mijn 1e bike eindelijk van start (update 1e post)28-09-06

Zelfbouw bikes gerelateerde vragen - Home made bikes related questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

taz22
forum gebruiker

mijn 1e bike eindelijk van start (update 1e post)28-09-06

Bericht door taz22 »

de bouw
nou mensen, ben een tijdje terug van start gegaan met de bouw van m'n bike.
het probleem is alleen dat het even een rust toe gekregen heeft, omdat ik het frame nog niet kan lassen op school.

zoals in een andere post staat is m'n donorbike een chinese west bike die ik over ga spuiten.
van deze bike ga ik alles gebruiken behalve het blok.
het frame moet ik verlassen om het passend te maken voor het blok en omdat het frame gescheurd is bij m'n balhoofd.

zal zo snel mogelijk foto's maken van m'n frame van in de staat dat het nu is.

groetjes.

nou mensen hier zijn dan mijn foto's:D

het frame:
[img=http://img228.imageshack.us/img228/6337/superbikeminibike019bj1.th.jpg]
m'n gescheurde balhoofd :shock: (het toutje houd het blahoofd in de goede plaats voor bij het lassen)
[img=http://img212.imageshack.us/img212/4196/superbikeminibike020ra5.th.jpg]
m'n nieuwe verstevigingsplaatjes.
[img=http://img344.imageshack.us/img344/4253/superbikeminibike025gx9.th.jpg]
m'n kappen(heb de hele complete kuip, maar niet op foto. ze worden nog in een andere kleur gespoten. weet nog niet presies welke. eerst alles in orde maken.
[img=http://img344.imageshack.us/img344/4116/superbikeminibike021cp7.th.jpg][img=http://img68.imageshack.us/img68/4141/superbikeminibike023no5.th.jpg]
dit is m'n voorvork.
[img=http://img162.imageshack.us/img162/8275/superbikeminibike022xu4.th.jpg]
en m'n achterband.
[img=http://img344.imageshack.us/img344/6179/superbikeminibike024kk0.th.jpg]

de banden zijn een beetje ver versleten (aan die gaatjes te zien, maar ze kunnen er nog wel ff mee door)
morge neem ik m'n frame mee naar school om hem daar te lassen, weet niet of ik hem morge kan lassen want mijn las leraar die is dan de hele dag vrij (lucky him).

dit was mijn 1e update sins de bouw gestart is.

nou mensen, het lassen is eindelijk gebeurd. nu het spuiten en het blokje er onder een of andere manier onder krijgen.

foto's zullen zo snel mogelijk komen

dit was mijn 2e update sins de bouw gestart is.
Laatst gewijzigd door taz22 op za 30 sep 2006, 08:45, 6 keer totaal gewijzigd.
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lg tweewielers »

Heb je een foto van het zitje ?

Ik heb wel een oud frame voor je liggen waar je de zitplaat vanaf kan halen maar je kan net zo makkelijk een nieuwe maken :!:

Zelfbouw is ook een gedeelte dingen uitzoeken en een zitplaat maken is nog 1 van de makkelijkste dingen :wink: gewoon proberen ..

Ik zal je opweg helpen :

Je pakt de kap , legt hem op de kop ... meet het zitvlak uit .... tekend er een aantal punten op waar je de kap vast wil maken ... uit een plaat zagen .... gaten boren ... plaat op de goede hoogte laggen ( regelement maakt = maximale zithoogte is 460 mm )

Veel suc6

*Lg*
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
taz22
forum gebruiker

Bericht door taz22 »

bedankt alvast

hier heb je de link ervan http://koopjes.marktplaats.nl/motoren_e ... 3D%3D&df=1

maar ik heb ergens gelezen van dat je eerst een tekening moet maken van hoe je minibike eruit komt te zien, dat dat makkelijker is. maar ik weet zelf helemaal geen maten ervan.

heeft iemand ook nog wat meer info over die puch naafjes. en of het slim is om te doen? misschien ga ik dan later ook wel nieuwe velgjes kopen (4").

en waarom hoor ik een heleboel over polini zitjes? deze zijn aardig prijzig vergeleken met die van de link die ik heb gevonden.

en hoe doen jullie het met de uitlaat? als je een scooter uitlaat koopt kan je er toch niet gelijk gewoon een paar bogjes bij lassen? die bogjes geven meer tegendruk maar die uitlaten zijn (meestal) al zo gemaakt dat ze de optimale tegendruk hebben. of maakt dat klein beetje niks uit?

een hoop vragen, hopelijk ook een hoop antwoorden

bedankt
basjee
forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door basjee »

mta -2?
dat zijn de oude sendai kapjes.
de 2004 model.
brak maarja.

