Theredone51's Minibike

Alleen voor zelfbouw bikes - Only for custom made bikes

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

theredone51

Theredone51's Minibike

Bericht door theredone51 »

Theredone51’s Zelfbouw-project

Wie ben ik?
Ik ben Sander, woon in Lommel, België ben al aantal jaren bezig met brommers/scooters en ben altijd wel aan iets aan het prutsen.

Mijn minibike-geschiedenis
Ik heb al 2x eerder een minibike gebouwt. De eerste was er 1 met een buizenframe, puch blok, naven van een Kaptein Mobylette en nog wat andere samengeraapte zooi. Dat was dus niet veel.
Mijn 2de bike was een kokerframe met ook een puchblok en met puchnaven, die heb ik alleen meteen verkocht.

De plannen voor deze minibike
- Het frame: Volledig zelfbouw uit kokerprofielen 20x15. Alles op maat gezaagd, gepuntlast en daarna af laten lassen door mijn buurman die bij een metaalverwerkingsbedrijf werkt.
Zelf een balhoofd gedraaid op school en dat er ook tussen laten lassen. De voorvork komt uit een bami-bike. Dat wat betreft het frame.
- De velgen: Dit zijn velgen uit een bami-bike, 5 spaaks, 1 schijf voor, 1tje achter. De achtervelg heb ik afgedraaid voor een tandwieladapter, schroefdraad dieper getapt en randen van de velgen gepolijst.
- De kappen: De kappen heb ik gekocht van "Pocket Racer" op het forum en zijn nog onderweg. Deze komen ook van een chinese minibike af, ze krijgen nog een keer een mooi kleurtje maar zijn voor het moment goed genoeg.
- Het motorblok: Ik ga proberen een verwisselbare ophanging te maken voor het motorblok, ik heb namelijk 2 motorblokken die ik allebei wil gebruiken.

Motorblok 1: Puch aanloopblok, nóg volledig origineel, setup ben ik nog niet over uit.
Motorblok 2: Peugeot 103 blok, volledig origineel, aandrijving gebeurt via een koppeling van een bami-bike die ik ook van "Pocket Racer" heb gekocht. Hiervoor wordt nog een huis gedraaid, ook wordt de krukas aangepast voor de koppeling. Ook hier weet ik nog niet wat erop gaat komen.

Status op dit moment
Op dit moment is het frame gelast, de velgen geplaatst, de kappen onderweg en ben ik bezig met het puchblok startklaar te maken.

Maar al die tekst boeit jullie natuurlijk niet, dus hier alvast wat foto’s van het beginproces:

Het frame op de werkbank:
Afbeelding

Afbeelding

Het frame is mooi TIG-gelast:
Afbeelding

Close-up van het achterwiel:
Afbeelding

Even passen met het motorblok:
Afbeelding

Minibike op werkbank met het zitstuk erop gelast en de voetsteuntjes al eens gehecht:
Afbeelding

En als laatste voor nu, de grote mongool die erop gaat rijden (ik dus :P ):
Afbeelding

Morgen maak ik als het goed is op school mijn tandwieladapter af en dan zal ik daar foto's + maten van posten.

Tot de volgende :!:

Update 06-06-06

Even een snelle "update" (als je het dat al kan noemen) met de tekeningen voor de tandwieladapter.

De adapter is te maken uit aluminium/staal, dit is zelf in te vullen aangezien beide materialen sterk genoeg zijn.
De binnenste diameter kan eventueel naar behoeven worden aangepast, maar ik vind 30mm een mooie maat én het lager heeft dan nog genoeg "vlees" in de velg.

De adapter zelf (plaatjes zijn klikbaar):
Afbeelding

De aanpassing benodigd aan de velg:
Afbeelding

En ik heb ook nog even snel een fotoshopje gemaakt hoe de kappen ongeveer op de minibike gaan komen, dit is NIET de kleur die de bike uiteindelijk gaat hebben:
Afbeelding

De volgende update gaat hopelijk eentje met foto's zijn van de tandwieladapter.

Update 07-06-06

Zoals beloofd, de adapter-update :P
De gaten moet ik nog boren, had ik jammer genoeg geen tijd meer voor op school :cry: laatste les, dus opruimen.

Maar voorderest ben ik erg tevreden, het tandwiel heb ik als het goed is vrijdag en zaterdag ga ik de gaten boren in de adapter voor de bevestiging op de velg en voor het tandwiel.

Maar jullie willen mijn gezever niet, jullie willen foto's, dus hier zijn ze:

Allereerst de velg:
Afbeelding

Afbeelding

Dan de velg mét adapter:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En als laatste de adapter zelf incl centerpuntjes waar de gaten moeten komen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tot de volgende update!

Update 13-06-06

Ja hoor, ze zijn er :D de kappen dus :P
Ik heb ze er alvast even opgezet, het komt allemaal wel ongeveer uit, ben zeker niet teleurgesteld, moet alleen de zitting wat verlagen, ik leun zo teveel op mijn polsen. Ook moet ik nog even achter een paar onderdelen aan die de verkoper is vergeten mee te sturen, maar dat wordt allemaal geregeld.

