zelf een carter (laten) maken
Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab
-
hun
zelf een carter (laten) maken
Ik begrijp van deze site dat er veel spul te koop is voor het tunen van scooterblokken. Alleen het carter is moeilijk pas te maken in een minibike. Is het mogelijk om een een carter te laten maken (te laten frezen) waar je vervolgens krukas, cilinder etc van een scooter opbouwt. Misschien dat je het zo kan laten frezen dat het in een standaard frame meteen past. Ik denk dat veel minibikers zo'n carter graag zouden willen. Heeft iemand de machines en kennis om zoiets te maken?
- Marvin15
- forum gebruiker
- Contacteer:
Als je bedoeld om zelf een compleet carter te ontwerpen en later produceren is dat haast niet haalbaar denk ik.
Het is vast wel te doen, maar voordat je een carter heb wat aan je eisen voldoet zul je toch zeker een carter of 15 verder zijn, door steeds klijne aanpassingen te maken, of dat je na het testen er achter komt dat er iets is wat toch niet zo stevig is.
Omdat je zo lang bezig zult zijn met testen en er zo veel materiaal en uren in gaan zitten word de prijs dan zo hoog dat er haast geen intresse voor zal zijn.
Ga er maar van uit dat bijv. minarelli of piaggio ook niet even in 2 maand een compleet carter "ready to race" van de band laten rollen.
Het is vast wel te doen, maar voordat je een carter heb wat aan je eisen voldoet zul je toch zeker een carter of 15 verder zijn, door steeds klijne aanpassingen te maken, of dat je na het testen er achter komt dat er iets is wat toch niet zo stevig is.
Omdat je zo lang bezig zult zijn met testen en er zo veel materiaal en uren in gaan zitten word de prijs dan zo hoog dat er haast geen intresse voor zal zijn.
Ga er maar van uit dat bijv. minarelli of piaggio ook niet even in 2 maand een compleet carter "ready to race" van de band laten rollen.
-
hun
nee niet compleet zelf ontwerpen. Je copieert een bestaand carter (bijvoorbeeld van een puch scooter), maar maakt het alleen zo dat het meteen past in een standaard minibike frame. De ophangpunten zijn dus meteen goed, en je moet er meteen een standaard trekstarter op kunnen schroeven en een standaard koppeling erop kunnen schroeven.
-
jeffrey91
John W van zelfbouwbikes is er ook mee besig om zelf een carter te maken waar puch maxi krukas enzo inpast,
zie http://www.zelfbouwbikes.nl
zie http://www.zelfbouwbikes.nl
- Lg tweewielers
- Moderator

- Contacteer:
-
hun
- antonie
- forum gebruiker
- Minibike:: zelfbouw
- Contacteer:
kosten om een carter te laten frezen kan ik je zo niet vertellen,maar wat wel zeker is dat dit zo duur wordt dat het veel intressanter is om een bestaand carter aan te passen.
in principe is alles te maken.
waarom kiezen wij om een carter op basis van een puch maxi blok te bouwen.
heel simpel,de onderdelen van een puch zijn vele male goedkoper,ze hebben bewezen dat ze zeer betrouwbaar zijn,en we hebben al aardig wat ervaring met dit soort onderdelen.
en waar men zich een beetje op blind staart is het woord "scooter",het lijkt wel een heilig woordt voor snel.
veel pk's is leuk maar zegt niks over hoe snel de bike is.
ik weet niet of je al ooit een minibike gebouwd hebt,maar ik zou je toch willen adviseren om maar eerst eens te beginnen met een puchblok.
en wat ook niet onbelangrijk is,met zelfgemaakte carters mag je GEEN wedstrijden rijden.
ga even vanuit dat je een scootercarter gaat nabouwen,buiten de problemen die je tegenkomt met het laten maken van een carter en de kosten loop je tegen een niet geheel onbelangrijk probleempje:de kosten van de onderdelen die je nodig hebt:
krukas met lagers/keeringen : 100 euro
hpi :200 euro
koppeling kompleet 220 euro
cilinder :280 euro
menbraam:40 euro
carb:80 euro
enz
in principe is alles te maken.
waarom kiezen wij om een carter op basis van een puch maxi blok te bouwen.
heel simpel,de onderdelen van een puch zijn vele male goedkoper,ze hebben bewezen dat ze zeer betrouwbaar zijn,en we hebben al aardig wat ervaring met dit soort onderdelen.
en waar men zich een beetje op blind staart is het woord "scooter",het lijkt wel een heilig woordt voor snel.
veel pk's is leuk maar zegt niks over hoe snel de bike is.
ik weet niet of je al ooit een minibike gebouwd hebt,maar ik zou je toch willen adviseren om maar eerst eens te beginnen met een puchblok.
en wat ook niet onbelangrijk is,met zelfgemaakte carters mag je GEEN wedstrijden rijden.
ga even vanuit dat je een scootercarter gaat nabouwen,buiten de problemen die je tegenkomt met het laten maken van een carter en de kosten loop je tegen een niet geheel onbelangrijk probleempje:de kosten van de onderdelen die je nodig hebt:
krukas met lagers/keeringen : 100 euro
hpi :200 euro
koppeling kompleet 220 euro
cilinder :280 euro
menbraam:40 euro
carb:80 euro
enz
Laatst gewijzigd door antonie op zo 05 nov 2006, 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl/][img]http://www.zelfbouwbikes.nl/images/banners/banner_minibike.jpg[/img][/url]
-
hun
- Lg tweewielers
- Moderator

