Wie ben ik?
Ik ben Sander, woon in Lommel, België ben al aantal jaren bezig met brommers/scooters en ben altijd wel aan iets aan het prutsen.
Mijn minibike-geschiedenis
Ik heb al 2x eerder een minibike gebouwt. De eerste was er 1 met een buizenframe, puch blok, naven van een Kaptein Mobylette en nog wat andere samengeraapte zooi. Dat was dus niet veel.
Mijn 2de bike was een kokerframe met ook een puchblok en met puchnaven, die heb ik alleen meteen verkocht.
De plannen voor deze minibike
- Het frame: Volledig zelfbouw uit kokerprofielen 20x15. Alles op maat gezaagd, gepuntlast en daarna af laten lassen door mijn buurman die bij een metaalverwerkingsbedrijf werkt.
Zelf een balhoofd gedraaid op school en dat er ook tussen laten lassen. De voorvork komt uit een bami-bike. Dat wat betreft het frame.
- De velgen: Dit zijn velgen uit een bami-bike, 5 spaaks, 1 schijf voor, 1tje achter. De achtervelg heb ik afgedraaid voor een tandwieladapter, schroefdraad dieper getapt en randen van de velgen gepolijst.
- De kappen: De kappen heb ik gekocht van "Pocket Racer" op het forum en zijn nog onderweg. Deze komen ook van een chinese minibike af, ze krijgen nog een keer een mooi kleurtje maar zijn voor het moment goed genoeg.
- Het motorblok: Ik ga proberen een verwisselbare ophanging te maken voor het motorblok, ik heb namelijk 2 motorblokken die ik allebei wil gebruiken.
Motorblok 1: Puch aanloopblok, nóg volledig origineel, setup ben ik nog niet over uit.
Motorblok 2: Peugeot 103 blok, volledig origineel, aandrijving gebeurt via een koppeling van een bami-bike die ik ook van "Pocket Racer" heb gekocht. Hiervoor wordt nog een huis gedraaid, ook wordt de krukas aangepast voor de koppeling. Ook hier weet ik nog niet wat erop gaat komen.
Status op dit moment
Op dit moment is het frame gelast, de velgen geplaatst, de kappen onderweg en ben ik bezig met het puchblok startklaar te maken.
Maar al die tekst boeit jullie natuurlijk niet, dus hier alvast wat foto’s van het beginproces:
Het frame op de werkbank:

Het frame is mooi TIG-gelast:

Close-up van het achterwiel:

Even passen met het motorblok:

Minibike op werkbank met het zitstuk erop gelast en de voetsteuntjes al eens gehecht:

En als laatste voor nu, de grote mongool die erop gaat rijden (ik dus

Morgen maak ik als het goed is op school mijn tandwieladapter af en dan zal ik daar foto's + maten van posten.
Tot de volgende
Update 06-06-06
Even een snelle "update" (als je het dat al kan noemen) met de tekeningen voor de tandwieladapter.
De adapter is te maken uit aluminium/staal, dit is zelf in te vullen aangezien beide materialen sterk genoeg zijn.
De binnenste diameter kan eventueel naar behoeven worden aangepast, maar ik vind 30mm een mooie maat én het lager heeft dan nog genoeg "vlees" in de velg.
De adapter zelf (plaatjes zijn klikbaar):

De aanpassing benodigd aan de velg:

En ik heb ook nog even snel een fotoshopje gemaakt hoe de kappen ongeveer op de minibike gaan komen, dit is NIET de kleur die de bike uiteindelijk gaat hebben:

De volgende update gaat hopelijk eentje met foto's zijn van de tandwieladapter.
Update 07-06-06
Zoals beloofd, de adapter-update
De gaten moet ik nog boren, had ik jammer genoeg geen tijd meer voor op school
Maar voorderest ben ik erg tevreden, het tandwiel heb ik als het goed is vrijdag en zaterdag ga ik de gaten boren in de adapter voor de bevestiging op de velg en voor het tandwiel.
Maar jullie willen mijn gezever niet, jullie willen foto's, dus hier zijn ze:
Allereerst de velg:

Dan de velg mét adapter:

En als laatste de adapter zelf incl centerpuntjes waar de gaten moeten komen:

Tot de volgende update!
Update 13-06-06
Ja hoor, ze zijn er
Ik heb ze er alvast even opgezet, het komt allemaal wel ongeveer uit, ben zeker niet teleurgesteld, moet alleen de zitting wat verlagen, ik leun zo teveel op mijn polsen. Ook moet ik nog even achter een paar onderdelen aan die de verkoper is vergeten mee te sturen, maar dat wordt allemaal geregeld.
Hierbij wat foto's, de kappen zitten ff vast mett wat elektriciteitskabel, maar het gaat om het idee

