Uuuuhmm...waar te beginnen
49cc chinese minibikes:kleine_duivel schreef: edit by sven: dit stukje over 49cc is even gejat van Tim...staat origineel op P2 !
Gr. Sven
een paar voorbeelden van deze minibikes zijn:

wat informatie:
-rond de 100 euro heb je er wel 1
-ze zijn 2takt.
-ze hebben een 49cc luchtgekoelde cilinder, er passen ook andere cilinders op (zogenaamde bigborekits)
-ze hebben een 12 milimeter carburateur
-ze hebben een uitlaat die van erg slechte kwaliteit is, demper wil ook nog wel eens afbreken.
-topsnelheid is nogal verschillend, je hebt veel grote verhalen over snelheid maar het hangt ook nogal af van de tandwielen die er op zitten.
6-68 zit de werkelijke snelheid tussen de 40 en de 50 kilometer per uur,
met 7-52 las ik dat bij de 60 kilometer in het uur is.
ze leveren een pktje of 2.5 en dat is nou niet bepaald heel erg veel.
de remmen zijn, mits goed afgesteld, voldoende voor deze minibikes.
uitvoering van de remmen is zeer verschillend, zoals wave remschijfjes op dubbele remschijven, maar het komt allemaal op het zelfde neer.
duidelijke nadelen zijn:
frame's scheuren soms bij de lassen,
veel carburateurs beginnen met lekken.
standaard luchtfilter is over het algemeen niet van goede kwaliteit.
uitlaatdemper breekt soms af.
de banden zijn net als alle andere chinese bandjes -> niet zo geweldig van kwaliteit, slechte grip , soms lek.
wat te doen, als je meer tempo wil, maar voor de hobby blijft rijden?
tsja je zou kunnen overwegen, om een chinese minibike andere onderdelen te geven, om hem zo sneller en betrouwbaarder te kunnen maken.
voorbeelden zijn:
-volle krukas monteren (minder trillingen)
-technigas uitlaat monteren (toename vermogen)
-grotere carburateur monteren (toename vermogen)
-bigbore kit (met boosterpoorten en hogedrukkop) monteren, voor vermogenstoename.
-pmt banden monteren (pmt 40 of 41, 40 is meer dan voldoende) -> voor een enorm goede grip , als de chinese band op de schaal van 1 op 10 een 2 scoort, scoort de pmt band een dikke 10
al met al, kom je dan al op een behoorlijke uitgave.
voor dat geld, zou je ook een b1 replica kunnen nemen...maar dan moet je al dÃÂÂé problemen weer oplossen.
als je écht door wil in de sport...dan moet je echt gaan voor een merkbike.(blata,grc,dm,polini,bms,stamas etc. maar GEEN sendai
kost wat, heb je ook wat en ben je voor het grootste gedeelte van het gesleutel af.
+ dat je over het algemeen al véél meer vermogen hebt, pmt banden en eigenlijk geen mankementen.
Hoe inrijden ?
Inrijden doe je sowieso half gas, en na ongeveer 1 tankje kan je hem af en toe eens lekker opendraaien.
De Blata b1 replica de Sendai Nunchaku en de Sendai Tai-Chi

