Beginnen met minibike rijden.

Alleen voor zelfbouw bikes - Only for custom made bikes

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Jack
forum gebruiker

Bericht door Jack »

heey guido zo te zien is het gelukt maar je moet je foto kleiner oploaden op de foto pagina anders kan je zo moeilijk bekijken op het forum

640x480 is de goede maat op imageshack

Gr, Jack
guido jansen
forum gebruiker

Koppeling vraagje

Bericht door guido jansen »

Afbeelding
Vandaag de koppeling maar eens uit elkaar gehaald. Ik kwam er achter dat er geen borg ring in zat en dat het gat in de koppelings deksel te groot was. kwam er tevens achter dat puch onderdelen tegenwoordig ook inet meer zomaar bij de fietsenmaker te koop zijn. (vroeger zundapp rijder, stoer.... ) alleen nog maar scooters :roll: het gaat slecht met de wereld
Gelukking is er nog Aart brouwer (doesburgermolenweg) in ede, misshien wel bekend. Geweldig vroeger menig zundapp onderdeel gekocht en ook nu kad hij weer wat ik nodig had.
Afbeelding

Nou zat het koppelings/start handeltje zo op het carter deksel gemonteerd toen ik hem kocht. Als ik puch tekeningen bekijk lijkt dit wel goed te zitten, maar dan heeft hij geloof ik wel een heel korte slag, zit nagenoeg tegen het carter. gaat het plaatsen van dat handeltje altijd zo lastig?
Ik neem aan dat ook op een minibike bij het starten hiervan gebruik gemakt word, kan me alleen inet herinneren dat ik al eens een minibike gezien heb met een koppelings handle op het stuur? verdraai je hem dan met de hand??

Iedereen een goede jaarwisseling en een super 2010

groeten Guido
Sleutel
forum gebruiker
Contacteer:

Re: Koppeling vraagje

Bericht door Sleutel »

guido jansen schreef: Gelukking is er nog Aart brouwer (doesburgermolenweg) in ede, misshien wel bekend. Geweldig vroeger menig zundapp onderdeel gekocht en ook nu kad hij weer wat ik nodig had.
Kijk aan...nog iemand op het forum die adje kent :D
Ik zelf heb daar ook de nodige zundapp spullen gehaald, zo'n 20 jaar geleden.
Tijdje terug nog wat onderdeeltjes gehaald, en nog steeds een berg brommer/scooters en een wacht rij van minimaal een half uur.
Daar is echt niks veranderd :mrgreen:

Groet Cees

ps. leuk project waar je mee bezig bent.
Wie in bovenstaande tekst fouten vind,... mag ze houden.. !
andries
forum gebruiker
Contacteer:

Re: Koppeling vraagje

Bericht door andries »

Sleutel schreef:
guido jansen schreef: Gelukking is er nog Aart brouwer (doesburgermolenweg) in ede, misshien wel bekend. Geweldig vroeger menig zundapp onderdeel gekocht en ook nu kad hij weer wat ik nodig had.
Kijk aan...nog iemand op het forum die adje kent :D
Ik zelf heb daar ook de nodige zundapp spullen gehaald, zo'n 20 jaar geleden.
Tijdje terug nog wat onderdeeltjes gehaald, en nog steeds een berg brommer/scooters en een wacht rij van minimaal een half uur.
Daar is echt niks veranderd :mrgreen:

Groet Cees

ps. leuk project waar je mee bezig bent.
28 jaar geleden had ie ook een leuke zus :D maar die is nu ook 28jaar ouder :?
cracy frog
reclame makende gebruiker
Minibike:: zelfbouw/zpf replica

Bericht door cracy frog »

de meeste puchjes worden nu gestart met een omgebouwde startmotor,
of met de boormachine.kan het aanloopmechanisme eruit.

grt tonny :wink:
nu ook een zpf z1 replica
je moet nooit harder rijden dan je beschermengel kan vliegen

