Eindelijk heb ik dan me handen weten te leggen op een orginele Stamas SR midi!
Altijd heb ik dit mooie motoren gevonden, nu ik er één heb ga ik hem een beetje als hobby bike gebruiken voor de show. In de planning is het aanpassen van het motorblok en het rijdend gedeelte ga ik ook reviceren tot nieuwstaat.
Hier een setuplistje :
-11pk polini 5poorter
-hk koppeling
-zwevende schijf voor
-bzm pomp
-stuurdemper instelbaar
-polini race pijp
-stamas deelbare race velgen
-domino snelgas
-17.5mm carburateur
het is nog net geen zelfbouw maar zoveel werk zit er wel in
Update 17-1-2010
Hallo,
Na veel vragen ben ik dan toch maar weer begonnen met de stamas af te maken. De motor is weer helemaal fris na een volledige revisie e.d. en de kappen e.d. zijn ook weer klaar voor de toeschouwers.
Bekijk zelf maar :

Groeten,
Update 28-06-2008
Het is alweer veels te lang geleden dat er een update is geweest. Maar bij deze dan maar.
Vanmiddag ben ik ff langs Bert Deroue geweest. Ik had het blok al gedemonteerd en alles lag netjes los in een doosje. Doordat ik alles mee had konden we mooi samen even kijken wat er vervangen moet worden aan het blokkie.
Nou ik kwam terug met het volgende:

Het doosje is nu mooi gevult met nieuwe spullentjes
Hier zijn foto's van onderdelen..

Carters met cilinder

Carters

Cilinder

Van binnen nog helemaal puntgaaf is ook nog nieuw. beetje viezigheid maar dat poetsen we wel weg.

BZM spruitstuk

Membraan

Zuiger, is net pas ingereden

Trekstarter met BZM rondsel

HK koppeling

IDM Italy bobine

Vliegwieltje

Oude keringen en gare lagers

Krukas die nog gepolijst moet worden. Is nog goed alleen een beetje vies.

Spietjes boutjes en moertjes nieuw. Rest van het blok wordt ook alles vernieuwd

Revisie spul, lagers keringen, pakkingen enz enz
Teveel foto's maar wel leuk
Opzich wel weer een leuk pret paketje! Nu kan alles schoongemaakt worden gestraald, gepolijst en gereviceerd. Overal het draad opnieuw verversen en dan kan het blokkie gereviceerd worden.
De voorkap is ook al deels bijgewerkt. Optisch komt de bike ook wel een end in de goede richting. Er zaten nogal pas putten in die zijn grotendeels weg nu. Het eindresultaat zien jullie wel als de bike in elkaar zit.

Reacties maar.
[Update 20-04-2008]
Het blokje is even opengehaald om zo alles te inspecteren. Hier is het resultaat:
Het kopje wat al niet veel goeds weergeeft:

Koffiebruin

Cilinder is een beetje vies maar nog mooi:

Waterbalet in het carter

Gaar membraan:

Oorzaak:

Oorzaak van dit alles is een slecht montage van de cilinder. 1 van de cilinderkop bouten was niet aangedraaid / linksboven en op de foto is goed te zien dat daar de compressie de pakking heeft gebroken.
[Update 19-04-2008]
Ik had zo iets van ik wil nu toch wel is weten hoe het met de stamas ervoor staat, hij stond zo eenzaam in de schuur
Nou hier is alvast een voorproefje:

Er is goed te zien dat de voorbocht kompleet vol met water staat. De rest van het blok zal later bekeken worden.
[Update]

Hij ziet er nu al redelijk goed uit alleen zitten er wel schoonheidfoutjes aan dat moet allenmaal wegewerkt worden.
Het kan er alleen maar beter op worden! Echt een super bike!
Met vriendelijke groeten,
Lars Greefhorst
Reacties please !