Een aantal maanden geleden las ik een artikel op een buitenlands forum over aceton bij benzine/diesel mengen..
Het verbruik daalt dan 10-30 % !!! + HET VERMOGEN NEEMT TOE !!
Dit leek mij in eerste instantie gewoon onzin en vrij risico vol...
Totdat ik me er eens verder in ging verdiepen..
Tell Sell heeft ook al een poosje een product op de markt dat het motorvermogen zou verhogen en het benzineverbruik zou doen verminderen...
Toen ben ik hier in Emmen maar eens aceton gaan halen bij de Kruidvat..
Ik ben het gaan testen en kwam toch tot een vrij appart resultaat..
Een klein stukje info over aceton:
Aceton is een soort alcohol. Het bevat delen uit de stof Methanol
(een type alcohol), propaan (gas) en formaldehyde (sterk water). Denk nu niet, dan gooi ik toch mooi alcohol in mn benzine tank,
alcohol zorgt er voor dat de spanningsopervlakte van benzine groter word. (toelichting hier onder beschreven)
Aceton word gebruikt als nagellak verwijderaar in combinatie met andere vloeistoffen, omdat aceton alleen erg vluchtig is worden er stoffen toegevoegd die er voor zorgen dat de aceton minder snel verdampt.
Ook worden er stoffen toegevoegd die het uitdrogen van de huid voorkomen of tegengaan (de huid droogt uit omdat aceton snel verdampt, bij verdamping word warmte en vocht onttrokken van het oppervlakte)
Aceton is absoluut niet bijtend. De zuurtegraad van deze stof is pH 7.
Dat kan je vergelijken met een glas cola. Het kookpunt van de stof ligt bij 56 graden celcius, en het vriespunt bij -96 graden celcius.
Je hoeft dus niet bang te zijn dat van de winter klontjes ijs je carb in worden geblazen. Zelfontbranding gaat pas plaastsvinden dik in de 400 graden celcius.
De werking:
Aceton toevoegen aan brandstof heeft eigenlijk alleen maar voordelen. Aceton verkleint namelijk de oppervlakte spanning van benzine.
Hierdoor kan het beter verdampen voor het ontstoken word.
(vergelijk het als een plas water met een vlek olie daar in,
en je gooit er een schet dubro in. De oppervlaktespanning van water word door de zeep afgebroken, waardoor de olie zinkt.)
Doordat er meer benzine daadwerkelijk verbrand, is er minder van nodig. (verklaring voor het afnemende verbruik).
Als aceton een lagere verbrandingstemperatuur heeft
(wat ik nog niet heb kunnen testen) dan benzine, zou het ook een koelende werking hebben maar dit is dan wel een miniscuul verschil.
Benzine kan het best verbranden wanneer het volledig is verdampt.
Dan wel in een gesloten ruimte (cilinder).
Het is namelijk het gas van de benzine die brand, niet de vloeistof zelf.
Aceton zorg voor een stijging in het vermogen omdat het hoogst waarschijnlijk een hogere gasvorming heeft bij het verbranden, dit in combinatie met de betere verbranding van de benzine zou dit er voor kunnen zorgen dat er een hoger vermogen verkregen word bij het gebruik van aceton in benzine.
Het enige risico is dat het wanneer men onzorgvuldig met deze stof omgaat, het op lange termijn slecht voor de gezondheid is.
Zorg er voor dat je er zo min mogelijk van inademt, het niet op de huid krijgt (het word opgenomen door de huid) en het uit de buurt van je slijmvliezien houd (ogen en keel).
Als je bang bent dat je motorblok er op achteruit gaat; er zijn diverse mensen geweest die maanden en zelfs tot een jaar onderdelen uit hun auto in een mengesel van aceton en benzine hebben laten staan in een gesloten container. Dit tastte de onderdelen niet aan.
Normaal gesproken lost aceton kunstof op. Maar omdat het zelfde geld voor benzine, zijn alle kunstof onderdelen in je minibike gecoat met een laag die er voor zorgt dat de brandstof geen schade kan toebrengen.
Zorg er wel voor dat het niet op je lak komt, want deze word er absoluut niet mooier van.

JE BEREKEND HET AANTAL ML ACETON PER LITER DMV DE FORMULE :
- 2.3ML Aceton x X liter benzine
- Is bijv. je jerrycan inhoud is 5 liter doe je 2,3 x 5 = 11,5 ML
- Zorg dat de aceton goed mengt met de benzine/ 2 tak...
Dit alles heb ik getest met een benzine/olie verhouding van 1:38
Het werkt dus echt..
Eventuele verdere informatie kan ik nog niet geven omdat ik er nog niet zolang mee bezig ben..
Sebastiaan W.