ontsteking
Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab
ontsteking
Dikke moi
Ik had een vraagje.zijn er ook mensen die hun ontsteking veranderd hebben (geen hpi of zonder vliegwiel)d.m.v.andere spoel(en)externe bobine,dikkere bougiekabel,verandering aan de contact punten,etc.
en is er ook vermogenswinst uit gehaalt,en hoeveel???
laat het me weten.
gegroet Stefan [/u][/u]
Ik had een vraagje.zijn er ook mensen die hun ontsteking veranderd hebben (geen hpi of zonder vliegwiel)d.m.v.andere spoel(en)externe bobine,dikkere bougiekabel,verandering aan de contact punten,etc.
en is er ook vermogenswinst uit gehaalt,en hoeveel???
laat het me weten.
gegroet Stefan [/u][/u]
Dikkere bougiekabel en externe bobine dragen alleen bij aan de vonksterkte maar daar is geen direct merkbare vermogenswinst mee te halen (in de vorm van harder rijden).
Als je een hoogtoerige cilinder hebt dan heeft het aanpassen van de contactpunten wel zin aangezien de punten vaak gaan zweven bij een hoog toerental (vaak boven de 10k).
Ik weet niet precies hoe je dit kan doen maar iemand (Wim dacht ik) van dit forum heeft ook 11k gedraaid met contactpunten.
Dit probleem heb je niet meer met elektronische ontstekingen.
Als je echt vermogenswinst wil behalen en sneller op wilt trekken moet je gaan kijken naar een vervroegende ontsteking. Die zet het ontstekingstijdstip steeds een stukje vroeger bij een hoger toerental en daardoor kan de motor beter accelereren en vaak hoger in zijn toeren komen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Sorry voor de lange tekst trouwens
Jopie
Als je een hoogtoerige cilinder hebt dan heeft het aanpassen van de contactpunten wel zin aangezien de punten vaak gaan zweven bij een hoog toerental (vaak boven de 10k).
Ik weet niet precies hoe je dit kan doen maar iemand (Wim dacht ik) van dit forum heeft ook 11k gedraaid met contactpunten.
Dit probleem heb je niet meer met elektronische ontstekingen.
Als je echt vermogenswinst wil behalen en sneller op wilt trekken moet je gaan kijken naar een vervroegende ontsteking. Die zet het ontstekingstijdstip steeds een stukje vroeger bij een hoger toerental en daardoor kan de motor beter accelereren en vaak hoger in zijn toeren komen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Sorry voor de lange tekst trouwens
Jopie
- killerbeast
- forum gebruiker
- Berichten: 1003
- Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 16:54
- Locatie: Heinkenszand
SJONEe ... pff dat valt tegen! eric toch!!!!!!
een puch onsteking kan je met je ontstekingsplaat vervroegen! 3 boutjes los, en draaien.
tevens kun je de contacktpuntjes stellen!!!
die van jouw moet weer gesteld worden he!! k dacht dat je dat wel wist.......
een puch onsteking kan je met je ontstekingsplaat vervroegen! 3 boutjes los, en draaien.
tevens kun je de contacktpuntjes stellen!!!
die van jouw moet weer gesteld worden he!! k dacht dat je dat wel wist.......
Beter 10 minibike's dan 1 gare computer.....
- killerbeast
- forum gebruiker
- Berichten: 1003
- Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 16:54
- Locatie: Heinkenszand
Dit is dus niet wat ik bedoel!!!Markie schreef:SJONEe ... pff dat valt tegen! eric toch!!!!!!
een puch onsteking kan je met je ontstekingsplaat vervroegen! 3 boutjes los, en draaien.
tevens kun je de contacktpuntjes stellen!!!
die van jouw moet weer gesteld worden he!! k dacht dat je dat wel wist.......
Vervroegingsspietje bedoel ik ook niet.
Jullie hebben het over een vervroegde ontsteking, ik doelde op een vervroegende ontsteking, dat is dus heel wat anders.
Een vervoegde ontsteking heeft een vervroeging die over het hele toerengebied gelijk blijft.
Een vervroegende ontsteking heeft een vervroegingscurve die verloopt naarmate je meer toeren maakt.
Het hangt van je ontsteking af hoe veel die vervroegd.
HPI is een voorbeeld van een vervroegende ontsteking, maar als je een CDI ontsteking hebt dan kun je daar vaak vervroegende cdi-units voor kopen.
Jopie
- rossi-nr.1
- forum gebruiker
- Berichten: 2483
- Lid geworden op: di 07 okt 2003, 11:58
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
dan ken je denk ik beter een hpi kopen omdat dat minder gewicht @ krukas is of heb ik het fout??
weet iemand de precieze verschillen tussen het 2003model en 2004?? klas dat er nogal wat verschil in zat op het scooterforum, maar ze zeiden niet waar/hoe/wat enz.
weet iemand de precieze verschillen tussen het 2003model en 2004?? klas dat er nogal wat verschil in zat op het scooterforum, maar ze zeiden niet waar/hoe/wat enz.
het is officieel! ik ben onhandig met de techniek!(H)
EEN NIEUWE SITE!!!
http://raceteamvangeel.nl/
EEN NIEUWE SITE!!!
http://raceteamvangeel.nl/
Verschillende curve is denk ik het grootste verschil.
Minder gewicht @ je krukas as niet altijd gunstig (voor lagers e.d.) maar kan niet zo heel veel kwaad.
Je krijgt er wel een supersnelle gasreactie door.
Als je dit gebruikt in combinatie met een lichtere koppeling trekt het hele ding gewoon snoeihard op (mits goed afgesteld natuurlijk).
Jopie
Minder gewicht @ je krukas as niet altijd gunstig (voor lagers e.d.) maar kan niet zo heel veel kwaad.
Je krijgt er wel een supersnelle gasreactie door.
Als je dit gebruikt in combinatie met een lichtere koppeling trekt het hele ding gewoon snoeihard op (mits goed afgesteld natuurlijk).
Jopie
- rkpdude
- forum gebruiker
- Berichten: 962
- Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 21:56
- Locatie: Noord Holland
- Contacteer:
Dat vervroegen is iets voor een 4-takt motor. Bij een tweetakt verlaat je juist je onstekeng bij het verhogen van je toerental. Dit heeft namelijk te maken dat bij een laag toerental veel vervuilde gassen zich mengen met het verse mengsel en daarom traag onsteken.Jopie schreef:
Als je echt vermogenswinst wil behalen en sneller op wilt trekken moet je gaan kijken naar een vervroegende ontsteking. Die zet het ontstekingstijdstip steeds een stukje vroeger bij een hoger toerental en daardoor kan de motor beter accelereren en vaak hoger in zijn toeren komen.
Jopie
Hier zie je de onstekingscurve van een hpi van het 2003 model en het 2004 model. Verder is het 2004 model uiterlijk ook veranderd. De oude modellen zat de cdi ingegoten samen met de bobine en het picup element ingegoten in de grondplaat. Met het nieuwste 2004 model zijn alle onderdelen demonteerbaar en dus uitwisselbaar..........