- Contacteer:
is het niet Membraanantonie schreef: menbraam:40 euro
hahahaha
Maar even ontopic ..
het is voor beginnende tuners / bouwers al moeilijk genoeg om een bestaand carter aan te passen laat staan een heel carter maken ..
Het is wel een heel interesant onderwerp ..
*Lg*
'The eye in the Sky'
Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Bekijk ook de website
-
Neluhz
als je de beschikking hebt over een beetje logisch denkwerk en et liefst cnc zou kunnen frezen, is het wel te doen
ook op een normale freesbank is het uitereraard wel te doen, alleen cnc lijkt ze hierbij makkelijker.
edit: als je zelf een carter gaat ontwerpen en bouwen, is het misschien een goed idee om eens op zoek te gaan naar software om de stroming en de van gassen te kunnen simuleren?
dat is nl. een punt waar je tegenover een standaard puch carter een hoop kan verbeteren, en de op een van de weinige reden waarom je uberhaubt een geheel nieuw carter zou maken
ook op een normale freesbank is het uitereraard wel te doen, alleen cnc lijkt ze hierbij makkelijker.
edit: als je zelf een carter gaat ontwerpen en bouwen, is het misschien een goed idee om eens op zoek te gaan naar software om de stroming en de van gassen te kunnen simuleren?
dat is nl. een punt waar je tegenover een standaard puch carter een hoop kan verbeteren, en de op een van de weinige reden waarom je uberhaubt een geheel nieuw carter zou maken
- Lg tweewielers
- Moderator

- Contacteer:
Precies ..Neluhz schreef:als je de beschikking hebt over een beetje logisch denkwerk en et liefst cnc zou kunnen frezen, is het wel te doen
En ik zou gaan voor het deelbare carteridee van de scooters en niet zoals puchblokken e.d. en alles veel beterafwerken..
En die gasstroom simolatoren zitten toch in dat programma .. uhmmm hoe heet die zooi ik ben de naam kwijt
*Lg*
'The eye in the Sky'
Bekijk ook de website
Bekijk ook de website
Leuk idee!
De onderstaande minibike heeft ook een eigengemaakte carter. Met grote preciese gemaakt door Vincent Hop, alleen loopt het zo hard, dat er geen lagers in te houden zijn..
Wim van der Steeg zijn puch concept heeft ook problemen met lagers, ik zou sowieso kijken of het mogelijk is om grotere en betere lagers toe te passen.

De onderstaande minibike heeft ook een eigengemaakte carter. Met grote preciese gemaakt door Vincent Hop, alleen loopt het zo hard, dat er geen lagers in te houden zijn..
Wim van der Steeg zijn puch concept heeft ook problemen met lagers, ik zou sowieso kijken of het mogelijk is om grotere en betere lagers toe te passen.

-
de winter
- forum gebruiker
- Contacteer:
Heeft die op de testbank gestaan? en heb je er meer foto's van? Zeer interesant onderwerp dit.. Denk zelf wel dat je uit een bestaand carter genoeg (rendabel) vermogen kan halen.. Zeker naar aanleiding van de minibike van Vincent Hop!!Koen schreef:Leuk idee!
Groeten rik
- üntiej#21
- forum gebruiker
- Contacteer:
Ding van Hop ( nu van bert van der Woude ) liep als een gek... echt als een dolle.... deed niks , maar dan ook echt niks onder voor de scooterblokken in de waterklasse..
Enige punt was, combi van een snel blok met Puchlagers.... dat werkt niet als het 16000 / 17000 of zelf meer toeren draaid...
Neem bv Piaggio / minarelli, dus scooter lagers. Dan zit je daar sowieso goed mee.
Ik denk dat de uitvoering helemaal niet HET probleem is.
Voorbereiding is het meeste en belangrijkste werk.
Vorm van de carters, constructie, op welke manier deelbaar, welke manier afdichtbaar, wat voor krukas + lagers, grote EN de vorm van de spoeling, zowel inlaat als spoelkanalen.
veel zaken waar je rekening mee moet houden, om succes te behalen
DENK ik.
Enige punt was, combi van een snel blok met Puchlagers.... dat werkt niet als het 16000 / 17000 of zelf meer toeren draaid...
Neem bv Piaggio / minarelli, dus scooter lagers. Dan zit je daar sowieso goed mee.
Ik denk dat de uitvoering helemaal niet HET probleem is.
Voorbereiding is het meeste en belangrijkste werk.
Vorm van de carters, constructie, op welke manier deelbaar, welke manier afdichtbaar, wat voor krukas + lagers, grote EN de vorm van de spoeling, zowel inlaat als spoelkanalen.
veel zaken waar je rekening mee moet houden, om succes te behalen
DENK ik.
[img]http://www.wildeman-tweewielers.nl/pics/avater-jeroen.jpg[/img]NMC 2005: 11e | NMC 2006: 5e | NMC 2007: 4e | NMC 2008: 2e | NMC 2009: 1e !