Het heeft een tijdje geduurd, maar ik ben er dan toch eindelijk toe gekomen om een follow-up neer te pennen voor mijn artikel over de Blata Origami.
Een paar weken geleden kreeg ik de kans om een (nieuwere) versie van dit blok in handen te krijgen, waarvoor dank aan de heren Keuremennen (David en Guy)
Een tweetal uurtjes meetwerk , en vervolgens een zestal uren rekenwerk, en dan nog eens de tijd om dit artikel te schrijven later, mijn conclusies :
TIMING:
Waar bij het vorige blok (of cilinder) de uitlaat opende bij 91° VOOR BDP , is dit vrij drastisch teruggebracht naar 84 °, een vermeerdering van de uitlaatcyclus met maar liefst14°
De totale uitlaatcyclus bedraagt nu 192° (zeer interessant met het oog op de naar mijn mening te lange uitlaat)
De spoeling werd iets conservatiever verhoogd van 114° NA BDP naar 110° primair en 114° secundair (was 116°)
Vanzelfsprekend heeft dit ook zijn weerslag op de blowdown tijden : van 24 naar 26 graden
De boostpoort heeft echter zijn oude timing behouden. Ook aan de vorm van de boostpoort werd niets verandert. Deze heeft nog steeds een dakhoek van 58 graden, richting bougie.
Het ontstekingstijdstip heb ik niet opgemeten, maar ik vermoed dat hier niks is aan verandert, dus nog steeds 19° VBDP
VERHOUDINGEN:
De gecorrigeerde compressieverhouding ging echter omlaag : van 8.01 :1 naar 7.45 :1
De hogere uitlaatpoort, en het feit dat de door mij gemeten cilinderkop een groter volume heeft dan de vorige, liggen hier aan de basis. Het spreekt voor zich dat hier dus wel ruimte voor verbetering is, al moet hier direct worden bijgezegd dat de vorm van de kop dan wel zal moeten aangepast worden.
De berekende squish-snelheid ligt namelijk op 11.2 m/sec
Simpelweg de compressiekamer verkleinen, zonder stil te staan bij de gevolgen van een verhoogde squish snelheid zouden rampzalige gevolgen kunnen hebben.
EFFECTEN OP DE UITLAAT (of vice versa)
Door de vrij grote toename in uitlaat cyclus, is een iets langere uitlaat een verbetering.
Ik stel mij zelfs de vraag of dit de bedoeling van Blata is geweest. Misschien was het goedkoper om de cilinder anders te gaan timen, dan nieuwe mallen voor de uitlaten te gaan maken. Mijn vorige conclusies aangaande de te lange uitlaat worden namelijk wereldwijd bevestigd, en de meeste tuners starten dan ook van nul voor wat de uitlaat betreft. Giannini (altijd sterk in zijn uitspraken) sprak over de standaard uitlaat als “leuk om loodgieterswerk mee te gaan doen, maar daar houdt het dan ook mee op†.
Het voordien veel te breed uitgesmeerde vermogen wordt nu op een iets agressievere manier aangesproken.
De hogere uitlaatcyclus maakt het blok iets piekeriger, en dat ondersteund door de (nog steeds te lang, maar al heel wat minder) uitlaat, geeft een heel andere karakteristiek.
Ik heb een simulatie gedaan met de beschikbare parameters, en de powerband zou zijn verschoven van 9830 tot 12840 rpm naar 10880 tot 13015 rpm
Maar dit is natuurlijk slechts een simulatie met eigenlijk te weinig goede data voorhanden.
Deze simulatie gaf ook een voorspeld vermogen van 12.4 pk (aan de krukas dus)
En dat is al heel wat beter dan de vorige 10.5 pk
CONCLUSIES:
Een hele verbetering dus, maar niettemin blijft er (zoals altijd) ruimte voor verbetering. Maar daarin ligt nu net het werk van de tuner . De kleine beetjes her en der gaan zoeken.
De uitlaat blijft voor mij de “usual suspectâ€ÂÂ
Daarnaast kan ook de cilinderkop met wat inspanningen al heel wat beter worden.
Ook de kwestie van de vreemd gepositioneerde reed-valves blijft onaangeroerd.
Met de winter in aantocht, weten Blata eigenaars alvast weer wat te doen.
But be careful : doe geen drastische dingen. Experimenteren blijft een gevaarlijke zaak, en experimenten kunnen al eens mis gaan, met de financiele gevolgen van dien.
Ik had de optie van een variable uitlaat al eens geponeerd. Ik denk dat dit zeker een piste is die de Blata jongens moeten gaan nemen, willen ze met een minimum aankosten, een maximum aan resultaten halen.
Veel succes !
tekst : James Boelens (JamesB)
met dank aan Guy en David
met dank aan de belgiesche site
grtj tonny
blata origami follow-up
Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab
- cracy frog
- reclame makende gebruiker
- Minibike:: zelfbouw/zpf replica
-
kleine_duivel
- spammer
vreemde vergelijking:
maargoed wel een interessant verhaal
Tim.
die 10.5 die ie standaard levert, leverde hij bij mij ook werkelijk aan het achterwiel (10.52 pk bij 1.9 bar in het achterwiel)Deze simulatie gaf ook een voorspeld vermogen van 12.4 pk (aan de krukas dus)
En dat is al heel wat beter dan de vorige 10.5 pk
maargoed wel een interessant verhaal
Tim.
- kusterblataimport
- forum sponsor
- Contacteer:
De follow-up waarover wordt gesproken betreft een oude versie van de Blata Origami B1 en niet de huidige versie van de Blata Victory Kit.
De varriabele uitlaat werd reeds door Blata tijdens het EK in 2005 met succes gebruikt. Ook door ons werd de varriabele uitlaat getest.
Maar zowel in het EK en het NK is het gebruik van een varriabele uitlaat niet meer toegestaan.
De varriabele uitlaat werd reeds door Blata tijdens het EK in 2005 met succes gebruikt. Ook door ons werd de varriabele uitlaat getest.
Maar zowel in het EK en het NK is het gebruik van een varriabele uitlaat niet meer toegestaan.
- ab-tuning
- forum gebruiker
- Contacteer:
Re: blata origami follow-up
Dit is dan wel een heel erg wilde cilinder geweest, ik heb er ook wel een aantal gezien, maar zo hoog getimed als deze nog nooit.cracy frog schreef: TIMING:
Waar bij het vorige blok (of cilinder) de uitlaat opende bij 91° VOOR BDP , is dit vrij drastisch teruggebracht naar 84 °, een vermeerdering van de uitlaatcyclus met maar liefst14°
De totale uitlaatcyclus bedraagt nu 192° (zeer interessant met het oog op de naar mijn mening te lange uitlaat)
De spoeling werd iets conservatiever verhoogd van 114° NA BDP naar 110° primair en 114° secundair (was 116°)
Vanzelfsprekend heeft dit ook zijn weerslag op de blowdown tijden : van 24 naar 26 graden
Verder is de uitlaat niet zo zeer te lang, maar klopt de vorm van de expansie gewoon niet.
Het uiterste uit je minibike halen ? >>> Wij hebben een vermogenstestbank ontwikkeld speciaal voor raceminibikes !
Informeer naar de scherpe prijzen.....
Informeer naar de scherpe prijzen.....