luchtcompressor maken?

Zelfbouw bikes gerelateerde vragen - Home made bikes related questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Vellror
forum gebruiker

luchtcompressor maken?

Bericht door Vellror »

ik heb een beetje een aparte vraag, ik heb er niet veel verstand van maar wat nou als je bij je luchtinlaat bij je carburateur een fan of wat anders plaatste voor een luchtfilter waardoor hij extra lucht krijgt, normaal zuigt de bike al lucht aan maar wat nou als je meerl ucht erbij brengt en een grotere carburateur neemt, dan hoort hij in theorie harder te lopen toch?
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Contacteer:

Re: luchtcompressor maken?

Bericht door Lg tweewielers »

Vellror schreef:ik heb een beetje een aparte vraag, ik heb er niet veel verstand van maar wat nou als je bij je luchtinlaat bij je carburateur een fan of wat anders plaatste voor een luchtfilter waardoor hij extra lucht krijgt, normaal zuigt de bike al lucht aan maar wat nou als je meerl ucht erbij brengt en een grotere carburateur neemt, dan hoort hij in theorie harder te lopen toch?
In theorie juist niet ..

Met een 4slagmotor zou het zo opgaan maar met een 2slag niet.

Je weet er idd te weinig vanaf :wink:

Je soepling + druk wordt verstoord om het ff simpel te zeggen. en er zijn nog wel 1001 andere problemen die je tegenkomt. Er zou best iets mogelijk zijn maar dat is voor de experts en die zien er al vanaf ..

Ik wil het je best verder uitleggen maar je hebt er niks aan.

Je wilt de maximale vullingsgraad van de motor vergroten. Maar bij een 2 T blaas je alles zo weer via de uitlaatpoort eruit. Bij een 4T heb je kleppen, hierdoor "ontsnapt de lucht niet" om het zo te zeggen.
Laatst gewijzigd door Lg tweewielers op zo 20 apr 2008, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Vellror
forum gebruiker

Bericht door Vellror »

ok bedankt voor het antwoord :lol:
Stenley
forum gebruiker

Bericht door Stenley »

Leg het mij die theorie eens uit dan :D

Zolang de druk voor je membraan lager is dan de momentane carterdruk tijdens ODP (dus je membraan niet opengaat buiten inlaatslag om) zou het wel zeker werken: je vergroot het volumetrisch rendement van je motor.

Echter als je even aanneemt dat er geen wrijvingskrachten langs de wand spelen en je dus Bernouilli toepast kom je erachter dat een simpel ventilatortje in de orde van Pa's werkt terwijl de werkdrukken van je motor een orde 1000 hoger liggen (kPa's).

Kort samengevat: ventilatortjes e.d. werken niet.
nylus
forum gebruiker

Bericht door nylus »

moet je is uitrekenen voor de gein hoeveel lucht je nodig heb om 1 liter bezine te verbranden :lol:
http://video.google.nl/videoplay?docid=-849845263071309493
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Contacteer:

Stenley schreef: Zolang de druk voor je membraan lager is dan de momentane carterdruk tijdens ODP (dus je membraan niet opengaat buiten inlaatslag om) zou het wel zeker werken: je vergroot het volumetrisch rendement van je motor.
Jij zoekt het al tever .. heeft helemaal geen nu om er diep op in te gaan wanneer het toch niet gerealiseerd wordt.

Als de Druk als niet groter mag wezen dan de druk in het carter wat heeft het dan nog voor nut, dan blijft het gewoon de zelfde admosferische motor die het al is :wink: Inlaat druk bij een admf. motor ligt op 1 bar daar kan je boven gaan zitten mits de druk in het carter groter is maar wat daarvoor de richlijnen zijn dat zul je uit moeten gaan zoeken. Ook zal een hogere druk waarscheinlijk de brandstof de gasnaal inblazen ipv het vernevelen, carb dus voor de turbo zetten.

Maar er zijn zat factoren onbekend, waarna ik vind dat het niet echt goed behandelbaar is zonder het daadwerkelijk te testen ( of jij moet dat al gedaan hebben, jij was toch de turbo expert ? kom maar met de info :P

Groeten,
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
steef1
forum gebruiker

Bericht door steef1 »

nylus schreef:moet je is uitrekenen voor de gein hoeveel lucht je nodig heb om 1 liter bezine te verbranden :lol:
theoretisch gezien 15.8 liter lucht meen ik.
YZ250F
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Contacteer:

steef1 schreef:
nylus schreef:moet je is uitrekenen voor de gein hoeveel lucht je nodig heb om 1 liter bezine te verbranden :lol:
theoretisch gezien 15.8 liter lucht meen ik.
14.7 meen ik
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
Stenley
forum gebruiker

Bericht door Stenley »

Lg tweewielers schreef: Je weet er idd te weinig vanaf :wink:

Ik wil het je best verder uitleggen maar je hebt er niks aan.
Vanwege die post dacht ik jij legt het wel even haarfijn uit ;)

Ik had het over een momentane druk, niet de druk tijdens de inlaatslag. Volgens mijn datalogger wordt de momentane druk toch echt hoger dan omgevingsdruk.
Het is totaal geen hocuspocus en moeilijke tabellen, gewoon elementaire thermodynamica. De verneveling in het spruitstuk is gewoon terug te leiden vanuit de partiele druk.
Ik ben eigenlijk nog geen onbekende factoren tegengekomen...

