ik wil een vloeistog gekoeld blok gaan bouwen met een cylinder van waarschijnlijk een gilera runner maar nu kom ik in de knoei met de slag. Heeft iemand een idee hoe ik dit op kan lossen. Misschien de drijfstang van een runner op de krukas van een puch persen? Alvast bedankt
Helaas gaat truc met drijfstang niet lukken. Slag wordt bepaald door afstand krukpen (bigend) t.o.v hart krukas en niet door de drijfstang. Andere krukas is enige wat helpt. Heb hier persoonlijk geen ervaring mee wat wel zou kunnen passen.
ik heb ook wat gehoord over een derbi (schakel) waarvan de gaten van je blok precies invallen wel moet er dan een plaatje tussen van 5 mm omdat anders je poorttiming niet meer klopt en door dat plaatje verander je ook de slag!
Verder zijn bijna al de cilinders gewoon te hoogtoerig voor een puchblok wat dus slecht werkt.
Je kan echter wel de slag van je krukas veranderen door je bigend te verplaatsen. Voor 170 euro dacht ik kon dit gedaan worden, ik weet alleen niet precies meer waar.
Ik zal eens gaan vragen van die krukas bij een brommerdealertje. ik hoop dat reinout hier ook kijkt en me kan helpen. Weet iemand waar ik dat bignd kan laten veranderen en of dat werkt
Ik snap het ook. het ligt eraan hoeveel verschil er is hier moet je het plaatje dan op aanpassen. De slag van een scooter is 43 milimeter en die van een puch 39 dan zou het plaatje vier milimeter dik moeten zijn toch?
Uhhhhhh, we gaan toch niet de lengte van de drijfstang en de slag door elkaar halen he!! Het verschil in drijfstang lengte kun je oplossen door een plaat onder je cilinder te maken. Maar dit is het probleem niet. Scooter cilinders hebben een kortere slag, en dit kun je alleen oplossen door een andere krukas, of je kruktap te verplaatsen in je krukaswangen. Dus je perst je kruktap uit je krukaswangen, boort nieuwe kruktap gaten in je wangen om je nieuwe slaglengte te verkrijgen, en perst vervolgens het hele zooitje weer in elkaar.
Simpel toch
Laatst gewijzigd door rkpdude op wo 05 mei 2004, 22:24, 2 keer totaal gewijzigd.
da dacht ik ook je slag is de max. afstand die je zuiger aflegt na 1 omwenteling dan kunde der 1000 mm plaat tussen douwe mar da helpt nie ik denk andere krus as en de kruk as op maat/ passend draaien is nie simpel massol