Puch Zelfbouw 70cc!!

Alleen voor zelfbouw bikes - Only for custom made bikes

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Timotje231
forum gebruiker
Minibike:: Chinese miniscooter 2x, Zelfbouw 70cc Puch Minibike, Polini 911 rep, Go-ped sport rep

Re: Puch Zelfbouw 70cc!!

Bericht door Timotje231 »

Heb net even gekeken in de doos, en heb een wonder gevonden, 3 dozen vol met laselektroden, en even op de weegschaal gedaan, en het is 4kilo:d, ik kan er een tijdje weer tegen:p
kaj
forum gebruiker

Bericht door kaj »

Vergis je niet al ik elektrode las dan blaas ik er zo een paar doorheen gaat veel sneller dan je denkt. Vergeet ze niet droog te bewaren als ze een beetje vochtig worden kan je ze we flikkeren.
Timotje231
forum gebruiker
Minibike:: Chinese miniscooter 2x, Zelfbouw 70cc Puch Minibike, Polini 911 rep, Go-ped sport rep

Yup, maar met ruim 400 stokjes, heb ik wel een tijdje te doen hoor, maar heeft iemand misschien een uitleg hoe je het ongeveer moet doen?, heb al opgezocht, maar kon niet iets nuttigs vinden.
cracy frog
reclame makende gebruiker
Minibike:: zelfbouw/zpf replica

Bericht door cracy frog »

je begint met lassen op de hoogte van je electrode,gaat dat goed kun je verder lassen zo niet draai je hem lager.
timotie je zult toch zelf uit ervaring en met proef lassen van wat stukjes toch zelf moeten kijken hoe het gaat .
zoals ik bijvoorbeeld een uitlaat las moet ik de spaning vrij laag zetten zodat hij net niet plakt,maar dat doe je uit ervaring, heb ook wel dat ik er regelmatig een gaatje in brand hoor.

dunne electrode 1.2voor dun werk en dikke1.8 voor iets dikker werk
grt tonny
nu ook een zpf z1 replica
je moet nooit harder rijden dan je beschermengel kan vliegen

Afbeelding
Timotje231
forum gebruiker

ja, dat snap ik, maar ik zie 2 uitleggen, bij de karwei zeggen ze, dat je het gedeelte eerst moet verhitten, en dan met het staafje eroverheen, en de andere zegt weer, dat je er eerst overheen moet strijken, en dan verhitten.., of moet ik het staafje vasthouden op de plek waar ik hem dicht wil, en dan de vlam erop richten?, dat het soort van erop druppelt, en dat stevig word?

Gr Timo
cracy frog
reclame makende gebruiker
Minibike:: zelfbouw/zpf replica

Bericht door cracy frog »

Timotje231 schreef:ja, dat snap ik, maar ik zie 2 uitleggen, bij de karwei zeggen ze, dat je het gedeelte eerst moet verhitten, en dan met het staafje eroverheen, en de andere zegt weer, dat je er eerst overheen moet strijken, en dan verhitten.., of moet ik het staafje vasthouden op de plek waar ik hem dicht wil, en dan de vlam erop richten?, dat het soort van erop druppelt, en dat stevig word?

Gr Timo

je zult het het beste merken met doen, zoals jij beschrijft bij ale 2 blijft je laselectrode plakken,ik doe ook eerst erover heen strijken om hem te laten aanspringen.dan rustig aanzetten en lassen

grt tonny
nu ook een zpf z1 replica
je moet nooit harder rijden dan je beschermengel kan vliegen

Afbeelding
Timotje231
forum gebruiker

Dat van aantikken snap ik al, dat dat beschermlaagje eraf moet, Maar moet je daarna het ijzer verhitten, en dan met het staafje eroverheen, of het staafje op het ijzer houden, en dan de vlam erop doen?

Gr Timo
Picobello
forum gebruiker
Minibike:: GRC GP Midi replica
Blata Minimotard 2.6

Bericht door Picobello »

Timo,

Ik denk dat er wat onduidelijkheid bestaat over jouw lasapparaat.