puch naafjes zijn af te raden.
het remt en rijd goed (dat vind ik maar sommige mede forummers vinden dat niet, terwijl ze het zelf nooit gehad hebben)
alleen het nadeel is dat als je remt dat de band dan uitzet.
waarom je elke dag je band moet vervangen/ plakken.

polini kappen zijn ind een stukje duurder.
kwalteit is ook veel beter.
ik heb nu 911 kappen en die zij erg sterk.
vallen, schuivers zijn geen enkel probleem.
die chinese zitje spatten bij de eerste val uit elkaar (ervaring mee)
of je moet ze flink verstevigen met polyester matjes.. maar die kosten ook wel weer wat.

kwa uitlaat:
de meeste pakken een proma circuit.
die zijn heel erg makkelijk te verlassen en heb je in een middagje helemaal perfect.
+de prestaties zijn ook erg goed.
wil je een scooteruitlaat dan moet je een laag toerige nemen.
en dat verlassen is ind wat meer werk.
al had ik vroeger (jaar geleden) voor het eerst een scooterpijp (technigas next van een shx) gekocht en verlast.
ging goed .. terwijl ik voor het eerste een las apparaat in mn handen had.
Hij trok ook erg hard vergeleken met andere uitlaten.

Je kunt ook een ab tuning uitlaat nemen.
die kosten 180 euro incl demper en dan heb je wat kan ik je vertellen.
als je het in een paar jaar doet (rustig aan dus)
dan heb ik denk ik wel een proma circuit voor je die al verlast is (hz bromshop)
ik neem dan zo'n abt uitlaat.
die wordt speciaal voor jou cilinder berekend en tussen jou frame gemaakt.
dat is dus ook gelijk de beste keuze al moet je dan wel eerst een goede cilinder hebben anders is het zonde.
ik hoop dat je er wat aan hebt. ik heb het even snel getypt dus er zullen vast wel wat spel fouten in staan
Grote kerels op een belachelijk klein fietsje
taz22
forum gebruiker

Bericht door taz22 »

ik wil er niet mee gaan racen dat is een ding dat ik moet zeggen.
ook wil ik niet dat het me al te veel gaat kosten.
de enigste plaatsen waar ik er mee wil gaan rijden is thuis en op een kartbaan trainingen. wil niet veel profesioneels hebben (heb ik het geld niet voor)

en als je iets van isolatie materiaal op de puch naafjes doet? en ook nog gaatjes in de naaf boren zodat alle uitgezette lucht er goed en makkelijk uit kan(aan de zijkanten he)?
en ik heb ook een heeeeeel groot probleem. de enigste soort buis die ik kan lassen is een buis met een wanddikte van +/- 2/3mm omdat ik alleen maar een electrisch las apperaat tot mijn beschikking heb :( is dat een groot probleem?

en is het een slim idee om zelf die voorvork te maken die word uitgelegd op www.zelfbouwminibike.tk ofzo ik heb een draaibank thuis en een freesbank die ik op school zou kunnen gebruiken.

bedankt

edit:
en weet jij wat voor soort benzine tankje erin moet? welke vorm?
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Contacteer:

@ basje

Je kan ook wel weten dat er niet mee geraced gaat worden ( profesioneel dan ) aangezien deze tankzit erop komt :wink:

@ Tazz22

Puch naven kan makkelijk ! Ik neem aan dat je toch niet al te veel vermogen zal hebben ..
Maar je moet wel ff blata bandjes zoeken deze hebben dikke wegligging i.c.m. puch naven .. ( een setje is te koop : zelfbouwbikes.nl advertentie link

Als ik een frame buis / profiel dikte moet kiezen da moet je natuurlijk voor de dunste gaan die 2 mm

Als je hem voor de lol hebt en alleen een beetje gaat crossen ofzo dan moet je gewoon een oude puch halen , frame maken wielen erin gewoon een uitlaat pakken en klaar :!:
Dan heb je niet een race bike maar rijden doet het wel ..

*Lg*
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
basjee
forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door basjee »

Lg tweewielers schreef:@ basje

Je kan ook wel weten dat er niet mee geraced gaat worden ( profesioneel dan ) aangezien deze tankzit erop komt :wink:

@ Tazz22

Puch naven kan makkelijk ! Ik neem aan dat je toch niet al te veel vermogen zal hebben ..
Maar je moet wel ff blata bandjes zoeken deze hebben dikke wegligging i.c.m. puch naven .. ( een setje is te koop : zelfbouwbikes.nl advertentie link

Als ik een frame buis / profiel dikte moet kiezen da moet je natuurlijk voor de dunste gaan die 2 mm

Als je hem voor de lol hebt en alleen een beetje gaat crossen ofzo dan moet je gewoon een oude puch halen , frame maken wielen erin gewoon een uitlaat pakken en klaar :!:
Dan heb je niet een race bike maar rijden doet het wel ..

