Minibikeblok in bierkrat/ ketting/tandwiel berekenen

Technische vragen in het algemeen. -Technical questions in general

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Plaats reactie
Hertogjan
nieuwe gebruiker

Minibikeblok in bierkrat/ ketting/tandwiel berekenen

Bericht door Hertogjan »

Hallo, Dennie hier.

Ik ben aan het prutsen met een minibikeblokje en een oud bierkratje.
De bedoeling is dat alles in het krat komt en je niets van buiten af ziet zitten.
Niet zoals de lompe bierkrat racers wat meer op een quad lijkt dan een bierkrat :roll:

Nou moet alles dus zo klein mogelijk en ben nu bezig met de achteras.
Dit is een asje van 12mm.
De wieltjes zijn 8cm skatewieltjes.

Nu ben ik zover dat ik tandwielen kan bestellen. Tevens moet er een ander koppelingshuis op ivbm een versleten lager.

Mijn achtertandwiel kan dus niet hoger worden als dat de wieltjes zijn.

Ik hoef niet hard te gaan, het projectje is maar voor de lol op een trouwerij.

als ik een dikke ketting type koppelingshuis pak met 7 of 8 tandjes en een voortandwiel (voor de achteras) van 19 tandjes...wat zal dan ongeveer de snelheid zijn. en het optrekken?
Ik geef eigenlijk nietzoveel om de topsnelheid, als ie maar rap van zn plek komt is het al leuk genoeg.

Ik heb zelf geen verstand van hoe ik dit berekenen moet, en ik hoop dat er hier iemand is die me daarmee kan helpen.
Timotje231
forum gebruiker
Minibike:: Chinese miniscooter 2x, Zelfbouw 70cc Puch Minibike, Polini 911 rep, Go-ped sport rep

Re: Minibikeblok in bierkrat/ ketting/tandwiel berekenen

Bericht door Timotje231 »

Ik heb er zelf ook is een keertje 1 gemaakt maar helaas niet afgemaakt, was zo'n klote werk, ik wou toen een 50cc 4takt lifan blok eronder doen of een 49cc bami blok, maar het 2e leek me te langzaam, ik was wel al klaar met het frame enzo, maar het was zo'n grote klote klus, maar als jij het zou kunnen maken heb ik heel veel respect voor je!, het is leuk om te maken, maar zit veel en veel tijd in.

Wat voor minibikeblok wil je erin zetten?, ik neem aan een 49cc van een chinees?, zo ja, dan is de top niet echt hoog, rond de 30-40 km/u.

Als ik jou was zou ik wel andere wielen nemen, omdat die 8cm wielen zijn echt niet te besturen, ik zou de wielen van een mini quad doen (dan kan je ook meteen de vooras en de achteras overnemen, scheelt ook weer tijd)

Ik wens je heel veel succes met dit projectje en ben benieuwd naar het eind resultaat!

Gr Timo

(PS: Als je na de trouwerij de bierkratracer verkoopt, heb ik er evt wel interesse in)
Hertogjan
nieuwe gebruiker

Bericht door Hertogjan »

http://www.alex-handfest.de/fahr/fahr_bkiste_bau2.html

Dat is een geslaagde, met alles inwendig.
De meeste zijn van die verbouwde quads...daar is niets moeilijks aan.

Ik kan eventueel nog grotere wieltjes achterop doen, maar voorlopig niet.

Ik moet nog iets maken voor de remschijf op het voortandwiel....Zoals bij bovenstaande link.
jordyvriezen
nieuwe gebruiker
Minibike:: 49 cc

Bericht door jordyvriezen »

Ik weet het niet precies meer maar volgens mij is berekenen drijvend: gedreven dus het drijvende tandwiel delen door het gedreven tandwiel
Timotje231
forum gebruiker
Minibike:: Chinese miniscooter 2x, Zelfbouw 70cc Puch Minibike, Polini 911 rep, Go-ped sport rep

Bericht door Timotje231 »

jordyvriezen schreef:Ik weet het niet precies meer maar volgens mij is berekenen drijvend: gedreven dus het drijvende tandwiel delen door het gedreven tandwiel
En daarmee wil je de topsnelheid berekenen?

Gr Timo
Plaats reactie