ik zal me verder niet meer bemoeien met dit topic.
Marvin15
forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door Marvin15 »

Als je vaak en lang en hard remt dan komt er heel veel wrijving in je remmen. Wrijving veroorzaakt warmte, die ook via de remblokken je remleidingen intrekt, en dus je remvloeistof verhit. Als je remvloeistof te warm word krijg je ook last van een soort "fading" (er is een ander woord voor maar dat weet ik zo ff niet)
Maar als je dan je rem inknijpt dan trek je je hendel in maar rem je neit.

Jij zegt wel van "met mijn auto heb ik daar nooit last van" maar het is net als met KVS, hoe meer vloeistof je in je systeem hebt, hoe langer het duurd voor de temperatuur te hoog word.
In een auto gaat veeeel meer vloeistof als in een minibike remcircuit. Daardoor heb je bij een minibike veel minder warmte uit je remmen nodig om je remvloeistof aan de kook te krijgen als bij je auto.

Ik weet niet hoe jij het voor elkaar krijgt dat je remmen niet warm worden, maar als ik een tijdje hard gereden heb en zo laat mogelijk in de ankers ga, dan kan ik soms mijn schijfen echt niet langer als 8 seconden vasthouden hoor.
Roy

Bericht door Roy »

Marvin15 schreef:Ik weet niet hoe jij het voor elkaar krijgt dat je remmen niet warm worden, maar als ik een tijdje hard gereden heb en zo laat mogelijk in de ankers ga, dan kan ik soms mijn schijfen echt niet langer als 8 seconden vasthouden hoor.
Ik denk dat er wel degelijk sprake is van serieuze hitte, mijn schijven zijn soms blauw na een race en ik denk niet dat je ze dan zo kan vastpakken !

Ik ken James en denk dat je zijn uitleg als juist kan aannemen. Kan nu nog niets zeggen over hydr.remmen, maar ga ze binnenkort uittesten, ga met zes zuigers per remklauw proberen, weet niet of dit wat uitmaakt wat betreft de warmte.

#40 Roy
Richard D
forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door Richard D »

ik ben de eerste met geperste koolstof/keramische remschijf op een minibike \:D/
[url=http://imageshack.us][img]http://img209.imageshack.us/img209/5329/forumonderschriftpz6.jpg[/img][/url]
voor vragen of info verwijs ik je graag naar mn eigen forum: www.poldercarbon.nl/phpBB/index.php of website www.poldercarbon.nl
Twan
forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door Twan »

Marvin15 schreef:mijn schijfen echt niet langer als 8 seconden vasthouden hoor.
Dan rem je nog niet hard genoeg of laat genoeg.
Ik kan mijn schijven dus echt niet beet pakken als ik gereden heb. Ik heb het 1 keer perongeluk gedaan. Resultaat een brandplek :cry:
[url=http://www.dtpracing.nl][img]http://www.dtpracing.nl/imagesnieuws/advatarbike.jpg[/img][/url]
royal
forum gebruiker

Bericht door royal »

[quote="Marvin15"][quote]

Ik zal het eens uitproberen dan.
JamesB

Bericht door JamesB »

Fading wordt eigenlijk gebruikt bij alles waar performantie verdwijnt.
In dit geval verdwijnt het remvermogen.

Vapour lock is het verschijnsel dat optreedt wanneer de benzinetank niet voldoende verlucht, waardoor een vacuum ontstaat.

Maar wat doet het er eigenlijk toe, iedereen snapt wel waar het over gaat.
mark#41
forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door mark#41 »

Het is een groot misverstand dat gedacht word dat alle remolie in het systeem te heet word,de olie in de remklauw/caliper en een klein deel van de leiding KAN te heet worden en hierdoor KAN het weke remhandel gevoel ontstaan,bij te veel warmte ontwikkeling door bijv niet de juiste remblokken [te vroeg en te lang en te hard moeten knijpen om toch voldoende te remmen] kun je vreselijke problemen krijgen.Vaak zijn dan je blokken ernstig verglaast door de enorme hitte ontwikkeling .Oplossing hiervoor is ander frictie materiaal op je blokken of grotere remcapaciteit [ schijf ,blokken, remtang,rempomp ]
In de race wereld zijn er legio soorten frictie materialen voor remblokken om een deel van de problemen op te lossen,maar probeer niet idiote lap middelen uit zoals nu vaak met koppelings schoenen word gedaan,ik bedoel het opnieuw de remblokken van andere voering te voorzien.
Probeer je voor testellen wat er gebeurd als de voering van je blokjes opeens weg is!!!!
De hydraulische manier van remmen vereist op dat moment minimaal 3 keer pompen om de ruimte die is ontstaan weg te werken en verder te remmen met 1 blokje en 1 plaatje ijzer.
In Ulrum lig je dan al op de midden stip van het voetbal veld, en op een indoor baan is dan alleen te zien door welk gat je pand hebt verlaten..
Met goed afgestelde mechanische remmen heb je misschien dan nog een kans dat je verder doorknijpt en nog wat remcapaciteit over hebt .
Verder terug in dit topic heb al aangegeven dat ik nog nooit iemand heb gehoord over onvoldoende rem vermogen,wel eens een probleempje met onjuist afgestelde remmen maar na opnieuw het spul afgesteld te hebbenwaren die problemen weg.
Met remblokken is het het zelfde verhaal als met koppelings schoenen ,netjes in remmen en afstellen.
Er zijn in de motorsport remblokken die vanaf de eerste meter direct goed zijn maar dit is vaak materiaal waarvoor wij twee sets slicks kunnen kopen.
jantje
nieuwe gebruiker

Re: hydraulische remmentest

Bericht door jantje »

