Beginnen met minibike rijden.

Alleen voor zelfbouw bikes - Only for custom made bikes

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

guido jansen
forum gebruiker

Re: Beginnen met minibike rijden.

Bericht door guido jansen »

Nou we knutselen maar weer lekker verder!. Heb vandaag voor het eerste een stukje gereden. Hellup wat gaat dat snel en wat stuurd dat wiebelig wel even wennen hoor \:D/ maar wel super gaag!! Het probleem van de lostrillende carburator lijkt opgelost door het plaatsen van een rubber tussen het spruitstuk en de carburator. Geloof origineel yamaha dt of zo. Ook is na het opnieuw opbouwen van het blok het dumpen van olie opgelost. Ik heb wel alvast een nippel in het carter geplaatst zodat ik een slangetje en een flesje kan plaatsen om eventuele lekkage op te vangen. De carburator wordt nu nog met een ty wrap iets omhoog gehouden zodat hij niet tegen de cylinder komt dus daar moet ik nog even wat op verzinnen zodat het neter zit.

Afbeelding

Om te voldoen aan het wedstrijd regelement heb ik een 16mm dellorto gekocht. De 19mm gaf best wat problemen met starten continu te rijk en de 16mm was starten en lopen vanaf de eerste keer vroem vroem super. Zal bij die 19mm best wel aan het afstellen gelegen hebben, maarja het kunnen rijden van wedstrijden is nog steeds de doelstelling. Om te voorkomen dat mijn koppeling weer in de soep zou draaien heb ik een originele gekocht, dank u mr brouwer ( brommer ludolf uit ede) Ik heb de verstevigings ring geplaatst en tevens 3 stuggere veren ( rond 9.5mm 2.5mm dik), plaatsen is trouwens een stuk makkelijker dan verwijderen. Dit alles dus om een koppeling te hebben de het een tijdje uithoud en tevens bij een hoger toerental kan aangrijpen. Theoretisch zouden poorttiming en uitlaat moeten zorgen voor een powerband van 9000 tot 14000 rpm. Aangrijpen vanaf de 8000 toeren lijkt me dan ok.
Toen ik stil stond na even gereden te hebben sloeg motor af?? zou niet moeten dacht ik, hij had probleemloos gereden. De bike even heen en weer geduwd en ja hoor koppeling zit weer gekoppelt zonder motor rpm. Dekseltje er af even kijken en dit is het resultaat. (foto)

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je kunt zien is de krukas conus en de conus van de koppeling beschadigd. Ik had de koppeling goed vast gezet op de krukas, maar toch zat de moer en ook de koppeling zelf niet echt vast. De koppeling heeft gedraaid ten opzichte van de krukas en de conussen flink beschadigd. Ik heb rand van de verstevegings ring rond weg geslepen omdat ik dacht dat hij het koppelingshuis raakte precies in de hoek waar dat opstaande randje zit. Op de laatste is te zien dat ik de schroefjes gevlakt heb. Hier zat een braampje aan die heel ligt in het koppelingshuis heeft geslepen, niet echt schokken denk ik, niet in de zin van de ooraak van dit probleem. Voor zover ik weet heb ik de seegerring en de vulring goed gemonteerd op de krukas. Door het beschadigen van de conussen is de ruimte tussen het koppelingshuis en de verstevegings plaat nog klijner geworden en nu loopt hij met gevlakte schroefjes toch echt behoorlijk aan. Ik heb het vermoeden dat deze verstevegings ring gewoon te dik. 2mm dik. een extra vulring tussen seegerring en koppeling lijkt me ook geen oplossing, de conussen klemmen dan niet meer. Zou er dan toch een spie geplaatst moeten worden?? kan het me bijna niet voorstellen, er zit geen spiebaan in de koppeling (wel in de krukas). Puch handboek heeft het er wel over, maar dat is volgens mij bij een 2 schoens koppeling. Nou Als iemand me hier mee zou kunnen helpen heel graag, want ik heb geloof ik alle opties al een keer bekeken en zie door alle minibike delen heen het bos niet meer zeg maar #-o
Afbeelding
Sleutel
forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door Sleutel »

Dan heeft de koppelingsmoer toch niet vast genoeg gezeten, anders was dit echt niet gebeurd.
Of de conus past niet zuiver genoeg, maar dat kan ik me met origineel spul niet voorstellen.
Rubbertje tussen carb en spruit is de beste oplossing om een hoop storinkjes te voorkomen.
Wat was nou het probleem van het lekken uit de carterontluchting?