Afbeelding
guido jansen
forum gebruiker

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
guido jansen
forum gebruiker

guido jansen
forum gebruiker

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Zo eindelijk maar weer eens met mijn bikeje verder gegaan. Zoals jullie zien zit het frame nu in elkaar.
Nu het blok plaatsen.Ik ben van plan om twee strippen 6mm aan beide zijden tegen de binnenkant van het frame te lassen. Hier gaan dan 2 8mm dikke pennen door zodat ik het blok aan de twee bovenste gaten kan ophangen en zo dus kan verschuiven. Schuiven is nodig om de tandwielen met elkaar op te lijnen.
Het blok ligt nu net iets boven de midelijn van de wielen. Het lijkt redelijk laag,ik kan nu wel is waar goed bij de twee bevestigings pennen,maar vraag me af hoe het gaat met de grond speling in een bocht. Weet iemand trouwens of mijn uitlaat een beetje geschikt is? het hem gekocht als 70cc uitlaat, maar geloof dat je hem niet zo veel ziet op andere bikes. Kan ik trouwens een paar koelvinnen van de cylinder afzagen zodat de carburateur naar vooren geplaatst kan worden, zonder een koelings probleem te krijgen?
cracy frog
reclame makende gebruiker
Minibike:: zelfbouw/zpf replica

Bericht door cracy frog »

het meeste word nu een verlaste scooteruitlaat gebruikt (ik teminste)
koelvin verwijderen is geen probleem met de koeling ,je kunt ook een ander spruitstuk maken die iets hoger is.en ziet je zitje niet iets hoog ,of is dit gezichtsbedrog?

grt tonny :wink:
nu ook een zpf z1 replica
je moet nooit harder rijden dan je beschermengel kan vliegen

Afbeelding
guido jansen
forum gebruiker

Als ik me niet vergis mag de maximale zithoogte 460mm zijn toch? vanaf het midden van het stalen frame tot de bovenkant van het rubber zitje is 315mm tel er een halve band bij op 140mm en dan kom je op 455mm. Als ik het goed begrepen heb zou dit dus moeten kloppen.

Denk dat ik een ander spruitstuk ga maken, die koelvinnen ziten er toch ook niet voor niets.

Het blok zit denk ik aan de lage kant en tevens is de pijp niet echt dik, daardoor is er veel ruimte tussen zitje en pijp en pijp en band. Mocht het zo zijn dat een andere pijp toch beter is, dan is daar in ieder geval ruimte voor.
guido jansen
forum gebruiker

Is natuurlijk wel het midden van de bovense koker van het stalen frame, niet het midden van het hele frame.
Jack
forum gebruiker

Bericht door Jack »

ziet er goed uit guido

maak een nieuw spruitstuk zodat je carb hoger komt te zitten dan hoef je geen koelribben af te zagen ,

ps, je blokkie ziet er netjes uit man :wink:

proma cc is een leuke uitlaat makkelijk om te lassen en presteerd ook leuk op de meeste setup's

voorbeeld niet helemaal duidelijk maar toch iets (kijk even naar het spruitstuk en de uitlaat :wink:
Afbeelding

succes verder
guido jansen
forum gebruiker

Hallo,

Even een kleine update.

Ik ben begonnen met het maken van een membraan op het carter, blokje op maat gemaakt en de carters gestraalt.
Gelukkig kon mijn vader nog net voor hij met pensioen gaat een paar bussen draaien voor het uitlijnen van de wielen en hij heeft een tandwiel adapter kunnen maken, gelukkig want dat vijl je niet even.

Ik heb gezien dat ik een paar tanden mis uit het tandwiel in het blok, dus daar wil ik een nieuwe voor bestellen. ik weet dat er linkse en rechtse vertanding bestaad, maar ik weet niet welke ik heb. Ik vermoed dat het rechtse is, maar het verwarrende is dat aan de linker kant een R gedrukt staad en aan de rechter kant is een L gegraveerd. Op de bijgevoegde foto's zie je het tandwiel zoals hij in het blok zit van boven af gezien en de bijde zijkanten.
weet iemand wat voor een vertanding dit is?

groeten guido
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Sleutel
forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door Sleutel »

Hoi guido
Jij moet een sekundaire as hebben voor een oud type blok.

Snel afmaken, dan kun je nog een paar wedstrijden mee rijden :wink:
Wie in bovenstaande tekst fouten vind,... mag ze houden.. !
guido jansen
forum gebruiker

Hallo Cees,

Ik denk dat dat een ritje gaat worden naar ons wel bekende brommer ludolf adresje haha, Ik heb de tanden geteld en kom op 105/106. heb inmiddels wel wat gevonden ,maar die hebben allemaal 96 tanden. is dit touwens niet je primair as? zo noemen ze het op verschillende websites.
Zit het verschil tussen om en nm blok ook in deze as dan?, dat was toch alleen de verdikking op de krukas aan de kan t avn de koppeling?
Plaats reactie