Beginnen met minibike rijden.

Alleen voor zelfbouw bikes - Only for custom made bikes

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Jack
forum gebruiker

Bericht door Jack »

je hebt idd de krukas met de verdikking dat is oud model en je heb linkse en rechte vertand van het secundaire tandwiel

maar je hebt ook 4 gelagerde en 3 gelagerde carters en jij heb 3 gelagers want aan je secundaire tandwiel zit 1 kogellager en 1 glijlager :wink:

maar je carter lijkt wel 4 gelagerd of lijkt dat maar zo :?:
Sleutel
forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door Sleutel »

Jack schreef:je hebt idd de krukas met de verdikking dat is oud model en je heb linkse en rechte vertand van het secundaire tandwiel

maar je hebt ook 4 gelagerde en 3 gelagerde carters en jij heb 3 gelagers want aan je secundaire tandwiel zit 1 kogellager en 1 glijlager :wink:

maar je carter lijkt wel 4 gelagerd of lijkt dat maar zo :?:
Nee hij heeft een 3x gelagerd carter(nieuw type) en een oud type secundair tandwiel/as.(hoord dus eigenlijk thuis in een oud type blok).
Maar is volledig uitwisselbaar mits je het krukastandwiel ook mee wisseld.
Laatst gewijzigd door Sleutel op za 22 mei 2010, 21:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Wie in bovenstaande tekst fouten vind,... mag ze houden.. !
rkpdude
forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door rkpdude »

Hallo Guido, zoals cees al zei heb je een nieuw type blok en een oud type as. Nou is van dat oude type as niet alleen de tanden andersom, maar ze staan ook minder schuin. Dus minder axiale krachten, wat weer beter is voor je lagers.
En idd heb je daar op de foto een nieuwe type blok waar 1 lager uit weg is bezuinigt. Advies, ga op zoek naar een 4 lager blok. zonde om hier een hoop tijd in te steken met je carterinlaat, want dit loopt onheroepelijk stuk.

Groet Roel...............
NK 2003 6e geworden..
NK 2004 6e geworden..
NK 2005 7e geworden..
NK 2006 1e geworden..
NK 2007 2e geworden..
NK 2008 1e geworden..
NK 2009 7e geworden..:shock:
NK 2010 2e geworden..
NK 2011 2e geworden..
NK 2012 2e geworden..
NK 2013 1e geworden..
guido jansen
forum gebruiker

Bericht door guido jansen »

He hallo en bedant voor jullie racties.

Ok een nieuw type blok met een oude as. Gelukig heb ik een andere as kunnn vinden. klopt het dan ook dan een oud type as meer tanden heeft +- 106 en een nieuwe 96. dan zal het toerental(voor tandwiel) ook lager zijn.
Ja dat vierde lager daar had ik ook al zo mijn vraagtekens bij, glijlagers kunnen natuurlijk best nog wel tegen wat toeren, maar deze as loopt gewoon op het arter zonder lagerschalen. Even een vierde lager uit freezen is ook niet echt makkelijk, als het al kan. Misschien toch nog maar even wachten met een carter inlaat. Heeft iedereen dezelfde mening wat betreft dit lager?

Vandaag ben ik begonnen met het vergroten van de spoel kanalen in de cylinder en in het carter, best nog wel een tijdrovend klusje.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
zoals je ziet is het spoelkanaal behoorlijk wat grooter geworden. De poorten zijn aan weerszijden 2mm verbreed. Nu nog de uitlaatpoort en dan maar weer verder met de motor ophanging.

groeten guido
bram_015
forum gebruiker

Bericht door bram_015 »

knap werk! :wink:
Hardstyle is Lifestyle!
rkpdude
forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door rkpdude »

guido jansen schreef: Heeft iedereen dezelfde mening wat betreft dit lager?
zolang je bij 2 pk blijft zal dit glijlager het wel uithouden. maar ik heb je dremelwerk in je spoelers gezien dus dit gaat gillen straks, en dus je as kapot. En het is niet alleen het carter wat uiloopt, ook de as vreet aan. Dat verschil in tanden is in praktijk niet merkbaar, je kan altijd je eind overbrenging aanpassen.
Een 4de lager bijdraaien is wel mogelijk maar een ander blokje zoeken op marktplaats is goedkoper

