lassen aan puchblok

Problemen met het maken van je eigen minibike ? Of tips en trucks (bouwtekeningen), post ze hier.

English: Post your technical questions

Moderators: minipower, Patrick, Lg tweewielers, DMZohrab

Gesloten
minibike rulez
forum gebruiker
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 09 mar 2003, 23:01
Locatie: udenhout
Contacteer:

lassen aan puchblok

Bericht door minibike rulez »

heey ik ben bezig met een puchblokje watergekoelt te maken.
ik ben van plan om een blokje te frezen en draaien, waarop je de cilinder bevestingt en dat ook uit mun puchblokje te frezen en dat gefreest blokje erin te lassen.
Het gedeelte is al uitgetekent op autocad, maar ik moest eerst van de leraar weten van welke alu-legering t puchblok is, of kun je er ook gewoon aluminium op lassen, of wete jullie welke materiaal je er anders t best voor kunt gebruike, eerder mocht ik er van de leraar niet aan beginnen :cry:
Zelfbouw 911
Nieuwe zelfbouw kriebels

check mijn mini op:[url]http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?t=661&start=0[/url]
Nieuwe zelfbouw:[url]http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?t=15013[/url]
Gebruikersavatar
Koen
forum gebruiker
Berichten: 1232
Lid geworden op: di 10 dec 2002, 08:54
Locatie: Beek (Montferland)
Contacteer:

Bericht door Koen »

Ik heb ook gelast aan de carter. Giet aluminium lassen in sowieso een beetje lastig. Ik heb reparatie draad gebruikt.. Dat gebruik ik vaker.. werkt prima..

Je moet wel een beetje TIG ervaring hebben om het goed te laten slagen.
Gebruikersavatar
rossi-nr.1
forum gebruiker
Berichten: 2483
Lid geworden op: di 07 okt 2003, 11:58
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door rossi-nr.1 »

kan je het hier ook posten??(autocad tekening)

kben wel benieuwd hoe je dat wil gaan doen.

gr. en s6

erwin
het is officieel! ik ben onhandig met de techniek!(H)

EEN NIEUWE SITE!!!

http://raceteamvangeel.nl/
Gebruikersavatar
Markie
forum gebruiker
Berichten: 1858
Lid geworden op: za 21 jun 2003, 17:56
Locatie: Kats-Curacao

Bericht door Markie »

sorry dat ik het zeg, maar dat aluminium van een puch blok is echt "pisbakken staal" dat breekt zo snel doormidden, echt rotig gewoon ik was ook zo'n membraam erop proberen te zetten, gat frezen toen zei het gewoon Knak. zie dat maar eens te maken, niet dus.
maarjah wat voor optie heb je nog meer aan oerdegelijke blokken,
ik zeg niet dat een puch blokje slecht is maar er zou toch wel eens wat beters moeten komen.
Beter 10 minibike's dan 1 gare computer.....
Gebruikersavatar
rkpdude
forum gebruiker
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 21:56
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

Bericht door rkpdude »

Dat en Puch blok "doormidden breekt" zal wel aan jouw kwaliteiten als metaalbewerker liggen. Of aan je gereedschap. Een puch blok is zeker wel te lassen met tig. Het blok is niet van zuiver aluminium gemaakt, en je krijgt daardoor een beetje onrustig en vuil smeltbad. Maar het is weldegelijk te lassen. Je moet wel een beetje ervaring hebben met tiggen...................
Laatst gewijzigd door rkpdude op vr 13 feb 2004, 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Markie
forum gebruiker
Berichten: 1858
Lid geworden op: za 21 jun 2003, 17:56
Locatie: Kats-Curacao

Bericht door Markie »

ik denk zelf dat ik heb te warm heb gestookt, daar kan gietalumunium niet tegen,
Beter 10 minibike's dan 1 gare computer.....
Gebruikersavatar
Wim
forum gebruiker
Berichten: 1043
Lid geworden op: za 04 jan 2003, 11:57
Locatie: Hengelo ov
Contacteer:

Re: lassen aan puchblok

Bericht door Wim »

minibike rulez schreef:heey ik ben bezig met een puchblokje watergekoelt te maken.
ik ben van plan om een blokje te frezen en draaien, waarop je de cilinder bevestingt en dat ook uit mun puchblokje te frezen en dat gefreest blokje erin te lassen.
Het gedeelte is al uitgetekent op autocad, maar ik moest eerst van de leraar weten van welke alu-legering t puchblok is, of kun je er ook gewoon aluminium op lassen, of wete jullie welke materiaal je er anders t best voor kunt gebruike, eerder mocht ik er van de leraar niet aan beginnen :cry:



Hoi

't alluminium van een puchblok is gemaakt van normaal industrieel alluminium, alleen hard gemaakt d.m.v. een ultrasoon-behandeling,

door deze behandeling haal je alle spanningsverschillen uit een materiaal, maar,ook word door deze behandeling het alluminium harder cq brosser (breekt eerder)


verspanen gaat wel, alleen ligt de snijsnelheid van dit alluminium erg laag!, niet sneller proberen te zagen als door ijzer (st37)
(dus voorzichtig slijpen/zagen)

lassen gaat goed met tig, alleen vloeit het wat minder als normaal.

sinds kort bestaan er ook mig-mag (co2) apparaten, daarmee is het perfect te lassen.


als je aan het carter gaat lassen, wel de beide helften op elkaar laten zitten, doe je dit niet dan heb je de kans dat de helften niet meer netjes aansluiten na 't lassen.


Succes :wink:

Wim
minibike rulez
forum gebruiker
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 09 mar 2003, 23:01
Locatie: udenhout
Contacteer:

Bericht door minibike rulez »

Hardstikke bedankt voor jullie reacties, maandag ben k nog vrij en dinsdag ga k beginnen. Ik zal proberen er fotos van te maken :wink: en dan hier ook op te plaatsen.
Ik hoop dat het zal gaan lukken, ik heb al met een leraar afgesproken dat hij het wil lassen.
We hebbe sindskort nu bij ons op school ook een speciaal lasapperaat voor aluminium :lol: dus da zal wel gaan lukken
Zelfbouw 911
Nieuwe zelfbouw kriebels

check mijn mini op:[url]http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?t=661&start=0[/url]
Nieuwe zelfbouw:[url]http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?t=15013[/url]
Gesloten