Enig probleem was dat ik geen informatie in de PC kon inlezen en dus ook geen grafieken, berekeningen en visualisatie kon realiseren. Deze problemen zijn nu van de baan, inlezen van metingen gebeurt via een mini USB-meetlab en visualisatie en bewerking van de gegevens gebeurt via het industrieel programmeerprogramma labVIEW van National Intruments.
Enkele formules
M = J * Q
- M: massatraagheidsmoment (Nm) van een rol van bv. 400kg met diameter 0,5m
- J: massatraagheid
- Q: versnelling
Om bovenstaande formule te kunnen verwezenlijken:
J = m * (R² / 2)
- m: massa van de rol (bv. 400kg)
- R: straal van de rol (bv. 0,25m)
Q = dW / dT
- dW / dT: een bepaalde hoekverdraaiing (W) op een bepaalde tijd (T) geeft de versnelling
Voor W hebben we nodig:
W = (2 * Pi * n) / 60
- Pi: 3,14...
- n: toerental van de rol
en voor dW hebben we de toerentalverandering per tijd nodig dus n wordt dn
Nu hebben we het koppel al, hiermee kunnen we het vermogen berekenen (PK)
P = (M * W) / 1000
- P: vermogen (kW)
- M en W zijn al gekend
Om het vermogen (P) van kW naar PK te converteren:
P * 0,7457
BESLUIT
Is dit het principe waarop een vermogensbank werkt?
In dit geval meten we dan enkel dynamisch vermogen (statisch is niet belangrijk voor ons) en kunnen we dit verwezenlijken met een snelheidsopnemer en een bepaalde massa.
Ondertussen ziet de gebruikersinterface er al zo uit: (klik voor een vergroting)

In deze applicatie zijn alle berekeningen geïntegreerd zo ook de mogelijkheid tot opslaan van de gegevens in tabelvorm en printen van de grafieken.
Mini USB meetlab 1008 voor het inlezen van de signalen:

Mabuchi RS-540SH DC motor voor roltoerentalopname:

Ten opzichte van de meetnauwkeurigheid van de instrumenten zou ik dan toch een vrij nauwkeurige berekening moeten bekomen (wrijvings- en omgevingsfactoren zullen later toegevoegd worden).
Kenners mogen altijd hun bedenkingen en verbeteringen posten.
Oké, nu enkele foto's van hoe ver ik al ben, ik weet dat het op niks trekt maar ik wil eerst zeker weten dat het gaat werken dus maak ik het nu wel zo degelijk maar afwerking is voor later daarom dat ik ook voor hout heb gekozen in plaats van metaal omdat hier toch wel wat houtafval te vinden was wat ik kon gebruiken en gemakkelijker te bewerken is.

Als rol heb ik dus een achterwiel van een zitmaaier gebruikt (lekker breed en geen kans op slippen), dit wiel wordt op een as gemonteerd (draadstang 20mm) welke nog gemonteerd moet worden in 2 flenslagerblokken (worden verwacht) als ik binnenkort mijn hometrainer mag gaan halen zal ik daaruit de elektromechanische rem, de computer (als ik er iets mee kan doen tenminste) en het vliegwiel slopen. Het vliegwiel zal aan de zijkant van de bank gemonteerd worden waarvoor ik een 3de flenslagerblok ga nodig hebben. Ook zal er een vrijloop gemonteerd moeten worden om meer schade bij vastlopen te beperken. Snelheid van de rol wordt gemeten door een DC-motortje welk een lineaire toerental/spanningskarakteristiek uitgeeft.