De meeste denken dat je een elektrisch lasapparaat hebt met laselectroden
Afbeelding

Nu ik je laatste twee posts lees denk ik dat je een acetyleen lasset hebt met twee flessen. Hierbij moet je de lasvlam mooi klein en spits afstellen en inderdaad eerst het materiaal verwarmen. Mijn eerste uitlaat hebben we zo in elkaar gelast. Hiervoor hadden we in totaal maar een centimeter of 10 toevoegmateriaal nodig om de lasnaden dicht te laten vloeien.

Hiermee kun je goed uitlaten lassen, doen ze bij HGS ook nog steeds bij verschillende uitlaten die zij maken.
Je hoeft niet bang te zijn voor de 100 paardjes onder het zadel van een motor
maar kijk uit voor de ezel die erop zit.
Timotje231
forum gebruiker

Ik denk dat ik elektroden heb, omdat ik heb geen vlessen, en ik heb ook gewoon met die stokjes,

Gr Timo
Timotje231
forum gebruiker

Die apparaat op die foto van jou, die heb ik.

Gr Timo
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lg tweewielers »

Ja nu gaat het alle kanten op :P

En timo, ik zou niet bij de karwij vragen stellen over het lassen.. Gewoon internet en zelf proberen.

Ik zou een plaat halen bij het oud ijzer en gewoon beginnen met dingentjes lassen..

Gr,
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Picobello
forum gebruiker
Minibike:: GRC GP Midi replica
Blata Minimotard 2.6

Bericht door Picobello »

Ik tik even af.... :-s
Timotje231 schreef:Maar moet je daarna het ijzer verhitten, en dan met het staafje eroverheen, of het staafje op het ijzer houden, en dan de vlam erop doen?

Gr Timo
Ik snap het even niet maar dat zal wel aan mij liggen.

Bij elektrisch lassen met een apparaat zoals jij hebt maak je kortsluiting met een hoge stroom waardoor er een vonk ontstaat. Als je de elektrode op de juiste afstand van het materiaal houdt ontstaan er meer vonken wat men ookwel de vlamboog noemt. Deze vlamboog is zo heet dat er een smeltbad ontstaat waardoot je twee metalen voorwerpen aan elkaar kan verbinden. Houd je de elektrode strak op het materiaal zal die vastsmelten op het ijzer en komt er niets van het lassen. Dat "daarna het ijzer verhitten, en dan met het staafje eroverheen, of het staafje op het ijzer houden, en dan de vlam erop doen?" snap ik dus niet.

Houdt er rekening mee dat er "slakken" ontstaan op de las die je met een hamer eraf moet bikken. Dit heb je niet als je MIG of TIG last met beschermgas.

Lekker een paar stukken afvalijzer halen en zorgen dat de te lassen oppervlakten goed schoon zijn. Bij vuiligheid op het materiaal kan dit in de lasrups komen wat de kwaliteit van de las niet goed doet (en het ziet er dan ook niet uit #-o ik spreek uit ervaring, kan bakken en braden maar ben ook geen goede lasser en besteed het laswerk aan frames e.d. uit aan professionals).

Eerst flink oefenen voordat je iets aan je frame gaat verlassen. Met dik meteriaal beginnen en als dat goed gaat kan je met dunner materiaal aan de slag.
Je hoeft niet bang te zijn voor de 100 paardjes onder het zadel van een motor
maar kijk uit voor de ezel die erop zit.
Timotje231
forum gebruiker

Ik noemde maar een voorbeeld, heb het lasapparaat nog helemaal niet uigeprobeerd., Ik heb las elektroden in een pakje van 2,5mm dikte, denk je dat dit een goede begin is om te leren?

Gr Timo
peter80
forum gebruiker
Minibike:: mini mustang (in progress), mini aerox (in progress)
Contacteer:

Bericht door peter80 »

Das wel aardig dik, te dik om een uitlaat telassen, maar om te oefenen is prima, ik zou wel wat dikker staal nemen anders brand je er doorheen.

LaterZ
Neem het beste, maak het beter
Timotje231
forum gebruiker

Dat is de dikte dat ik van elektroden thuis heb, maar hij kan van 1,6 tm 3,2 mm, hoeveel mm raden jullie mij aan om uitlaten te lassen?

Gr Timo
Gesloten