Ik zou een dunnere verstevegingsring gebruiken om het aanlopen te voorkomen, want een vulring tussen zegering en koppeling heeft geen zin.
Wie in bovenstaande tekst fouten vind,... mag ze houden.. !
rkpdude
forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door rkpdude »

Hoi guido.

de koppeling heeft ook tijdens de laaste jaren van de nmc vele veranderingen ondergaan. Zoals wij ze nu modificeren is in mijn ogen de beste manier, maar wel redelijk bewerkelijk, maar ze gaan niet meer stuk. misschien dat ik hier tzt nog wel een keer een foto van plaats, maar nu nog niet, je moet de concurentie niet wijzer maken dan dat ze al zijn he.
Maar even over jouw koppeling. Een dunnere ring zou ik niet doen, die gaan binnen no time kapot. die scheuren op je verzonken gaatjes. Ik neem aan dat je ring nu op de seegerringetjes ligt? seegerringetjes weghalen en de dikke ring onder de schoentjes ook. de asjes inkorten en de ring op deze asjes leggen, dus zonder verzonken boutjes. wel even aan beide kanten van de schoen een shimringetje leggen van 2tiende ofzo. de ring vast zetten met m5 boutjes waarvan je de kop misschien nog iets dunner maakt, maar dat is denk ik niet eens nodig.

gr roel..........
NK 2003 6e geworden..
NK 2004 6e geworden..
NK 2005 7e geworden..
NK 2006 1e geworden..
NK 2007 2e geworden..
NK 2008 1e geworden..
NK 2009 7e geworden..:shock:
NK 2010 2e geworden..
NK 2011 2e geworden..
NK 2012 2e geworden..
NK 2013 1e geworden..
rkpdude
forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door rkpdude »

hier nog even een plaatje van mijn koppeling die vanmorgten nog uit 1 geheel bestond. Ik wil hiermee benadrukken dat de koppeling een behoorlijk stevig geheel moet zijn. Nu is de kom kapot gegaan, maar de kooppeling zelf scheurden bij mij ook om de haverklap, zowel grondplaat als de verstevegings ring, en die maakte ik uit 3mm rvs.

Afbeelding
NK 2003 6e geworden..
NK 2004 6e geworden..
NK 2005 7e geworden..
NK 2006 1e geworden..
NK 2007 2e geworden..
NK 2008 1e geworden..
NK 2010 2e geworden..
NK 2011 2e geworden..
NK 2012 2e geworden..
NK 2013 1e geworden..
antonie
forum gebruiker
Minibike:: zelfbouw
Contacteer:

Bericht door antonie »

asjes inkorten tot 14 mm en dan ring van 2 mm monteren en dan moet het gewoon passen.

andere optie is om de kern van een 2 klauw over te zetten naar een drieklauw koppeling en dan kun je gewoon weer een spie gebruiken(een originele)
Afbeelding

andere optie is om de vul ring(deze is 2 mm) achter het segment te vervangen door een 1 mm ring en dan kunnen de asjes nog iets korter waardoor je ring verder van de trommel komt te liggen.
voordeel van de ring te verwisselen voor een 1 mm vul ring is dat met stuggere veren je segment niet meer scheef gedrukt wordt en je dus ook minder slijtage krijgt op je scharnier punten.

