Om te voldoen aan het wedstrijd regelement heb ik een 16mm dellorto gekocht. De 19mm gaf best wat problemen met starten continu te rijk en de 16mm was starten en lopen vanaf de eerste keer vroem vroem super. Zal bij die 19mm best wel aan het afstellen gelegen hebben, maarja het kunnen rijden van wedstrijden is nog steeds de doelstelling. Om te voorkomen dat mijn koppeling weer in de soep zou draaien heb ik een originele gekocht, dank u mr brouwer ( brommer ludolf uit ede) Ik heb de verstevigings ring geplaatst en tevens 3 stuggere veren ( rond 9.5mm 2.5mm dik), plaatsen is trouwens een stuk makkelijker dan verwijderen. Dit alles dus om een koppeling te hebben de het een tijdje uithoud en tevens bij een hoger toerental kan aangrijpen. Theoretisch zouden poorttiming en uitlaat moeten zorgen voor een powerband van 9000 tot 14000 rpm. Aangrijpen vanaf de 8000 toeren lijkt me dan ok.
Toen ik stil stond na even gereden te hebben sloeg motor af?? zou niet moeten dacht ik, hij had probleemloos gereden. De bike even heen en weer geduwd en ja hoor koppeling zit weer gekoppelt zonder motor rpm. Dekseltje er af even kijken en dit is het resultaat. (foto)

Zoals je kunt zien is de krukas conus en de conus van de koppeling beschadigd. Ik had de koppeling goed vast gezet op de krukas, maar toch zat de moer en ook de koppeling zelf niet echt vast. De koppeling heeft gedraaid ten opzichte van de krukas en de conussen flink beschadigd. Ik heb rand van de verstevegings ring rond weg geslepen omdat ik dacht dat hij het koppelingshuis raakte precies in de hoek waar dat opstaande randje zit. Op de laatste is te zien dat ik de schroefjes gevlakt heb. Hier zat een braampje aan die heel ligt in het koppelingshuis heeft geslepen, niet echt schokken denk ik, niet in de zin van de ooraak van dit probleem. Voor zover ik weet heb ik de seegerring en de vulring goed gemonteerd op de krukas. Door het beschadigen van de conussen is de ruimte tussen het koppelingshuis en de verstevegings plaat nog klijner geworden en nu loopt hij met gevlakte schroefjes toch echt behoorlijk aan. Ik heb het vermoeden dat deze verstevegings ring gewoon te dik. 2mm dik. een extra vulring tussen seegerring en koppeling lijkt me ook geen oplossing, de conussen klemmen dan niet meer. Zou er dan toch een spie geplaatst moeten worden?? kan het me bijna niet voorstellen, er zit geen spiebaan in de koppeling (wel in de krukas). Puch handboek heeft het er wel over, maar dat is volgens mij bij een 2 schoens koppeling. Nou Als iemand me hier mee zou kunnen helpen heel graag, want ik heb geloof ik alle opties al een keer bekeken en zie door alle minibike delen heen het bos niet meer zeg maar