Specificaties van de B1 replica en de Nunchaku:
39.9 cc, 2 takt watergekoelde motor
+/- 6,5 pk ( standaard )
Race** uitlaat
Gaas luchtfilter, lang model
28mm dikke voorvork
Stevige zit
Topsnelheid is afhankelijk van de vertanding. Standaard +/- 65-70
6.5" velgen
Dubbele* Wave schijfremmen voor en achter
Verzonken tankdop
Verstelbare voetsteunen
Maximaal toegestaan gewicht: 110 kg
Afmetingen: 108 cm x 35 cm x 630 cm; gewicht 29 kg
15mm DellOrtho immitatie carburateur
Kosten: +/- 200 euro* en 500 euro **
*= alleen bij de B1 replica
**= alleen bij de Nunchaku.
Allen van deze bikes zijn mooi om te zien en te zien rijden.
Echter zijn er naast de vele overeenkomsten ook veel verschillen.
De bekendste problemen van de B1 replica zijn toch wel:
1. Voering van de koppeling is snel op
2. Koeling laat te wensen over, de koelkanalen zijn te klein.
3. Scheef frame
4. Slechte remmen
5. Onmogelijk om te sturen met de kuip erop.
6. Voortandwiel breekt af.
7. Cilinder is niet geweldig...( zie uitleg verdere info)
8. Lagers
....er zullen er nog wel meer zijn, maar dat hoor ik dan wel, en dan pas ik het aan
Stuk voor stuk vervelende problemen.
Echter zijn ze allemaal op te lossen:
1. Als je zeker weet dat je een B1 koopt, zorg dan dat je nog ongeveer 100 euro te veel heb gespaard, zodat je een goeie koppeling van Zocchi of Bizeta kan kopen. Een andere oplossing is dat je de standaard koppeling helemaal oprijd en je schoentjes opstuurt naar *HANK* om te opnieuw te laten bekleden ( Stuur hem een pm voor de prijzen ).
2. Boor ALLE koelkanalen op naar 5,5 mm. Dit zou het probleem moeten verhelpen.
3. Nou kan je dit in princiepe negeren, behalve in de ergste gevallen. Heb nog niet echt veel gelezen over te erge kromme frames waardoor het absoluut niet rijd. Maar voor de echte die-hards kan je het hele frame losslijpen en dan opnieuw ( gericht ) lassen. Dit gebeurd meestal sowieso bij de achterbrug.
4. Je kan er voor kiezen om andere remmen te kopen van een originele Blata. Maar voor de mensen die niet echt een diepgaande portemonee hebben, zou ik dan gaan voor Sendai remmen.
5. Kuip eraflaten
6. Koop een andere koppelingskom van Zocchi of Bizeta en doe er een goed tandwiel van Zocchi of Bizeta in.
7. Hier bedoel ik mee dat de spoelpoorten, uitlaatpoort en alle timingen niet hetzelfde zijn. Dit Beïnvloed toch het draaien van de motor. vaak zijn er ook veel gietresten te vinden. De oplossing? Als je handig genoeg bent en weet waar je mee bezig bent, kan je de vrees pakken en dit VOORZICHTIG en op het gemakje wegvrezen. Weet je er niks vanaf, laat het dan door iemand doen die er wel verstand van heeft. Er zijn er genoeg hier op het forum
8. De standaard lagers zijn niet echt van de beste kwaliteit en hebben nog wel eens de neiging om vast te lopen. Vervang deze door SKF C3 lagers. Kosten ongeveer 7 euro per stuk...maar is goedkoper dan een nieuwe cilinder ( of erger
De Sendai Nunchaku heeft de meeste van deze problemen niet. Al heeft hij wel het probleem van de koppeling gemeen. Maar je moet er wel het geld voor over hebben. Maar denk eraan, Sendai geeft dan wel enige kwaliteit, maar het blijft chinees...
Moet ook eerlijk toegeven dat ik GEEN ervaring heb met de Nunchaku. Zelf heb ik b1 gereden...ik kan eigenlijk alleen zeggen wat ik zo nu en dan lees op het forum.
"Voordelen" van een watergekoelde bike:
Echt voordelen van een watergekoelde bike t.o.v. een luchtgekoelde bike zijn er niet te noemen. Vaak word er gezegd dat luchtgekoeld een groter verlies van pk's heeft als hij warm is. Echter hebben we het hier over 0,1 tot max. 0,5 pk...en ik denk dat dit kleine verschil wel te verwaarlozen is. Maar deze discussie is nog altijd gaande, er zal dus bijna nooit een echt duidelijk antwoord komen op deze "stelling".
Goed, denk dat ik de watergekoelde bikes nu wel heb gehad.
De Sendai Tai-Chi:

De Tai-Chi lijkt kwa uiterlijk vrijwel gelijk aan de B1 replica en de Nunchaku. Echter er is 1 (groot ? ) verschil. En dat is de motor. Deze is niet watergekoeld, maar luchtgekoeld.
Specificaties van de Tai-Chi : ( ja is even gejat van de site van Sendai )
39.9 cc, 2 takt luchtgekoelde motor
+/- 6.5 pk
Race uitlaat
Hoog rendement luchtfilter
Topclass design, mooi afgewerkte kuip
Top kwaliteit, betrouwbaar RACE frame
Race voor vork
Stevige zit
Topsnelheid > Afhankelijk van de vertanding. Standaart +/- 65-70 km/h
Grote 6.5" velgen met zachte compound banden
Wave schijfremmen voor en achter
Verzonken tankdop
Optioneel >9 pk met race carburateur
Verstelbare voetsteunen
Maximaal toegestaan gewicht: 110 kg
Afmetingen: 108 cm x 35 cm x 630 cm; gewicht 29 kg
15mm Dellortho immitatie carburateur.
Kosten: 430 euro bij Sendai.
Problemen met de tai-chi:
1. Koppeling
...sorry maar echt meer problemen weet ik niet
Ook hiervoor is de oplossing hetzelfde als bij de b1 replica en de nunchaku.
Het grote voordeel van luchtgekoeld is dat je niks te maken hebt met water. Je hoeft niks aan te passen. Het is gewoon starten en gaan
Nogmaals : er word beweerd dat er vermogensverlies is...maar discussie is nog steeds gaande.
Gooooooooooed...dat was het denk ik wel.
Verder kan ik nog wel wat zeggen over et tunen van de verschillende bikes.
Denk dat je het beste kan beginnen met het gelijk zetten van de poorten en het weghalen van enige gietresten. Dit zorgt ervoor dat de mengsmering van benzine en olie beter je motor inkomt, en dat de motor gewoon beter wil lopen.
Verder kan een nieuwe koppeling ook een groot verschil uitmaken. komt met name door de voering die erop zit.
Verruit de meest gebruikte manier van tunen is een andere carburateur.
Standaard zit er op alle bikes een 15mm DellOrtho immitatie carburateur. Deze word vaak vervangen door de 17,5 PHVA of de PHBG versie van DellOrtho. Waarom? Deze is vrij makkelijk af te stellen en geeft meer power dan de standaard carb. Wil je groter ? Pak dan een 18mm en ga niet hoger. Het schijnt dat de 19mm carb's erg lastig af te stellen zijn.
Hou er wel rekening mee dat je vanaf een carb. met maat 17,5 een ANDER spruitstuk nodig hebt. Deze kosten rond de 25 euro.
Poeh...uuuh nou denk dat ik het zo wel een eind gehad heb allemaal.
Heb je nog toevoegingen van (essentiele) waarde of die er gewoon even bij moeten staan ? Laat het me maar weten
M.v.g. Sven