Afbeelding
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl/][img]http://www.zelfbouwbikes.nl/images/banners/banner_minibike.jpg[/img][/url]
guido jansen
forum gebruiker

Nou dat is ook lekker als je dat in je blokkie aantreft, wordt allemaal ook wel behoorlijk belast he! helaas heb ik en nieuwe krukas en koppeling moeten kopen, de conussen waren te beschadigd om nog te kunnen geruiken. ik heb inmiddels het blok weer opgebouwd en zoals jullie in het filmpje kunnen zien heeft hij weer gedraaid, maar weer niet goed. Eerst met koppeling even laten draaien, losgehaalt en vond dat de koppelings moer erg los zat. Deze keer weet ik heel zeker dat ik hem niet vergeten ben. ook de koppeling zelf kwam zonder ook maar een plopje te laten horen los van de krukas en dat is dus niet goed. Nog minder goed is het dat de koppeling weer ingesleten is op de krukas. Deze keer nog wel te repareren, maar goed, probleem dus nog niet opgelost. Ik heb uiteindelijk de koppeling niet terug geplaatst, dekseltje er op en draaien. Filmpje is het resultaat. Zonder koppeling dus. Conclussie koppelingshuis glijlager, speling, vibratie, kantelen en dus aanlopen op krukas. maar goed dat is nog maar een aspect van het probleem, het verklaard misschien het meedraaien van het achterwiel, maar waarom gaat die koppelingsmoer loszitten? Nou bedacht ik me het volgende, misschien is het wat. Krukas draaid rechtsom gezien aan vliegwiel kant, dus linksom aan koppelingskant. Dit zou betekenen dat als ik gas geef de koppelingsmoer linksom versneld wordt en door zijn eigen massatraagheid losgedraaid wil worden. Ja daar zit die gegolfde ring, maar die is gekozen voor een blok dat een standaard toerental draaid. ik vraag me af of die borging het wel trekt. Gebruiken jullie die standaard borging nog steeds?
Ik heb er eens over zitten brainstormen met m'n pa en we kwamen tot de conclusie dat het gezien het toerental beter zou zijn als er geen glijlager maar een rollager in het koppelingshuis zou zitten. die kunnen en hoog toerental aan, en zijn denk ik beter berijkbaar voor olie, gezien de twee lullige gaatjes die er in het tandwiel en het glijlager zitten en de centrifugaal werking die ook niet echt meewerkt denk ik dat smerig best wel eens te weinig zou kunnen worden. Ik begrijp natuurlijk dat niemand z'n geheime wapen gaat veklappen, maar ben toch benieuwd of ik de enige ben met dit probleem en deze oplossing.
http://img440.imageshack.us/img440/1736/uq6.mp4
jordy 15
forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door jordy 15 »

Die borging gebruik ik niet eens joh.. Gewoon goed vast aandraaien.. Volgens mij draai je hem maar gewoon losjes vast.. Je kan echt wel met heel je gewicht op die sleutel gaan hangen en dan nog gaat ie niet stuk.. Hoewel je hele gewicht toch wel iets te vast aan is..
Ik hou niet van mensen die hun zin nooit af...

http://www.jlminibikeracing.nl
rkpdude
forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door rkpdude »

Nou guido, wat jouw probleem betreft, ik heb daar geen geheimen. Precies wat jordy zegt, gewoon goed vast draaien die moer. neem aan dat je een tegenhouder gebruikt om de koppeling te blokkeren en dan die moer goed vast draaien. Ik doe het altijd op gevoel, dus heb geen aanhaal moment voor je. Dat meedraaien van je achterwiel zonder koppeling erin is wel wat vreemd. Ikzelf gebruik altijd een orgeneel bronzen busje wat gewoon uit een oud blokje komt. Heb wel eens een nieuwe gekocht, maar dat materiaal was toch anders en smeerde een beetje op de as en liep ook vast. Orgineel gebruikt busje erin en geeft nooit problemen. En zoals ik al eerder zij, die kom mag best wat speling hebben, komt de olie er ook beter tussen. en wanneer je volgas gaat, staat dit lager stil tov de krukas he, dus hoge toerentallen draaid dit lager niet :wink:

Wat loopt die hoog stationair? weet je zeker dat die geen valse lucht zuigt? Zal je nog een tip geven, pers je blokje af en je zal versteld staan wat je tegenkomt aan lekkage.

gr roel.............