suc6 ermee
NK 2003 6e geworden..
NK 2004 6e geworden..
NK 2005 7e geworden..
NK 2006 1e geworden..
NK 2007 2e geworden..
NK 2008 1e geworden..
NK 2010 2e geworden..
NK 2011 2e geworden..
NK 2012 2e geworden..
NK 2013 1e geworden..
Sleutel
forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door Sleutel »

rkpdude schreef:
zolang je bij 2 pk blijft zal dit glijlager het wel uithouden. maar ik heb je dremelwerk in je spoelers gezien dus dit gaat gillen straks, en dus je as kapot. En het is niet alleen het carter wat uiloopt, ook de as vreet aan. Dat verschil in tanden is in praktijk niet merkbaar, je kan altijd je eind overbrenging aanpassen.
Een 4de lager bijdraaien is wel mogelijk maar een ander blokje zoeken op marktplaats is goedkoper

suc6 ermee

Afbeelding
Wie in bovenstaande tekst fouten vind,... mag ze houden.. !
guido jansen
forum gebruiker

Zo ik heb een mooi vier lager blokkie kunnen vinden. Voor 25 euro ga ik niemand vragen of hij zo vriendelijk kan zijn ff :-k een vierde lager te fiksen in het oude blok. Was vast wel gelukt, maar wel heel veel werk. Zoals jullie zien is de motorophanging gemaakt en zit de uitlaat ook al op zijn plek Ondanks wat bijbuigen zit hij nog steeds aan de lage kant en ook de demper steekt wat ver uit +- 8cm, eigenlijk te ver maar ja.
Afbeelding

Het blok zit redelijk ver naar achter in verband met het luchtfilter wat toch wel een beetje groot was, maar het lijkt nu allemaal te gaan passen. Op het blok ligt het blokje wat pas gemaakt wordt voor het membraan.
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Helaas is door het lassen aan de motor ophanging de achterbrug krom getrokken,mm hij was zo mooi recht. helaas. ik heb er wat aan kunnen buigen (koud) maar dat valt tegen. het achterwiel past er nu wel tussen, maar de as schuift niet lekker en doordat het rechte aanligvlak van de rem houder tegen een scheef frame deel komt, zit de rem ook scheef en loopt hij aan. toch maar proberen warm te stoken. Denk dat het misschien wel kan met mijn tig toorts. Niet ideaal, maar je moet wat he. o ja ook nog een foto van de voorkant. Weet nog niet zeker of ik wel tevreden ben met de voor rem.
Uploaded with ImageShack.us

Groeten Guido
cracy frog
reclame makende gebruiker
Minibike:: zelfbouw/zpf replica

Bericht door cracy frog »

je kunt je bocht van je uitlaat toch nog iets inkorten,dan past hij goed.
lasen moet je ook rustig doen en niet te warm stoken(te lang doorlassen)
en doordat je zonder opstelling last trekt het krom

grt tonny :wink:
nu ook een zpf z1 replica
je moet nooit harder rijden dan je beschermengel kan vliegen

Afbeelding
minibikefreek
forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door minibikefreek »

Ik vind je clipons mooi :oops:
Sowieso een erg nette bike zeg!
Greetz, Minibikefreek

Mijn bike op youtube: http://www.youtube.com/watch?v=V9PFG_NRiow&feature=channel_page
mijn bike: http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?t=26487
guido jansen
forum gebruiker

Re: Beginnen met minibike rijden.

We zijn maar weer eens verder gegaan. Helaas heb ik de laatste maanden geen tijd gehad voor mijn minibike, maar heb toch nog een membraan inlaat weten te maken. Dit moet het dus gaan worden. ben benieuwd wat jullie er van vinden?

Afbeelding

Het inlaat spruitstuk zit iets scheef op het carter omdat de carburateur en het filter anders tegen de uitlaat komen. Zoals hij nu zit kan het allemaal net.

