mooi frame!

Post hier je bouwtekeningen of links naar bouwtekeningen.

English: Building drawings

Moderators: minipower, Patrick, Lg tweewielers, DMZohrab

Plaats reactie
Gebruikersavatar
rossi-nr.1
forum gebruiker
Berichten: 2483
Lid geworden op: di 07 okt 2003, 11:58
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

mooi frame!

Bericht door rossi-nr.1 »

hey ik ben ook druk bezig met de minibike ziekte :wink:

ik vond dit een heel gek ding voor zelfbouw en wou uiteraard ook iets maken in die richting!

Afbeelding

dat aluminium is dat gewoon zo te buigen of breekt dat??(werd door mensen gezegd hiero)

kan ik het dan niet verwarmen en met een mal van hout buigen??

maar het belangrijkste:

weet iemand hier de maten van of zou die een beetje kunnen gokken want zelf heb ik niet echt goeie schetsen ervan!!

en het balhoofdhoek moet 82,5 graden zijn??

bvd,

erwin
het is officieel! ik ben onhandig met de techniek!(H)

EEN NIEUWE SITE!!!

http://raceteamvangeel.nl/
Gast

Bericht door Gast »

yep, balhoofd moet 82,5 zijn, niet meer in ieder geval, alleen dit frame is niet voor een puchblok he...
Gebruikersavatar
Wim
forum gebruiker
Berichten: 1043
Lid geworden op: za 04 jan 2003, 11:57
Locatie: Hengelo ov
Contacteer:

Re: mooi frame!

Bericht door Wim »

rossi-nr.1 schreef:hey ik ben ook druk bezig met de minibike ziekte :wink:

ik vond dit een heel gek ding voor zelfbouw en wou uiteraard ook iets maken in die richting!

Afbeelding

dat aluminium is dat gewoon zo te buigen of breekt dat??(werd door mensen gezegd hiero)

kan ik het dan niet verwarmen en met een mal van hout buigen??

maar het belangrijkste:

weet iemand hier de maten van of zou die een beetje kunnen gokken want zelf heb ik niet echt goeie schetsen ervan!!

en het balhoofdhoek moet 82,5 graden zijn??

bvd,

erwin



Er is alluminium wat te buigen is, is een legering met magnesium, maar, is errug duur!
'k denk dat 1 van deze bouwers werkt bij een alluminium bedrijf ofzo!!


by the way, de 82.5 graden, dat is alleen als het frame rechtstreeks, dus in 1 lijn naar het achterwiel loopt, als je een frame zoals dit maakt, is de hoek anders!

Hier zitten ook wel lasverbindingen is, kun je ook niet zelf, moet je laten doen, heb je een speciaal lasapparaat voor nodig!

dit maakt het geheel, denk ik, erg duur!

Ggrrtzz

Wim
Gebruikersavatar
rossi-nr.1
forum gebruiker
Berichten: 2483
Lid geworden op: di 07 okt 2003, 11:58
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door rossi-nr.1 »

zulk soort materiaal kan ik wel van school halen!(bijna hetzelfde op het oog)

maar ik kan het toch ook gewoon passend voor puch maken??(of komen er bij zo'n frame veel problemen kijken met puch blok??)

dat lassen zou me ook wel lukken heb hier en op sgol zat las apparaten.

dat aluminium lijkt me toch ook gewoon te TIG lassen??

met het buigen zat ik aan autogeen te denken(om het zo te verwarmen)

laters,

erwin
het is officieel! ik ben onhandig met de techniek!(H)

EEN NIEUWE SITE!!!

http://raceteamvangeel.nl/
Gebruikersavatar
Wim
forum gebruiker
Berichten: 1043
Lid geworden op: za 04 jan 2003, 11:57
Locatie: Hengelo ov
Contacteer:

Bericht door Wim »

rossi-nr.1 schreef:zulk soort materiaal kan ik wel van school halen!(bijna hetzelfde op het oog)

maar ik kan het toch ook gewoon passend voor puch maken??(of komen er bij zo'n frame veel problemen kijken met puch blok??)

dat lassen zou me ook wel lukken heb hier en op sgol zat las apparaten.

dat aluminium lijkt me toch ook gewoon te TIG lassen??

met het buigen zat ik aan autogeen te denken(om het zo te verwarmen)

laters,

erwin


Alu is inderdaag Tig te lassen, heb je wel speciaal gas nodig!

en houd er rekening mee dat een Alu las (ongeveer 30% krimpt)


Om te buigen hoef je niet te verwarmen, heeft geen zin!

je kunt Alu dikker als 3 mm, niet haaks omzetten!

Als je dikker materiaal hebt, en buigt via een aanslag, tot een hoek van max 30 graden, is het geen probleem.

Alu is een traag materiaal, neem de tijd om te buigen (structuur moet zich aanpassen)
als je Alu gaat buigen zoals staal (hamer en bankschroef) gaat dit geheid mis.

Succes

Wim
Gebruikersavatar
rossi-nr.1
forum gebruiker
Berichten: 2483
Lid geworden op: di 07 okt 2003, 11:58
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door rossi-nr.1 »

oke bedankt maar naar het balhoofd toe buigen is neit haaks dus het kan wel.

maar als je metaal verwarmt buigt het toch makkelijker??

kan iemand nog ongeveer schatten wat die maten zijn van bovenstaande frame??

bvd,

erwin
het is officieel! ik ben onhandig met de techniek!(H)

EEN NIEUWE SITE!!!

http://raceteamvangeel.nl/
Gebruikersavatar
rossi-nr.1
forum gebruiker
Berichten: 2483
Lid geworden op: di 07 okt 2003, 11:58
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door rossi-nr.1 »

Miniracer schreef:yep, balhoofd moet 82,5 zijn, niet meer in ieder geval, alleen dit frame is niet voor een puchblok he...


kan je het ook niet passend maken aan een puchblok??
het is officieel! ik ben onhandig met de techniek!(H)

EEN NIEUWE SITE!!!

http://raceteamvangeel.nl/
Gast

Bericht door Gast »

al het alluminium kun je buigen maar hoe ouder het aluminium is hoe taaier het wordt dus als je oud alluminium hebt zal het sneller scheuren
Gast

Bericht door Gast »

ALUMIMIUM IS GEWOON TE BUIGEN IN WAT VOOR DIKTE OOK.
HET IS ZOWEL TIG ALS MIG TE LASSEN
BIJ TIG HEB JE WEL EEN WISSELSTROOM APPARAAT NODIG.
BIJ MIG LAST HET HET BEST PULSEREND.
ALS JE BEGINT MET EEN ALUMINIUM FRAME ZOU IK EERST MAAR EVEN PROEFLASSEN OP EEN PLAAT WAT JE NIET MEER NODIG HEBT.
HET LASSEN IS NIET ZO EENVOUDIG ALS HET LIJKT .
SUCCES
Gast

Bericht door Gast »

Hehe hier doet de foto het niet meer.
Kun je ff de foto eropnieuw opzetten please ik ben namelijk zeer benieuwt! :o
Gebruikersavatar
rossi-nr.1
forum gebruiker
Berichten: 2483
Lid geworden op: di 07 okt 2003, 11:58
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door rossi-nr.1 »

jongens....kijk is naar de postdata's van bovenstaande berichten....juist jah.

dit topic is al zeer oud...ondertussen heb ik allang een mini gebouwd.

gr.

erwin
het is officieel! ik ben onhandig met de techniek!(H)

EEN NIEUWE SITE!!!

http://raceteamvangeel.nl/
Plaats reactie