oja, je stepjes. denk dat je die nog wel moet gaan verplaatsen, is eigenlijk niet te berijden zo.
NK 2003 6e geworden..
NK 2004 6e geworden..
NK 2005 7e geworden..
NK 2006 1e geworden..
NK 2007 2e geworden..
NK 2008 1e geworden..
NK 2010 2e geworden..
NK 2011 2e geworden..
NK 2012 2e geworden..
NK 2013 1e geworden..
guido jansen
forum gebruiker

mmm ja dat van dat lager toerental klop geloof ook wel, had ik even niet aan gedacht. Heb tot nu toe alleen nieuwe lagers gebruikt en heb vanaf het begin een meedraaiend achterwiel. Ik heb zowel de vliegwielmoer als een stop in de cylinderkop als tegehouder gebruikt, niet lomp vast gezet, maar veel vaster had me een kromme sleutel opgeleverd (geen bluepoint haha) hij zoog inderdaad valse lucht langs het rubber tussen het spruitstuk en de carburateur. Het rubber werkt wel, maar deze is eigenlijk te groot en dan scheurt hij bij het vast draaien, even wat anders op verzinnen. tot nu toe heb ik alleen maar een paar keer heen en weer gereden in de straat. De stepjes vielen toen mee, ben niet zo heel lang, maar heb er niet langer dan 10 minuten op gereden kan inderdaad best zijn dat je toch kramp in je benen krijgt als je wat langer rond rijd. Als alles een beetje stabiel draait ga ik het op de kartbaan proberen en dan wordt het waarschijnlijk aanpassen, maar dat zien we dan wel eerst dat wiel maar eens stil krijgen. Zal eens kijken of ik een oud glijlager kan vinden, maar ben toch geneigd te zeggen dat bij voldoende smering, minder speling duurzamer is.
Terugkoment op jou vraag sleutel, ik denk dat een van de keerringen van de krukas niet helemaal op de goede plek zat en wat gelekt heeft. Na het opnieuw opbouwen van het blok geen problemen meer gehad met olie douchen.

Gaat vast wel lukken allemaal, is een zelfbouw bike toch??

groeten Guido
jordy 15
forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door jordy 15 »

Ik denk dat je eerder je zuigerstop door je zuiger heen drukt, dan dat je sleutel krom gaat hoor.
En als je je moer vast houd bij je onstekingskant, dan zal je eerder een kromme krukas hebben dan dat je sleutel krom gaat.

De beste manier om je koppeling vast te houden is met een soort sleutel die je op je koppeling zet. Er zitten 3 grote gaten in de koppeling. Als je een sleutel maakt met 3 asjes die in die gaatjes vallen, dan kan je die moer zo vast draaien als je zelf wil. Ziet er een beetje uit als die sleutel waar je je slijpschijf mee vast draait op je slijptol, maar dan met 3 van die piemeltjes

Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lg tweewielers »

Precies, gewoon goed vastzetten. even speciaal gereedschap maken en je zet hem altijd met gemak vast!

En over dat volle gewicht aandraaien... Ik brak laatst op die manier een scooter krukas in twee stukken :oops:

Gr,
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
jordy 15
forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door jordy 15 »

Hoe gaat het met het project Guido ?
Ken je al mee komen rijden aankomende Zaterdag ?
Volgas in Stadskanaal! :D

Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Contacteer:

Slotje op deze en een nieuw topic aanmaken ?
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
rkpdude
forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door rkpdude »

Hij heb zeker dat barrel van jou gekocht? :lol:
NK 2003 6e geworden..
NK 2004 6e geworden..
NK 2005 7e geworden..
NK 2006 1e geworden..
NK 2007 2e geworden..
NK 2008 1e geworden..
NK 2010 2e geworden..
NK 2011 2e geworden..
NK 2012 2e geworden..
NK 2013 1e geworden..
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Contacteer:

Met pijn in mijn hartje... :'( maar gelukkig wel verkocht voor de nmc

Maar hij is goed terrecht! Heb er helaas nog teveel staan Haha wil er 1 houden dan kan ik het overzichtelijk houden.

Veel plezier ermee, dat had ik er zeker mee!

Gr,
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
Plaats reactie