Hierbij wat foto's, de kappen zitten ff vast mett wat elektriciteitskabel, maar het gaat om het idee :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De koppeling:
Afbeelding

Het koppelingshuis:
Afbeelding

Het motorblok waar deze op gaan komen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Morgen of iig in de loop van deze week ontwerp ik nog even een tandwieladapter voor minibike tandwielen, aangezien ik die nu niet meer kan plaatsen met mijn adapter. Deze laat ik dan even draaien door mijn buurman ivm tijdgebrek. Ook ontwerp ik nog even een opzetstuk voor het motorblok zodat ik de koppeling erop kan zetten.
Het tomos-tandwiel komt als het goed is morgen, mijn brommerboer heeft zoals altijd weer eens vertraging, maar dat komt allemaal goed! :roll:

Tot de volgende update!

Update 14-06-06
Daar istie weer! Updateje van mijn kant.
Mijn tandwiel is binnengekomen! Erg praktisch, nu kan ik tenminste wat verder werken.
Vandaag ook al meteen alle gaten in de adapter geboord + deze gemonteerd incl. tandwiel.
Hierbij wat foto's

De adapter+tandwiel op de velg:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Alles blijft netjes op zijn plaats met wat loctite :)

Natuurlijk meteen op de bike gezet, want nu kan ik eindelijk het motorblok uitlijnen en natuurlijk de kappen passen mét blok :P
Afbeelding

Afbeelding

Meer dan genoeg ruimte voor een leuke uitlaat :P :
Afbeelding

Afbeelding

Het zitstuk is al iets vlakker gemaakt zodat ik geen last meer krijg van mijn polsen, maar dat is nog niet te zien op deze foto's.
Ik heb ook al moeren gehaald die ik op beugeltjes ga lassen om daarop de kappen vast te zetten, maar eerst moet het blok er fatsoenlijk onder, daarover gaat de volgende update dus ook waarschijnlijk, het blok gemonteerd en wel :D

Later!

Update 15-06-06

Ja hoor, ik ben weer bezig geweest, fijn die proefwerkweken :P
Vandaag de voorkap al een stuk "getuned" :roll: (stuk van voorkap weg moeten zagen ivm het voorwiel dat er tegenaan kwam: zie "(Du)nlop" sticker) en alvast 1 ophanging gemaakt. De ophanging voor het puchblok is ook al klaar, ik moet alleen nog iets verzinnen om het bovenste ophangpunt aan vast te maken.
Hier wat foto's:
Afbeelding
Ja, de mini mocht vandaag eens een keer in de tuin spelen :lol:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De ophanging, hier komt nog een plaatje extra ter verdeling van de krachten:
Afbeelding

Afbeelding

Zoals misschien wel te zien is op de foto's zit het blok dicht tegen de kappen aan, deze zal ik dus nog een beetje moeten gaan "tunen" :x
Maar dat komt allemaal goed. Ook moet ik het blok nog in een fatsoenlijke staat brengen. Maar eerst het blok vrij maken van de kappen, daar ga ik al genoeg werk aan hebben :wink:

Laat maar komen al die fijne reacties! :P

Update 17-06-06
Jullie zullen wel denken, "niet weer hé"
Maar toch lekker wel :P

Vandaag heb ik de ophanging voor de voorkap afgemaakt en de volledige ophanging van het motorblok.
De ketting komt nu alleen tegen 1 bout van de ophanging aan, dus daar ga ik nog iets op verzinnen. Maar het blok hangt iig al, dus nu alleen nog klaarmaken en dan kan ik hem de eerste keer starten :twisted:
De achterkap is ook volledig op zijn plaats gezet met een paar mooie busjes.

Hier de foto's:
Afbeelding
Zoals je kunt zien heb ik de zit-steun nog wat "getuned", gewichtsbesparing :wink:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De ruimte is al wat minder geworden, maar het gaat nog steeds allemaal lukken (denk ik :roll: )
Afbeelding

De laatste ophanging van het blok:
Afbeelding

Ophanging van de voorkap:
Afbeelding

Afbeelding

Nu ga ik bezig met het blok klaar te maken en nog dat ene probleempje met de bout waar de ketting tegen schuurt.

Tot over een tijdje!