*Lg*
hoezo? ik ben ook niet van plan om te racen maar zou wel een abt pijpje willen,
Grote kerels op een belachelijk klein fietsje
Los Limbos

Bericht door Los Limbos »

taz22 schreef:heeft iemand ook nog wat meer info over die puch naafjes. en of het slim is om te doen? misschien ga ik dan later ook wel nieuwe velgjes kopen (4").
Ik heb wel 6,5 inch voor je liggen mag voor en leuk prijsje komen halen

Als je toch naar eindhoven moet voor die kap kun je meteen langs mij rijden in Helmond. Da scheelt 15 km met Eindhoven

gr
taz22
forum gebruiker

Bericht door taz22 »

2 problemen

1 ik heb nog geen auto rijbewijs omdat ik pas on oktober 16 word
2 ik laat die tankzit opsturen omdat dat veel makkelijker is voor mij.

ik zal kijken of het wat moois gaat worden.
is het een groot probleem om later m'n velgjes om te wisslen voor die 6.5"velgjes of 4" velgjes?

bedankt
Los Limbos

Bericht door Los Limbos »

Je moet effe rekening houden dat ze natuurlijk groter zijn.
Dus dat je uitlaat past en dat je voorvork breed genoeg is

gr
taz22
forum gebruiker

Bericht door taz22 »

oh ok. heel erg bedankt. ik zal proberen of ik er eind deze week ofzo aan kan gaan beginnen. maar moet eerst tekeningen maken en de spullen bestellen.

ik zal zodra ik eraan begin foto's planten.
taz22
forum gebruiker

Bericht door taz22 »

ik ben nu bezig met een tekening van de minibike met autocad, maar ik zou graag willen weten wat ongeveer de lengte en breedte is van een tank zitje. zou iemand een slimpele tekening kunnen maken voor mij van een tankzitje met de lengte, hoogte en breedte op verschillende plaatsen.
dan kan ik m'n tekening helemaal af maken.

bedankt
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Contacteer:

taz22 schreef:ik ben nu bezig met een tekening van de minibike met autocad, maar ik zou graag willen weten wat ongeveer de lengte en breedte is van een tank zitje. zou iemand een slimpele tekening kunnen maken voor mij van een tankzitje met de lengte, hoogte en breedte op verschillende plaatsen.
dan kan ik m'n tekening helemaal af maken.

bedankt
Mmmmm dit is het oude type tank en die heb ik nooit gehad .. ik denk dat je hem gewoon moet kopen en dan kan je alles precies meten :wink:

*Lg*
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
taz22
forum gebruiker

Bericht door taz22 »

ik ga pas iets kopen zodra ik weet wat ik ga maken.

ik ben nu zo ver met de tekening dat de voorvork 420mm lang is en staat onder 66* vanaf de grond de wielbasis is 730mm het hoogste punt zit ongeveer op de 400mm. kan dit zo een beetje kloppen? of doe ik het helemaal fout?

ik zal kijken of ik een keer een print screen kan maken maar auto cad zit op m'n eigen pc en daar heb ik geen internet op dus dat is ff lastig.
kan ook iemand de lengte geven van een puch blok als die wil? want ik heb nu 340mm maar ik denk niet dat hij klopt. maja kan het altijd nog veranderen.
ik heb ook de lengte van een tankzitje ongeveer 600mm. door een hoop gokken en passen en meten.
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Contacteer:

taz22 schreef:ik ga pas iets kopen zodra ik weet wat ik ga maken.

ik ben nu zo ver met de tekening dat de voorvork 420mm lang is en staat onder 66* vanaf de grond de wielbasis is 730mm het hoogste punt zit ongeveer op de 400mm. kan dit zo een beetje kloppen? of doe ik het helemaal fout?

ik zal kijken of ik een keer een print screen kan maken maar auto cad zit op m'n eigen pc en daar heb ik geen internet op dus dat is ff lastig.
kan ook iemand de lengte geven van een puch blok als die wil? want ik heb nu 340mm maar ik denk niet dat hij klopt. maja kan het altijd nog veranderen.
ik heb ook de lengte van een tankzitje ongeveer 600mm. door een hoop gokken en passen en meten.
Zithoogte is maximaal 460mm

Als je de zoekfunctie gebruikt kan je zoeken onder regelement 2006 ofzo dan vind je alles

*Lg*
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
Plaats reactie