De koppeling:

Het koppelingshuis:

Het motorblok waar deze op gaan komen:

Morgen of iig in de loop van deze week ontwerp ik nog even een tandwieladapter voor minibike tandwielen, aangezien ik die nu niet meer kan plaatsen met mijn adapter. Deze laat ik dan even draaien door mijn buurman ivm tijdgebrek. Ook ontwerp ik nog even een opzetstuk voor het motorblok zodat ik de koppeling erop kan zetten.
Het tomos-tandwiel komt als het goed is morgen, mijn brommerboer heeft zoals altijd weer eens vertraging, maar dat komt allemaal goed!
Tot de volgende update!
Update 14-06-06
Daar istie weer! Updateje van mijn kant.
Mijn tandwiel is binnengekomen! Erg praktisch, nu kan ik tenminste wat verder werken.
Vandaag ook al meteen alle gaten in de adapter geboord + deze gemonteerd incl. tandwiel.
Hierbij wat foto's
De adapter+tandwiel op de velg:

Alles blijft netjes op zijn plaats met wat loctite
Natuurlijk meteen op de bike gezet, want nu kan ik eindelijk het motorblok uitlijnen en natuurlijk de kappen passen mét blok

Meer dan genoeg ruimte voor een leuke uitlaat

Het zitstuk is al iets vlakker gemaakt zodat ik geen last meer krijg van mijn polsen, maar dat is nog niet te zien op deze foto's.
Ik heb ook al moeren gehaald die ik op beugeltjes ga lassen om daarop de kappen vast te zetten, maar eerst moet het blok er fatsoenlijk onder, daarover gaat de volgende update dus ook waarschijnlijk, het blok gemonteerd en wel
Later!
Update 15-06-06
Ja hoor, ik ben weer bezig geweest, fijn die proefwerkweken
Vandaag de voorkap al een stuk "getuned"
Hier wat foto's:

Ja, de mini mocht vandaag eens een keer in de tuin spelen

De ophanging, hier komt nog een plaatje extra ter verdeling van de krachten:

Zoals misschien wel te zien is op de foto's zit het blok dicht tegen de kappen aan, deze zal ik dus nog een beetje moeten gaan "tunen"
Maar dat komt allemaal goed. Ook moet ik het blok nog in een fatsoenlijke staat brengen. Maar eerst het blok vrij maken van de kappen, daar ga ik al genoeg werk aan hebben
Laat maar komen al die fijne reacties!
Update 17-06-06
Jullie zullen wel denken, "niet weer hé"
Maar toch lekker wel
Vandaag heb ik de ophanging voor de voorkap afgemaakt en de volledige ophanging van het motorblok.
De ketting komt nu alleen tegen 1 bout van de ophanging aan, dus daar ga ik nog iets op verzinnen. Maar het blok hangt iig al, dus nu alleen nog klaarmaken en dan kan ik hem de eerste keer starten
De achterkap is ook volledig op zijn plaats gezet met een paar mooie busjes.
Hier de foto's:

Zoals je kunt zien heb ik de zit-steun nog wat "getuned", gewichtsbesparing

De ruimte is al wat minder geworden, maar het gaat nog steeds allemaal lukken (denk ik

De laatste ophanging van het blok:

Ophanging van de voorkap:

Nu ga ik bezig met het blok klaar te maken en nog dat ene probleempje met de bout waar de ketting tegen schuurt.
Tot over een tijdje!
Update 19-06-06
Ik zou moeten leren, maar ik kan niet stil blijven zitten
Vandaag dus weer wat geklust
Ik heb vandaag de motorophanging aangepast zodat de blokbout niet meer tegen de ketting schuurt:

Ook heb ik voetsteuntjes gemaakt
Nee het zijn geen profi-steuntjes, en ja, er komt nog iets bovenop, kuipvormig ofzo zodat mijn voet er goed op/in blijft liggen, maar de plaatsing is op dit moment iig al goed:

Ook ben ik vandaag wat bezig geweest met het klaarmaken van het motorblok, even alles nagekeken, koppeling + ontsteking gemonteerd.
En ik heb me een 17,5mm Dell'orto aangeschaft:

Morgen even informeren bij de cross-zaak hier in de buurt of ze helicoils kunnen zetten, dan moet ik nieuwe tapeinden halen + nog uitlaatje scoren en dan kan ik hem voor de eerste keer starten
Tot de volgende keer mannen! (en evt. vrouwen