Update 19-06-06
Ik zou moeten leren, maar ik kan niet stil blijven zitten :roll:
Vandaag dus weer wat geklust :P

Ik heb vandaag de motorophanging aangepast zodat de blokbout niet meer tegen de ketting schuurt:
Afbeelding

Ook heb ik voetsteuntjes gemaakt :P
Nee het zijn geen profi-steuntjes, en ja, er komt nog iets bovenop, kuipvormig ofzo zodat mijn voet er goed op/in blijft liggen, maar de plaatsing is op dit moment iig al goed:
Afbeelding

Afbeelding

Ook ben ik vandaag wat bezig geweest met het klaarmaken van het motorblok, even alles nagekeken, koppeling + ontsteking gemonteerd.
En ik heb me een 17,5mm Dell'orto aangeschaft:
Afbeelding

Morgen even informeren bij de cross-zaak hier in de buurt of ze helicoils kunnen zetten, dan moet ik nieuwe tapeinden halen + nog uitlaatje scoren en dan kan ik hem voor de eerste keer starten :twisted:

Tot de volgende keer mannen! (en evt. vrouwen :wink: )
Laatst gewijzigd door theredone51 op ma 19 jun 2006, 20:41, 10 keer totaal gewijzigd.
basjee
forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door basjee »

ziet er leuk uit.

misschien een 65cc polini membraam in combo met een 21mm dellortho en een malossi membraam?
en dan een proma cc..

het kost wel wat maar dan zal die wel lekker lopen
Grote kerels op een belachelijk klein fietsje
de winter
forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door de winter »

Ziet er zeker leuk uit!!

En idd wat word de setup =P~
Bertus
forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door Bertus »

De remmen zien er niet echt chinees uit of heb ik dat verkeerd?? :wink:

Verder goed bezig!
doede46
forum gebruiker

Bericht door doede46 »

Bertus schreef:De remmen zien er niet echt chinees uit of heb ik dat verkeerd?? :wink:

Verder goed bezig!
voorrem is tog duidelijk chinees, achterrem ook alleen lijkt op die van blata :wink:
en goed bezig hoor!, gaat wel wat worden!
vette velgen ook!

MvG DoeDe
-------------------------------------------------------
I’d like to smell burned rubber in the morning!!
-------------------------------------------------------
theredone51

basjee schreef:ziet er leuk uit.

misschien een 65cc polini membraam in combo met een 21mm dellortho en een malossi membraam?
en dan een proma cc..

Ik weet het, maar eerst maar eens rijden, dan komt de setup nog wel :wink:

Wat betreft de remmen, voor zover ik weet komen ze van een Bami-Bike af, dat heeft de verkoper mij verteld, meer kan ik er niet van maken :P

Bedankt alvast voor alle fijne reacties!

Updates komen trouwens in een nieuwe post én in de beginpost, lekker makkelijk voor jullie :wink:
EVD
forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door EVD »

en dan een proma cc..

wil je nou gewoon 2 verschillende membramen erin stoppe?

gr erik
[img]http://img186.imageshack.us/img186/5687/evdonderschriftcopyey6.jpg[/img]
Patrick
Site Admin
Site Admin

Bericht door Patrick »

haha polini membraan is cil en dat malossi gebeuren is het spruitstuk voor 4 kleps membraan :roll:
de winter
forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door de winter »

EVD schreef:

en dan een proma cc..

wil je nou gewoon 2 verschillende membramen erin stoppe?

gr erik
Op carter en op cilinder :twisted:
basjee
forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door basjee »

als ik polini 65cc zeg kan je ook denken hij bedoeld de 70cc zuigergestuurde..
ik heb er voor de zekerheid maar even membraam bij gezet :wink:

op carter en cilinder zal wel lopen
de winter
forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door de winter »

basjee schreef:als ik polini 65cc zeg kan je ook denken hij bedoeld de 70cc zuigergestuurde..
ik heb er voor de zekerheid maar even membraam bij gezet :wink:

op carter en cilinder zal wel lopen
Is dat wel eens geprobeert..? :shock:
theredone51

06-06-06
Even een snelle "update" (als je het dat al kan noemen) met de tekeningen voor de tandwieladapter.

De adapter is te maken uit aluminium/staal, dit is zelf in te vullen aangezien beide materialen sterk genoeg zijn.
De binnenste diameter kan eventueel naar behoeven worden aangepast, maar ik vind 30mm een mooie maat én het lager heeft dan nog genoeg "vlees" in de velg.

De adapter zelf (plaatjes zijn klikbaar):
Afbeelding

De aanpassing benodigd aan de velg:
Afbeelding

En ik heb ook nog even snel een fotoshopje gemaakt hoe de kappen ongeveer op de minibike gaan komen, dit is NIET de kleur die de bike uiteindelijk gaat hebben:
Afbeelding

De volgende update gaat hopelijk eentje met foto's zijn van de tandwieladapter.
pocket_racer
forum gebruiker

Bericht door pocket_racer »

zal nog mooie bike worden,zeker met mijn kappen 8)

hehe,succes nog ermee :wink:
binnekort beginnen met mijn zelfbouw:d
basjee
forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door basjee »

waarom chinezen kappen?

donorbike"?
theredone51

basjee schreef:waarom chinezen kappen?

donorbike"?
kon hier makkelijk aan komen, daarbij, ze worden wrs nog wel iet of wat aangepast :twisted: :P
Plaats reactie