Afbeelding

De holle ruimtes moeten nog worden opgevuld. Ik denk dat ik dit met Devcon ga doen of solderen. Het blokje heb ik ook op het carter gesoldeerd, wat even lastig was maar een volgende keer gaat dat vast beter. Weet iemand welk type devcon gebruikt word? aluminium of staal? en moet dit dan hittebestendig zijn? lijkt me voor het afdichten van de inlaatpoort wel handig.

Afbeelding

Afbeelding

Hier zie je het membraan gezien vanaf de carter zijde. Ik vraag me af of de grootte van het gat voldoende is. ik kan me voorstellen dat het gat in het carter in ieder geval even groot moet zijn als de ingangsdiameter van het membraan anders zou je een vernauwing maken. Aan de andere kant zou je ook kunnen stellen dat de opening die ontstaad als de klepjes openen minimaal het opervlak moet hebben van de ingangsdiameter, hiervoor moet ik de hoekjes misschien iets meer weg freezen. Hoeveel mm zouden die klepjes eigenlijk openen?

Afbeelding

Afbeelding

Zo moet het er dan uitzien. Ik geef toe het was makkelijker geweest als het filter wat kleiner zou zijn. Was dan ook wel een beetje een verrassing toen de doos open ging.
rkpdude
forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door rkpdude »

Jezus :shock: wat een banaan bovenop dat blok. Gaat je phbg carb nu helemaal met zijn aansluiting in je spruitstukkie? Beetje ongewoon, maar wie weet gaat dat als een speer. Een vernouwing is idd niet aan te raden, maar een omgekeerde venturie vertraagt de gassen weer die erdoor stromen.

Verder wil ik nog opmerken dat met devcon je de boel wel kunt opvullen, maar het maakt GEEN luchtdichte verbinding. Dus denk niet van ik smeer de naden gewoon dicht met devcon, want dat gaat niet werken. Maar verder keep up the good work, en hou ons op de hoogte..

roel............
NK 2003 6e geworden..
NK 2004 6e geworden..
NK 2005 7e geworden..
NK 2006 1e geworden..
NK 2007 2e geworden..
NK 2008 1e geworden..
NK 2010 2e geworden..
NK 2011 2e geworden..
NK 2012 2e geworden..
NK 2013 1e geworden..
Jack
forum gebruiker

Bericht door Jack »

is een recht spruitstuk van minarelli geen oplossing?

Afbeelding

je maakt een pijpje van 24mm die zaag je in en zet je onder een hoek zodat je carb weer recht komt te staan

voorbeeld:
Afbeelding

ziet er voor de rest goed uit man :D

succes ermee
guido jansen
forum gebruiker

Hallo,

Hier nog en paar plaatjes van mijn bike. Het is de eerste keer dat ik een minibike maak. Het lijkt zoooo veel simpeler dan het is kan ik jullie vertellen mmm of ligt dat aan mij #-o Zoals jullie kunnen zien is het een krappe bedoeling geworden zoals de uitlaat nu zit. Ben daar nog niet helemaal tevreden over, maar voor nu ga ik het eerst maar eens zo proberen. Ik had verschillende vormen bedacht voor het membraan blok, maar door de vorm van het beschikbare materiaal( rond) heeft hij deze vorm gekregen. ik heb eens op de devcon site gekeken en als ik de technische gegevens bekijk zou hoet best sterk en drukvast moeten wezen. denk alleen dat het niet goed gaat als je de gaaten in de bodem van het blokje opvult met devcon en vervolgens het membraanhuis soldeerd ivm max temperatuur van de decvon. gewoon maar vast solderen denk ik.

Afbeelding

Afbeelding
ik moet nog even op internet zoeken of de blauwe hoekjes ook afgerond kunnen worden. Het lijkt me dat je zo een betere ingang hebt naar je spoelers, maar dat moet ik nog even uitzoeken.
guido jansen
forum gebruiker

o ja het is inderdaad een aardige banaan geworden haha. ik heb een verloop gedraaid van carburateur naar inlaat bocht dus hij schuift niet zo in een keer in die pijp. Dacht dat een grotere diameter gunstig zou zijn ivm minder weerstand druk neemt toe, snelheid af, maar dat zou dan wee omgekeert moeten worden in het membraan huis. het is een beetje een gok hoor, maar zal wel werken denk ik.
Plaats reactie