Gerry schreef:Vandaag effe de befaamde hydraulische remmen aan de tand gevoeld,
daarover zal ik even mijn eigen ervaring over schrijven met alle voor en nadelen,

wat me in eerste instantie opvalt is dat er iets minder knijpkracht nodig is tijdens het remmen,
maar ik ga niet later of harder remmen, dan wat ik gewend ben met de normale remmen, het enige wat verschil maakt is dat het remmen steeds constant blijft en je dus niet hoeft te stellen,
en zolang je geen lekage gaat krijgen zal er geen vuiltje aan de lucht zijn...
voor zover ik ze een paar keer getest heb vandaag functioneerde het allemaal perfect , wat het in wedstrijdniveau bij 30 graden op de baan is is nog steeds het raden naar, waar ik toch heel benieuwd naar ben of dit wel uiterst betrouwbaar blijft ( wat ik bedoel is warmte opbouw en afvoer bijgevolg fading om dat het allemaal zeer klein is en heel weinig olie aanwezig is )
nu fabeltjes van plotseling een seconde sneller te gaan rijden, daar heb ik weinig geloof in,
een volgende stelling : ik wissel nogal vaak van minibike van mijn rijders waarbij toch ook snelle junior en senior piloten mee rijden, is dat de meeste van deze remmen maar half zo strak geregeld zijn dan mijn eigen remmen , wat wilt zeggen dat er in het algemeen maar de helft geremd wordt van wat echt wel mogelijk is .
dus bijgevolg , hoeveel rijders zouden die remmen dan echt nodig hebben .... niet zoveel naar mijn mening....
nu wordt er reeds geregeld de opmerking gemaakt dat het minibiken vrij duur wordt door het aanpassen van regelementen, maar deze nuteloze dure remmen dan?
waarvan gezegd wordt dat ze "standaard" door fabrikant geleverd worden,
nou maakt dat de kat wijs... dit betreft een optie, om even duidelijk te zijn , in het Italiaans regelement word dit nog steeds niet toegestaan..
er wordt enkel gepraat over het mischien toestaan in senior open...

Mischien toch niet te voorbarig zijn met sommige zaken....

als ik fout ben graag rechtzetting dan...
maar hoe doen ze het dan in de regen ???
mark#41
forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door mark#41 »

Heeel voorzichtig. :wink:
Gerry
forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door Gerry »

mark#41 schreef:Heeel voorzichtig. :wink:

Inderdaad.......
4 Stroke producer sinds 2003
SuperdrieS

Bericht door SuperdrieS »

Fading komt hoofdzakelijk voor bij downhill fietsen/motoren. Dan word de rem constant ingeknepen, en lang belast. Bij cirquit is het gewoon snel keihard remmen, rem los en gas er weer op. Dan zou het weinig problemen moeten geven.

Probleem met mechanishe remklauwen is dat er maar 1 remblok word bediend. Deze duwt de remschijf krom tegen het andere blokje aan. Dat kromduwen kost gewoon veel energie. Een hydraulisch systeem remt van 2 kanten.

Er zijn remklauwen met 2,4 en 6 zuigers op de markt. Kost zeker een hoop geld, maar dan heb je ook wat. Je kan je voorstellen dat als je 2x3 remzuigertjes hebt, dat je aardig snel stilstaat. Ook het opp van het remblokje is dan veel groter. Daarnaast zijn er ook blokken met andere frictie materialen, wat fading weer kan voorkomen.
MuK

Bericht door MuK »

SuperdrieS schreef:
Probleem met mechanishe remklauwen is dat er maar 1 remblok word bediend. Deze duwt de remschijf krom tegen het andere blokje aan. Dat kromduwen kost gewoon veel energie. Een hydraulisch systeem remt van 2 kanten.
daarom is een 1 zuigerige remklauw zwevend opgehangen :roll:

*MuK
mark#41
forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door mark#41 »

SuperdrieS schreef:Fading komt hoofdzakelijk voor bij downhill fietsen/motoren. Dan word de rem constant ingeknepen, en lang belast. Bij cirquit is het gewoon snel keihard remmen, rem los en gas er weer op. Dan zou het weinig problemen moeten geven.

Er zijn remklauwen met 2,4 en 6 zuigers op de markt. Kost zeker een hoop geld, maar dan heb je ook wat. Je kan je voorstellen dat als je 2x3 remzuigertjes hebt, dat je aardig snel stilstaat. Ook het opp van het remblokje is dan veel groter. Daarnaast zijn er ook blokken met andere frictie materialen, wat fading weer kan voorkomen.
Nou dat heb je dan radicaal mis Dries,hoe denk je dat een bijv, blata remklauw de blokjes samen knijpt......inderdaad de hele remklauw kan bewegen op 2 geleide busjes.
Remschijven worden echt niet "krom getrokken " als je remt.
Vandaar ook dat e.a. lijkt alsof het nogal losjes gemonteerd zit.
andries
forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door andries »

mark#41 schreef:
SuperdrieS schreef:Fading komt hoofdzakelijk voor bij downhill fietsen/motoren. Dan word de rem constant ingeknepen, en lang belast. Bij cirquit is het gewoon snel keihard remmen, rem los en gas er weer op. Dan zou het weinig problemen moeten geven.

Nou dat heb je dan radicaal mis Dries,hoe denk je dat een bijv, blata remklauw de blokjes samen knijpt......inderdaad de hele remklauw kan bewegen op 2 geleide busjes.
Remschijven worden echt niet "krom getrokken " als je remt.
Vandaar ook dat e.a. lijkt alsof het nogal losjes gemonteerd zit.
goh het lijkt wel of je er verstand van hebt :wink: :wink:
Plaats reactie