Ik heb zelf niet zoveel met turbo's op tweewielers, maar het is ook weer zowat om het mensen te gaan ontraden puur omdat je het zelf niet snapt.
Ik denk overigens dat het totaal geen zin heeft.

De mengverhouding 1:15/1:16/1:17 is overigens een massafractie. Op 1 liter (=~1 kg) benzine gaat dus circa 15 kg lucht ofwel circa 13.000 liter lucht...
Dit is ook eenvoudig na tegaan als we bedenken dat er per slag circa 1 slagvolume lucht de cilinder ingaat, maal rpm maal het aantal minuten dat je met een liter doet...
Laatst gewijzigd door Stenley op do 24 apr 2008, 15:14, 3 keer totaal gewijzigd.
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Contacteer:

Het verhaal gaat allenmaal op bij vierslagmotoren ja niet bij tweeslagmotoren... Best knap als de geleerden er niet uitkomen / tot de conclusie komen dat jij het dan wel weet...

4t heb ik ook wel boeken over vol maar 2t is echt een ander verhaal. Iets teveel druk en je bent je gehele mengsel kwijt ...

Groeten,
Laatst gewijzigd door Lg tweewielers op wo 23 apr 2008, 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
Stenley
forum gebruiker

Bericht door Stenley »

Lg tweewielers schreef:Het verhaal gaat allenmaal op bij vierslagmotoren ja niet bij tweeslagmotoren... Best knap als de geleerden er niet uitkomen / tot de conclusie komen dat jij het dan wel weet...
Kan je me eens namen geven van die geleerden? Ik kom dat soort mensen vaker tegen, misschien ken ik ze...
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Contacteer:

Stenley schreef:
Lg tweewielers schreef:Het verhaal gaat allenmaal op bij vierslagmotoren ja niet bij tweeslagmotoren... Best knap als de geleerden er niet uitkomen / tot de conclusie komen dat jij het dan wel weet...
Kan je me eens namen geven van die geleerden? Ik kom dat soort mensen vaker tegen, misschien ken ik ze...
Zou ik zo niet meer weten zijn niet leraren van nu maar lui zoals blair 2stok tuning e.d. de exacte prof. weet ik zo niet dat moet je nazoeken op het 2stroke forum.

Die je HTS ? of wat dee jij okal weer wel iets met turbo's e.d. haha Maar vraag het maar is aan diegene die jij kent die het zouden weten. Ik heb zelf een aantal hoog geleerden leraren waaronder één die ook 2t heeft gebustudeerd en het is niet rendabel.. ( volgens mijn , hem en 10000 anderen .. zou wel kunne maar dan zou je een nieuw 2t princiepe moeten ontwerpen of noem het maar ..

Als je meer weet hoor ik het graag :wink: ( niet over de 4t dat hoor ik al 24/7 aan :P
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
Stenley
forum gebruiker

Bericht door Stenley »

Afbeelding
Smith et al 1967

Mean Value Modelling of Large Turbocharged Two-Stroke Diesel Engines - Hendricks et al 1989

Two stroke cycle engines - Sweeney et al. 2001

Ik heb ook wel eens verbrandingsmotoren bestuurd studiematig, ben ik nu ook een geleerde?
Dat het onpraktisch is om een turbo op een kleine 2-takt te bouwen is een ander verhaal dan dat het niet mogelijk is...

Zelfs nog een filmpje voor de liefhebbers:
http://video.google.com/videoplay?docid ... 0295297703
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Contacteer:

Tuurlijk bestaat het en is er wat over te vinden..

Ik kan wel meer maken, maar het gaat uiteindelijk om de rendabiliteit ..

Ik ken wel meer filmpjes van een 2t met turbo :wink: ( waaronder die vespa ja hahahaha, er staat ook een puch op met turbo enz .. maar nooit echt duidelijke prestaties e.d. als het echt zo rendabel zou zijn dan bleef het niet bij alleen een paar projectjes in schuurtjes ..

Editje ..

Diesel met turbo stat. motor is vals spelen [-X
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
nylus
forum gebruiker

Bericht door nylus »

Stenley schreef:
De mengverhouding 1:15/1:16/1:17 is overigens een massafractie. Op 1 liter (=~1 kg) benzine gaat dus circa 15 kg lucht ofwel circa 1300 liter lucht...
Dit is ook eenvoudig na tegaan als we bedenken dat er per slag circa 1 slagvolume lucht de cilinder ingaat, maal rpm maal het aantal minuten dat je met een liter doet...
ik kom bij de verbranding uit op 8833,272 liter lucht. Dit is dus nog zonder toevegoede olie. Ik moet alleen de formule van mengsmering daarvan hebben.

Ik heb verder ook wel eens over een turbo gedacht. Kwam er eigenlijk achter dat je een soort 4 takt princiepe in je 2 takt motor moest bouwen. 1 klep, voor de rest gewoon spoelpoorten. maar ja, het word op het forum hier toch nooit getest.
http://video.google.nl/videoplay?docid=-849845263071309493
Plaats reactie