Lassen wil niet

Zelfbouw bikes gerelateerde vragen - Home made bikes related questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Gebruikersavatar
mark007
forum gebruiker
Berichten: 799
Lid geworden op: ma 29 mar 2004, 20:56
Locatie: Dokkum

Lassen wil niet

Bericht door mark007 »

Ik heb nou net een lasapperaat aangeschaft namelijk een ferm 1500.
Nou heb ik een probleem steeds wanneer ik een lasje wil aanbrengen blijft de electrode aan het staal vast plakken hoe kan dit?
Ik heb electrodes van 2 mm dik.
Het gaat om dit apperaat:
Afbeelding
[img]http://www.userbars.com/galerie/images/files/3/7/audi-userbar.jpg[/img]
Gebruikersavatar
John_W
forum gebruiker
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 07 jan 2004, 23:09
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Bericht door John_W »

Legio mogelijkheden. Zou eerst eens beginnen de stroom iets te verhogen. Lukt het dan nog steeds niet kijk dan eens naar de volgende punten:

- je moet de electrode niet er tegen aan drukken. Een strijkende beweging bakt minder snel vast.

- maakt je massa klem goed contact (met teveel weerstand wil electrode aanplakken maar er kan geen stroom gaan lopen door te hoge overgangsweerstand.

- zijn je laselectrode goed droog?

- Zorg dat je een goed stroomvoorzieningspunt hebt. Een te dunne of te lange verlengkabel geeft een te hoge spannigsval en de electrode bakt vast.


ik hoop dat deze tips je verder helpen.
Gast

lassen

Bericht door Gast »

heey

ik wou hier nog even aan toe voegen is je materiaal wel goed schoon ? als jij het zo op gehaald bij de ijzerboer danis het nog vet enzo en dan is het cotact ook slecht !

aart-jan
Gast

Bericht door Gast »

heb ook ooit zo'n ****** ding gekocht.
Kan je niet veel mee aanvangen. :(
Gebruikersavatar
John_W
forum gebruiker
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 07 jan 2004, 23:09
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Bericht door John_W »

kan me bijna niet voorstellen dat je hier helemaal niets mee kunt beginnen. Een nieuw lasapparaat maakt je nog geen lasser. Het vergt natuurlijk veel oefening. De wat meer proffesionele apparaten zijn beter in staat om de stroom vast te houden bij kortsluiting doordat je de laselectrode op het werkstuk houd.

Oefen dus eerst even met een paar proefstukjes. Verder zijn op een aantal lassapparaten de kabels afneembaar middels een bajonetkoppeling. Je raad het al, weer een potentiele spanningsval waardoor er weinig spanning over blijft.

Laat je niet van de wijs brengen en bekijk de hele layout van je apparaat kritisch en probeer potentiele problemen te verhelpen (kijk ook eens hoe de kabel in de massa tang zit).

Laat anders iemand die meer ervaren is met lassen, je apparaat eens proberen. Dit is tenslotte de beste test.
Gebruikersavatar
Wim
forum gebruiker
Berichten: 1043
Lid geworden op: za 04 jan 2003, 11:57
Locatie: Hengelo ov
Contacteer:

Bericht door Wim »

hoi


electrodes van 2 mm zij ook wel erg dik!


ga voor 't gemak uit van de dikte van 't materiaal wat je wilt lassen

gebruik dan electrodes van dezelfde dikte!

dunner kan wel...dikker eigenlijk niet!


en kijk 's naar 't soort electrode wat je hebt....er zijn legio soorten!!



succes

Wim
dutchblade

Bericht door dutchblade »

En koop GOEDE electrodes.. niet die electrodes van ferm, want het materiaal wat er in zit is niet zo'n beste kwaliteit.
We hebben wel eens als proef twee kokers op elkaar gelast en dan uit elkaar geslagen met een moker. Bij een slecht gemaakte las scheurt de verbinding op het punt van de overgang metaal/las.
Bij ons scheurde gewoon de las zelf kapot. Met duurdere elektrodes konden we de hele koker aan snot slaan zonder dat er iets scheurde... Oh ja, ik heb hetzelfde lasapparaat. Ik heb een echte lasser er een stukje mee laten lassen en zijn mening was dat het een leuk hobby apparaat is ( en ook niet meer dan dat)...

