KM teller, Afstand afstelling

Technische vragen in het algemeen. -Technical questions in general

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Muesli_Reep
forum gebruiker
Contacteer:

KM teller, Afstand afstelling

Bericht door Muesli_Reep »

Met het afstellen kwam ik tot de volgende kweste:

namelijk op welke afstand moet ik het computertje instellen aangezien ik mijn magneet op mijn ventiel dop geplaatst heb, om mijn dilema te verduidelijken heb ik het volgende schema gemaakt:
(let niet op mijn prachtige teken kunsten)

Afbeelding

A: Afstand tussen middel punt en eind band
B: Afstand tussen middel punt en magneet

Nu; als ik de computertje afstel op de omtrek van het band zelf zal deze een verkeerde snelheid aangeven omdat ik het magneetje dicht bij het middel punt gezet heb, Namelijk als het wiel constant draait met een zelfde snelheid dan zal de magneet langzamer draaien dan het buiten stuk van de wiel. Omdat de Straal van B kleiner is dan die van A. Dus eigenlijk zou hij een onjuiste snelheid weergeven. Maar wat me ook dwars zit is dat omdat het buiten wiel direct gekoppelt zit aan de binnen kant zal deze tog een juiste snelheid aangeven omdat ze tegelijker tijd langs een punt gaan.

Graag wat verduidelijking :roll:

Grtz
[img]http://www.blomnet.eu/Temp/DesmoSig.jpg[/img]
Gast

Bericht door Gast »

volgens mij maak het niet uit, als je velg draaid komt het toch bij je magneetje, want als je naar benede doe ga ut nii vaker rond

gr clint
stefano

Bericht door stefano »

Je moet meten as-band,daarvan moet je de omtrek berekenen.Pi(3,14)Xdiameter geloof ik.

Het maakt niet uit waar het magneetje zit.Als de omtrek van het wiel goed is opgegeven.

Stefan
Gast

Bericht door Gast »

Het gaat niet om de snelheid waarmee de magneet de sensor passeert, maar het aantal keer dat het magneetje het sensortje binnen een bepaalde tijd voorbij gaat.
Muesli_Reep
forum gebruiker
Contacteer:

stefano schreef:Het maakt niet uit waar het magneetje zit.Als de omtrek van het wiel goed is opgegeven.
Stefan
Ok bedankt :D, (Omtrek cirkel= 2Pi*r)
Melf schreef:Het gaat niet om de snelheid waarmee de magneet de sensor passeert, maar het aantal keer dat het magneetje het sensortje binnen een bepaalde tijd voorbij gaat.
Dat snap ik ook maar als de snelheid hoger is waarmee die paseerd zal die vaker paseren.

maar bij deze opgelost
Dank!
mark007
forum gebruiker

Bericht door mark007 »

Waar heb je hem nu op ingesteld dan? Ben te lui om te rekenen ;)
[img]http://www.userbars.com/galerie/images/files/3/7/audi-userbar.jpg[/img]
Muesli_Reep
forum gebruiker
Contacteer:

895 als ik het goed heb, maar ook ik was te lui, heb dit ff snel van een vriend moet het zelf nog es na rekenen
Gast

Bericht door Gast »

clint schreef:volgens mij maak het niet uit, als je velg draaid komt het toch bij je magneetje, want als je naar benede doe ga ut nii vaker rond

gr clint
maakt wel uit.
werkt eigenlijk het zelfde als een vertanding
Gast

Bericht door Gast »

oke, maar dan kun je eigelijk nii goed instelle voor snelheid want je moet dan ok de goeie hoogte hebben op velg
Gast

Bericht door Gast »

clint schreef:oke, maar dan kun je eigelijk nii goed instelle voor snelheid want je moet dan ok de goeie hoogte hebben op velg
dat kun je juist met de meeste km tellers instellen
Gast

Bericht door Gast »

ok
Silver

Bericht door Silver »

da maakt toch nie uit waar dat het magneetje staat op je band. Dat ding is rond dus neem nu een punt tegen het middelt van de velg en een punt aan de buitkant van de velg. Plak er een plakker of stukje tape op desnoods.laat nu het wiel rond draaien en kijk ze passeren alle twee even vaak en zit geen verschil op.
Dat snap ik ook maar als de snelheid hoger is waarmee die paseerd zal die vaker paseren.
Dat is ook de bedoeling des te meer het passeert des te hoger ligt u snelheid met de snelheids meter. Dat ding werkt op het aantal keren dat het magneetje de voeler passeert. En berekent dan het aantal passages met omtrek band die 800 en noch wat en dan heb je je snelheid .
AngelEyes

Bericht door AngelEyes »

Je kan ook ff naast een auto rijden, uiteraard ergens afgelegen, en dan kijken wat ze top is.. En dan net zolang afstellen tottie je top aangeeft..
wevie666

Bericht door wevie666 »

Dat zou ik niet doen. In een auto km-teller zit ook een flinke afwijking.

Zoals eerder al is gezegd:

In je teller de omtrek (= 2 x pi x r ) instellen. Plaats maakt totaal niet uit omdat het uiteindelijk gaat om de tijd tussen de "pulsen" die de magneet afgeeft. En die tijd is op elke plek op je velggelijk.
Gast

Bericht door Gast »

Ik heb hier in de buurt van die digitale 50 borden waar je snelheid aangegeven wordt :P

Zoeffff 73, nou mijn digiteller was goed afgestelt :lol:

Wel is het beter om het magneetje zo dicht mogelijk bij de as te plaatsen ivm met de krachten die erop uitgeoefend worden.

Als je het echt goed vast zet is dat natuurlijk ook geen probleem :P
Plaats reactie