ontsteking

Problemen met het maken van je eigen minibike ? Of tips en trucks (bouwtekeningen), post ze hier.

English: Post your technical questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Gesloten
steeve-o

ontsteking

Bericht door steeve-o »

Dikke moi

Ik had een vraagje.zijn er ook mensen die hun ontsteking veranderd hebben (geen hpi of zonder vliegwiel)d.m.v.andere spoel(en)externe bobine,dikkere bougiekabel,verandering aan de contact punten,etc.
en is er ook vermogenswinst uit gehaalt,en hoeveel???
laat het me weten.



gegroet Stefan [/u][/u]
Jopie

Bericht door Jopie »

Dikkere bougiekabel en externe bobine dragen alleen bij aan de vonksterkte maar daar is geen direct merkbare vermogenswinst mee te halen (in de vorm van harder rijden).
Als je een hoogtoerige cilinder hebt dan heeft het aanpassen van de contactpunten wel zin aangezien de punten vaak gaan zweven bij een hoog toerental (vaak boven de 10k).
Ik weet niet precies hoe je dit kan doen maar iemand (Wim dacht ik) van dit forum heeft ook 11k gedraaid met contactpunten.
Dit probleem heb je niet meer met elektronische ontstekingen.

Als je echt vermogenswinst wil behalen en sneller op wilt trekken moet je gaan kijken naar een vervroegende ontsteking. Die zet het ontstekingstijdstip steeds een stukje vroeger bij een hoger toerental en daardoor kan de motor beter accelereren en vaak hoger in zijn toeren komen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Sorry voor de lange tekst trouwens :P

Jopie
steeve-o

Bericht door steeve-o »

en die vervroegende onsteking is een hpi???of cdi
Gebruikersavatar
Markie
forum gebruiker
Berichten: 1858
Lid geworden op: za 21 jun 2003, 17:56
Locatie: Kats-Curacao

Bericht door Markie »

je hebt een contacktpuntjes vervanger ( Sparcon) ik heb er zelf ook een maar krijg er geen vonk uit. of hij goed is? ik heb geen flauw idee er zijn verschillende meningen over!
Beter 10 minibike's dan 1 gare computer.....
steeve-o

Bericht door steeve-o »

ik heb wel veel gehoord dat die sparcon ondingen waren,
misschien werken ze
Gebruikersavatar
killerbeast
forum gebruiker
Berichten: 1003
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 16:54
Locatie: Heinkenszand

Bericht door killerbeast »

het vervroegen van je onsteking hoe doe je dat nou. ik weet dat je bij een scooter er gewoon een vervroegsspietje ( halve maan ) erin zet zijn die puch ook verkijgbaar. en als het anders moet zeg het me dan please.

mzzl eric
Gebruikersavatar
Markie
forum gebruiker
Berichten: 1858
Lid geworden op: za 21 jun 2003, 17:56
Locatie: Kats-Curacao

Bericht door Markie »

SJONEe ... pff dat valt tegen! eric toch!!!!!!

een puch onsteking kan je met je ontstekingsplaat vervroegen! 3 boutjes los, en draaien.
tevens kun je de contacktpuntjes stellen!!!
die van jouw moet weer gesteld worden he!! k dacht dat je dat wel wist....... :cry:
Beter 10 minibike's dan 1 gare computer.....
Gebruikersavatar
killerbeast
forum gebruiker
Berichten: 1003
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 16:54
Locatie: Heinkenszand

Bericht door killerbeast »

he markie dat wist ik wel dat dat kon maar ik dacht dat het ook nog anders kom snap je.

mzzl eric
Gebruikersavatar
Markie
forum gebruiker
Berichten: 1858
Lid geworden op: za 21 jun 2003, 17:56
Locatie: Kats-Curacao

Bericht door Markie »

pff d8 al.... ajaa d8 al.

nah.... hmmnnn
Beter 10 minibike's dan 1 gare computer.....
Jopie

Bericht door Jopie »

Markie schreef:SJONEe ... pff dat valt tegen! eric toch!!!!!!

een puch onsteking kan je met je ontstekingsplaat vervroegen! 3 boutjes los, en draaien.
tevens kun je de contacktpuntjes stellen!!!
die van jouw moet weer gesteld worden he!! k dacht dat je dat wel wist....... :cry:
Dit is dus niet wat ik bedoel!!!
Vervroegingsspietje bedoel ik ook niet.
Jullie hebben het over een vervroegde ontsteking, ik doelde op een vervroegende ontsteking, dat is dus heel wat anders.
Een vervoegde ontsteking heeft een vervroeging die over het hele toerengebied gelijk blijft.
Een vervroegende ontsteking heeft een vervroegingscurve die verloopt naarmate je meer toeren maakt.

Het hangt van je ontsteking af hoe veel die vervroegd.

HPI is een voorbeeld van een vervroegende ontsteking, maar als je een CDI ontsteking hebt dan kun je daar vaak vervroegende cdi-units voor kopen.

Jopie
Gebruikersavatar
rossi-nr.1
forum gebruiker
Berichten: 2483
Lid geworden op: di 07 okt 2003, 11:58
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door rossi-nr.1 »

dan ken je denk ik beter een hpi kopen omdat dat minder gewicht @ krukas is of heb ik het fout??
weet iemand de precieze verschillen tussen het 2003model en 2004?? klas dat er nogal wat verschil in zat op het scooterforum, maar ze zeiden niet waar/hoe/wat enz.
het is officieel! ik ben onhandig met de techniek!(H)

EEN NIEUWE SITE!!!

http://raceteamvangeel.nl/
Jopie

Bericht door Jopie »

Verschillende curve is denk ik het grootste verschil.

Minder gewicht @ je krukas as niet altijd gunstig (voor lagers e.d.) maar kan niet zo heel veel kwaad.
Je krijgt er wel een supersnelle gasreactie door.
Als je dit gebruikt in combinatie met een lichtere koppeling trekt het hele ding gewoon snoeihard op (mits goed afgesteld natuurlijk).

Jopie
Gast

Bericht door Gast »

HPI is ook zo lekker goedkoop... :roll:
Gebruikersavatar
rkpdude
forum gebruiker
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 21:56
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

Bericht door rkpdude »

Jopie schreef:
Als je echt vermogenswinst wil behalen en sneller op wilt trekken moet je gaan kijken naar een vervroegende ontsteking. Die zet het ontstekingstijdstip steeds een stukje vroeger bij een hoger toerental en daardoor kan de motor beter accelereren en vaak hoger in zijn toeren komen.


Jopie
Dat vervroegen is iets voor een 4-takt motor. Bij een tweetakt verlaat je juist je onstekeng bij het verhogen van je toerental. Dit heeft namelijk te maken dat bij een laag toerental veel vervuilde gassen zich mengen met het verse mengsel en daarom traag onsteken.

Afbeelding

Hier zie je de onstekingscurve van een hpi van het 2003 model en het 2004 model. Verder is het 2004 model uiterlijk ook veranderd. De oude modellen zat de cdi ingegoten samen met de bobine en het picup element ingegoten in de grondplaat. Met het nieuwste 2004 model zijn alle onderdelen demonteerbaar en dus uitwisselbaar..........
Jopie

Bericht door Jopie »

Aha, dat wist ik niet. Ik ben momenteel ook met een 4-takt blok bezig dus raakte ik een beetje in de war.
Gesloten