Dingen kostten ook bijna niks..
Gast

Bericht door Gast »

Als je gaat beginnen met het leggen van een lasnaad..... alles reinigen,
(lees: goed ontvetten!!),dan de materialen aan elkaar bevestiging d.m.v klemmen, massa klem eraan, en dan kan het beginnen. Je drukt niet gelijk de electrode op je metaal,maar tikt hem eerst een keer op het materiaal. Hierdoor sla je de buitenkant van je electrode open (stuk) en dan start die veel makkelijker op.
Dan moet je met een licht "zwevende" beweging VOOR je las uit werken.

Slak wegtikken met een punt hamertje en klaar is kees. !!!

Heb mijn lasdiploma ooit gehaald op school :D :D

Succes ermee, ben benieuwd naar het resultaat


Groetjes,

M@rk
Gast

Bericht door Gast »

als je met electrodes last van 2mm moet je het
apperaat op 70 tot 90 ampere zetten d8 ik

en ik wil graag reageren op wim want ik las
zelf mijn frame met 2,5mm en heb ook al
gedaan met 3,25 dus 2mm valt dus eigenlijk
best wel mee
Gebruikersavatar
Wim
forum gebruiker
Berichten: 1043
Lid geworden op: za 04 jan 2003, 11:57
Locatie: Hengelo ov
Contacteer:

Bericht door Wim »

codename minibike schreef: en ik wil graag reageren op wim want ik las
zelf mijn frame met 2,5mm en heb ook al
gedaan met 3,25 dus 2mm valt dus eigenlijk
best wel mee


Yo


dat weet ik wel.....

al pak je een electrode van 5mm...als je kunt lassen...kun je (bijna) alle electrodes gebruiken

dat was niet 't doel van m'n opmerking!!

ik gaf een tip om 't makkelijker te maken!!


en dit is weer MEGA off topic!!!!!

De groente

Wim
racertje

Bericht door racertje »

hoi,
in geval van nood las ik thuis wel eens wat aan elkaar met zo een apparaatje en heb hetzelfde probleem..
wat ik doe is beetje op de massaklam tikken tot ie wat begint te doen en dan strijk ik er een klein stukje overheen...als je dan meteen het te lassen gedeelte doet pakt ie wel :)

en uhh ik ben ook geen lasser, zeker niet met elektroden, dus het zal heus niet DE oplossing zijn..maar het werkt wel :wink:
Gebruikersavatar
mark007
forum gebruiker
Berichten: 799
Lid geworden op: ma 29 mar 2004, 20:56
Locatie: Dokkum

Bericht door mark007 »

Ik heb gelast maar heb vrijdag lasogen opgelopen maatr het gaat nu alweer beter. Het lassen wilde wel bedankt voor de tips :lol:
[img]http://www.userbars.com/galerie/images/files/3/7/audi-userbar.jpg[/img]
Gast

Bericht door Gast »

je moet natuurlijk wel je laskap gebruiken :lol: heeft ierdereen denk ik wel eens dat je elektrode dichterbij je ijzer is dan je denkt zodat je vol in de vlamboog kijkt, alleen niet te vaak doen...

owja, ik las bijna altijd met 2,5mm elektroden (vindt ik het fijnste)
ook materiaal van 1,5mm ofzo, dan gewoon de stroom lager zetten en sneller lassen...

het goed lassen hangt voornamelijk af van de beweging en hoek van de elektrode
Gast

Bericht door Gast »

heey, je had veel beter een co 2 apparaat kunnen kopen. en zorg met electrode er zeker voor dat je egte kwaliteits electroden hebt. ikzelf bezit lasdiploma en las dagelijks op me werk, maar ik begrijp wel dat et nie goed lukt, lassen leer je ook niet even zomaar. suuces ermee:D:D
Gast

Bericht door Gast »

ja maar deze apparaten kosten bijna niks(60euro bij gamma ofzo) en een co2 ben je wel een paar 100 kwijt
Plaats reactie